בקצרה:
- רשות הספנות הטילה מגבלות על אחסון בנמלים
- יבואני הרכב מנסים למצוא פתרונות חלופיים
- כזכור, נמל אילת סגור מזה למעלה משנה
כמדי שנה, גם השנה יבואני הרכב מרכזים מאמצים במטרה להכניס לישראל כמה שיותר מכוניות חדשות לפני עליית המס שתתרחש בתחילת השנה הבאה, וצפויה לפגוע כמעט בכל השוק, וביתר שאת במכוניות החשמליות.
אלא שבניגוד לשנים קודמות, הפעם ישנו אתגר נוסף - שכן נמל אילת סגור מאז תחילת המלחמה, בשל האיום החות'י על נתיבי השיט בים האדום. המשמעות: מלבד המסע הארוך (והיקר) שנדרשות לעשות האוניות המגיעות מהמזרח מסביב ליבשת אפריקה, חסרים כרגע שטחי אחסון עבור לא פחות מ-45 אלף מכוניות שיכלו לחנות במגרשי הענק של נמל אילת.
ואם זה לא מספיק, אז רשות הספנות הטילה הגבלה על אחסנת מכוניות בשאר הנמלים - עד 16 אלף מכוניות בנמלי חיפה ואשדוד, ו-4,500 מכוניות בנמל המפרץ החדש. זאת כאשר נמל אשדוד מסוגל לאחסן בשטחו 30-40 אלף מכוניות, ונמל חיפה מסוגל לאחסן עוד 20 אלף מכוניות, בחישוב של כ-50 מכוניות לדונם.
הנימוק של רשות הספנות להגבלת האחסנה הוא הכרזת המצב המיוחד בעורף בשל המלחמה, במטרה להבטיח המשך אספקת מטענים חיוניים.
במקום זאת הציעה הרשות ליבואני הרכב להעביר אוניות מהים התיכון דרך תעלת סואץ לנמל אילת - מסע שאמנם ימנע את המעבר באיזורים המאוימים של הים האדום, אך כמובן שיאריך וייקר משמעותית את ההובלה, יפגע בתפקוד קווי ההובלה של חברות הספנות העולמיות שכלל לא בטוח שיסכימו לכך.
לפי מקורות שונים בשוק הרכב המקומי, גם לקרבה של בכירי נמל אילת למשרד התחבורה בכלל ושרת התחבורה בפרט, עשויה להיות השפעה על ההצעה הלא ריאלית של רשות הספנות.
נזכיר כי בשלב זה, חלק מיבואני הרכב שוכרים שטחי אחסון במקומות אחרים, במטרה לפנות את המכוניות בחניוני הנמל, כדי לאפשר פריקה של אוניות נוספות. וישנם אף יבואנים שמעבירים את המכוניות בתובלה יבשתית למגרשי האחסנה של נמל אילת.
ל-iCar נודע כי לפחות אוניה אחת נאלצה לפרוק את המכוניות בקפריסין לאחר שלא נמצא מספיק מקום לפריקה בנמלי חיפה ואשדוד. בחודש הקרוב צפויות להיכנס לישראל אוניות הנושאות כ-30 אלף מכוניות נוספות, כאשר עד לכניסתן מתנהל מבצע לפינוי שטחי האחסנה בנמל, בקצב של כ-800 עד 1,000 מכוניות ביום, בהתאם לזמינות המוביליות.