דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טויוטה רוצה להיות BYD

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • טויוטה רוכשת מידי פנסוניק את השליטה במיזם הסוללות
  • יעניק לה גמישות בייצור הסוללות בהתאם לביקושי השוק
  • סוללות מצב מוצק רק לקראת סוף העשור
 טויוטה ספורט קרוסאובר קונספט

משבצת ייחודית: טויוטה רוכשת את יתרת השליטה במיזם הסוללות המשותף עם חברת פנסוניק. המהלך הזה עשוי להכניס את טויוטה למשבצת ייחודית שבה יצרנית רכב מייצרת גם את הסוללות, בדומה ל-BYD. המפעל אותו רכשה טויוטה אחראי כיום לייצור סוללות עבור דגמים היברידיים בלבד כשהתכנון הוא להתרחב לייצור סוללות עבור דגמי היברידיים נטענים וחשמליים, במטרה לאפשר לה להגיב מהר יותר לביקוש הגבוה לדגמים עם מערכות הנעה חשמליות או משולבות חשמל.

טויוטה שהסתפקה במשך שנים בהתמקדות בדגמים ההיברידיים, מצא את עצמה בנחיתות מול המתחרים, כמו פולקסווגן ויונדאי ובעיקר הסינים. כבר לפני שנה ביצעה החברה שינוי שורות והעבירה מחצית מעובדי הפיתוח והתקציב לאפיק החשמלי. מאז הודיעה על השקה של שמונה מיליארד דולר בהרחבת מפעל ייצור הסוללות שלה בצפון קרולינה והשקעה של 1.3 מיליארד דולר בהגדלת כושר הייצור של דגמים חשמליים במפעל שלה בקנטקי.

נזכיר כי לטויוטה ופנסוניק שותפות ארוכת שנים בייצור סוללות וההשתלות של יצרנית הרכב נוגעת רק למיזם PEVE (ראשי תיבות Primearth EV Energy) וללא השפעה על יתר שיתופי הפעולה ביניהן. המיזם הזה הוקם בדצמבר 1996, כשפנסוניק אחזה ב-60% מהשליטה וטויוטה ביתרה. ב-2005 טויוטה הרחיבה את אחיזתה ל-60% וביוני 2010 פעם נוספת ל-80.5% משאירה לפנסוניק 19.5%. כיום מעסיק המיזם 4,700 עובדים בשלושה מפעלים ביפן.

מבט לעתיד: טויוטה כבר הציגה את מפת הדרכים שלה בכל הנוגע לעתיד הסוללות. תחילה מדובר על שיפור סוללות ליתיום-יון הקיימות, להשגת טווח של 800 ק"מ ועלויות מופחתות ב-20% ביחס לאלה הקיימות ב-bZ4X.

הדור הבא של סוללות יגיע ב-2026 בטכנולוגיה דו-קוטביות (Bipolar) בהרכב של LFP (ליתיום ברזל פוספט) שהוא זול יותר לייצור. לטענת טויוטה, המטרה היא העלאת הטווח ב-20% לאזור 600 ק"מ, והקטנת עלויות הייצור ב-40% ביחס לנתוני ה-bZ4X. בהמשך, כנראה באזור 2027-2028, יושק הדור הבא של סוללות (לתיום-יון במבנה דו-קוטבי) שיציע טווח גדול יותר באזור 1,000 ק"מ עם הוזלה נוספת של 10%.

באותו הזמן יחל ייצור המוני של סוללות מצב מוצק (לתיום-יון), שכן טויוטה טוענת כי השיגה פריצת דרך בטכנולוגיה זו. סוללות מצב מוצק יאפשרו טווח של 1,000 ק"מ, ובעיקר טעינת בזק שימלאו את הסוללות מ-10%-80% ב-10 דקות. נזכיר כי תוכניות סוללות מצב מוצק אצל טויוטה כבר נדחו כמה פעמים. במקור דיברה טויוטה על ייצור סוללות שכאלה ב-2021 בהמשך ב-2022 ובתקופה האחרונה דחתה את התוכניות לכיוון סוף העשור.

מה אנחנו חושבים: טויוטה אומרת מעל כל במה אפשרית שהיא ממשיכה בקו ההיברידי. זה גם המצב עכשיו אחרי ההשתלטות על המיזם המשותף עם פנסוניק. אלא שטויוטה לא רוצה להישאר מאחור, וכבר עכשיו נוקטת במהלך שיכול להבטיח לה גמישות בייצור סוג ומגוון הסוללות בהתאם לדרישות השוק, בין אם מדובר על המשך ייצור סוללות פשוטות יותר לדגמים היברידיים או מעבר לייצור סוללות לכלים חשמליים.

מתי נראה את התוצאות של המהלך באולם התצוגה המקומי? עוד מוקדם לדעת.

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה