בואו ונודה על האמת. מספר בעלי המכוניות שמציעות שבעה מושבים ובאמת מנצלים את כל מקומות הישיבה, כמעט וזניח. בוודאי כאשר מדובר במכוניות חדשות ויקרות יחסית. והנה עוד אמת אחת. הנהג הישראלי בעל המשפחה לא רק שאוהב רכב גדול, הוא גם חלק מהתפיסה הציונית שגורסת "אם אפשר, שיהיה מקום גם לשכנים".
לא במקרה, דגמים מסוג זה שאינם סופר נפוצים באירופה למשל (בניגוד לארה"ב המכורה לגודל, כמובן), זוכים אצלנו להצלחה רבה והדוגמאות לכך מגיעות מכל עבר. וברוח התקופה, גם מכיוונים נקיים מזיהום. במילים אחרות, חשמליים.
לפניכם אם כך רשימת דגמים חדשים שצפויים להגיע ארצה בתקופה הקרובה, עד סוף השנה המנוכחית או תחילת 2025. וכולם ללא יוצא מהכלל יוכלו להסיע את כל הרכב הכדורסל השכונתי בבת אחת, עם המאמן.
- מועד נחיתה משוער: רבעון אחרון
- הנעה: חשמלית
היורש החשמלי ל-XC90 נקרא EX90, ועל אף שבסיס הגלגלים של השתיים זהה (298.5 ס"מ), הדגם החדש והחשמלי ארוך ב-8.5 ס"מ (503.5 ס"מ) ורחב ממנו ב-4 ס"מ (196.4 ס"מ). כשכל המושבים בשימוש תא המטען מכיל 310 ליטר, כשהשורה השלישית מקופלת הנפח גדל ל-655 ליטר.
הפלטפורמה היא SPA2 המשותפת גם לפולסטאר 3, ויש שלוש גרסאות הנעה: אחורית ו-279 כ"ס, והנעה כפולה עם בחירה בין 408 ל-517 כ"ס. סוללות בקיבולת 104-111 קוט"ש מאפשרות טווח רשמי של כמעט 600 ק"מ, עם טעינה מהירה בקצב של 250 קילוואט.
---------------------------------------------
- מועד נחיתה משוער: בקיץ
- סוג מנוע: בנזין היברידי
דור חדש וחמישי לסנטה פה ינחת כאן במהלך הקיץ, ולראשונה ללא אופציית דיזל. הגרסה הרלוונטית אלינו היא זו ההיברידית שמתבססת על מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר בחיבור לתיבת שישה הילוכים אוטומטית עם הספק של 180 כ"ס - יחידה שמוכרת גם מהדור היוצא.
העיצוב החיצוני זוויתי, קשוח ותכליתי מקודמיו ובדומה למקובל ברכבי שטח. הממדים גדלו ובהתאם מרחב המחיה לנוסעים שופר. יונדאי גם תציע בו לראשונה אפשרות לצמד מושבי קפטן בשורת המושבים השניה במקום ספסל לשלושה.
לצידו של הסנטה פה החדש, צפויה להגיע ארצה גם גרסה היברידית למיניוואן סטאריה, שתשווק לצידה של גרסת הדיזל המוכרת.
---------------------------------------------
- מועד נחיתה משוער: סוף השנה
- סוג מנוע: בנזין
על אף הממדים הקטנים, למרבה ההפתעה הדור השני של C3 איירקרוס גם מציע שבעה מושבים. האורך אמנם צמח ב-23 ס"מ משמעותיים לעומת הדור היוצא, אבל הנתון הכולל עדיין נותר צנוע 439 ס"מ – משמעותית פחות מאורכה של טויוטה קורולה למשל. ואם תנסו להשתמש בכל שבעת המושבים, תגלו שמאחוריהם נותרו 40 ליטרים למטען – גדול במקצת מתא כפפות טיפוסי.
בדומה לאח הכמעט תאום אופל פרונטרה, הוא יתבסס על פלטפורמת ה-Smart Car של הקונצרן, המיועדת לדגמים זולים וקטנים. בחזית יוצב מנוע טורבו 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, עם מערכת היברידית קלה (48V), תיבת 6 הילוכים כפולת מצמד והנעה קדמית. לצידה תוצע גם גרסה חשמלית, אך זו תשווק עם 5 מקומות ישיבה בלבד.
---------------------------------------------
- מועד נחיתה משוער: רבעון שלישי
- סוג מנוע: בנזין
אחד מדגמי 7 המושבים המצליחים בישראל מגיע בדור חדש שמתבסס על קודמו, אבל נראה שונה ומציע תא נוסעים חדש לחלוטין. בסביבת הנהג יש מסכים עדכניים (מולטימדיה "13, מחוונים "10 ותצוגה עלית), אך בשונה מהטרנד, גם מתגים פיזיים.
