האם בקרוב נזכה ליורשת מודרנית בשושלת מכוניות הספורט עם מנוע הרוטורי (וואנקל) של מאזדה - ה-RX-7 ו-RX-8? אחרי אין סוף שמועות, רמזים ותקוות שהתנפצו, נראה שביצרנית הקטנה חוזרים שוב להבטיח את מה שחובבי רכב חולמים עליו כבר יותר מעשור: מכונית חדשה עם מנוע הרוטור המשולש.
המנהל הטכני של מאזדה, ריוצ'י אומשיטה, סיפר למגזין "מוטור-טרנד" שיורשת רוחנית ל-RX-7 נמצאת בפיתוח, אך עדיין לא עברה את המשוכה החשובה ביותר: אישור לייצור. לדבריו, המכונית כבר כמעט ומוכנה מבחינה טכנית, בין היתר תודות לידע שנצבר לאחרונה עם פיתוח המנוע הרוטורי של ה-MX-30.
צפייה בתוכן אולי בכל זאת? מאזדה מתכננת קאמבק למנוע הרוטורי
רכב הפנאי החשמלי, נזכיר, הוצע במשך זמן קצר גם בגרסה עם מאריך טווח, כמענה לביקורת על טווח הנסיעה הקצר במיוחד - 200 ק"מ בלבד. אלא שמאזדה בחרה בפתרון יוצא דופן, מנוע רוטורי מתודלק בבנזין במקום מנוע טורי שגרתי כפי שנהוג במתחרות.
ובעוד שהפתרון הזה לא סייע להצלחת ה-MX-30, שנחשב לכשלון מסחרי, ביצרנית לא איבדו אמון ברוטורי. לדברי אומשיטה, מכונית הספורט החדשה, שתעשה שימוש כמובן במנוע רוטורי חזק בהרבה, תתבסס בעיצובה על מכונית התצוגה "איקוניק SP" מ-2023. בכך ניתן לצפות לקריצה יותר ל-RX-7, המכונית המצליחה ביותר של מאזדה עם מנוע וואנקל שיוצרה ביותר מ-800 אלף יחידות בשלושה דורות בין 1978 ל-1997, ופחות ל-RX-8 שהחליפה אותה בתחילת שנות ה-2000.
לדברי אומשיטה, האיקוניק SP הסדרתית עשויה להגיע לייצור בשתי גרסאות: חשמלית עם מנוע רוטורי כמאריך טווח, ובגרסה רוטורית טהורה. מדובר בגישה שונה מזו שמאזדה בחרה ואישרה כבר לדור הבא של ה-MX-5, מכונית הספורט הקטנה. זו תושק בקרוב בדור חמישי, שבדומה לקודמיו יעשה שימוש במנוע בנזין מסורתי עם תיבה ידנית והנעה אחורית.
מאזדה הרבה שנים מנסים לסחוט מחזורים טרמודינמיים "ייחודיים". גם מנוע ה skyactive ה"רגיל" היא הכלאה בין יחס דחיסה גבוה (של מנועי דיזל) למנוע אוטו (המחזור הטרמודינמי הרגיל). מנועים מבוססי אטקינסון-מילר וואנקל הם דוגמאות נוספות למנועים שחורגים מן השגרה (המשעממת).