בסיס הגלגלים זהה לקודיאק היוצא (279 ס"מ), אך האורך הכללי גדל ב-6 ס"מ (476 ס"מ) מה שמאפשר לדברי היצרנית שיפור מרווח הראש ליושבי השורה השלישית והגדלת נפח תא המטען.
מערכות ההנעה עברו בירושה מהקודיאק היוצא כשהגרסה המובילה בישראל צפויה להיות עם בנזין מוגדש בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס) בשילוב לתיבת 7 הילוכים כפולת-מצמד והנעה קדמית. יש גם גרסה היברידית נטענת, אבל מיקום המצברים מנטרל את שורת מושבים שלישית ולכן ספק אם תשווק כאן.
---------------------------------------------
- מועד נחיתה משוער: סוף השנה
- סוג מנוע: בנזין
יורשו של הקרוסלנד הוותיק קיבל את שמו מרכב השטח ששיווקה אופל בשנות ה-90 על בסיס איסוזו רודיאו. אבל הפרונטרה החדש לא מיועד לנסיעה מחוץ לאספלט, למרות קווי עיצוב רבועים, קשתות בתי גלגלים בולטות ומסילות גגון (שיאפשרו העמסה של כ-200 ק"ג).
הוא חולק פלטפורמה ומכלולים עם סיטרואן C3 איירקרוס, ואף הוא יציע אופציה ל-7 מושבים בגרסת הבנזין בלבד, בעוד גרסה חשמלית תוצע רק לחמישה נוסעים. בחזית יוצב מנוע טורבו 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, עם מערכת היברידית קלה (48V), תיבת 6 הילוכים כפולת מצמד והנעה קדמית.
באופל טוענים כי הפרונטרה מותאם לנסיעה "על האוטובאן הגרמני" והמשמעות תהיה כיול מיתלים נוקשה יחסית, על מנת לאפשר יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות.
---------------------------------------------
- מועד נחיתה משוער: רבעון אחרון
- סוג מנוע: דיזל
איקון השטח יגיע בקרוב בדור חדש (250), עדיין עם יכולת לאכלוס שבעה נוסעים - ואפילו עם מרחב מחיה נדיב מבעבר, הודות לגידול מוחשי במימדים. בהשוואה ל-150 היוצא הוא ארוך ב-8.5 ס"מ (492.5 ס"מ), רחב ב-9.5 ס"מ (198 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-6 ס"מ (285 ס"מ).
אבל יתכן ואלה העובדות הפחות מעניינות בנוגע ללנד קרוזר. שכן המראה מרשים בהרבה, עם קריצה לדגמי עבר של השושלת היפנית. גם סביבת הנהג שודרגה באופן ניכר הודות ללוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדול ("12.3 כל אחד). מנוע הדיזל זהה לדור היוצא, עם נפח של 2.8 ליטר והספק של 204 כ"ס, אבל לתיבה האוטומטית נוספו שני הילוכים (8 בסך הכל) ובעתיד הוא יקבל גם מערכת היברידית-קלה (48V).
חובבי השטח ישמחו לשמוע כי הוא מצויד במוט מייצב מתנתק לטובת שיפור מהלך המתלה הקדמי, יחס העברה קצר יותר בהילוך הכוח ובורר מצבי נהיגה הפועל בכל תנאי הדרך ומציע גם מצב אוטומטי.
---------------------------------------------
- מועד נחיתה משוער: סוף השנה
- סוג מנוע: בנזין או חשמל
הדור החדש של רכב הפנאי הצרפתי ימשיך להתחרות בסקודה קודיאק ובניסאן אקסטרייל - אבל בניגוד אליהם יציע לראשונה אופציה חשמלית, עם מנוע בודד מלפנים (210 או 230 כ"ס) או עם צמד מנועים, הנעה כפולה ו-320 כ"ס. טווח הנסיעה התיאורטי יעמוד על 500 או 660 ק"מ, בהתאם לקיבולת הסוללה, ותהיה גם גרסת בנזין עם יחידת ההנעה המוכרת של הקונצרן - 1.2 ליטר עם סיוע היברידי מתון (48V) והספק של 136 כ"ס.
בתא הנוסעים יהיו צמד מסכי "10 ללוח המחוונים ולמולטימדיה, או מסך אחוד ענק ("21) במראה עתידני. בשורה השניה כבר אין שלושה מושבים נפרדים, אך המרווח טוב מבעבר לנוסעים בוגרים, וגם השורה השלישית מרווחת מבעבר. תא המטען גדל במעט, אך עם נפח של 259 ליטרים הוא עדיין רחוק מלהספיק עבור משפחה עם 5 ילדים.