בקצרה:
- 326 אלף מכוניות חדשות נחתו כאן ב-2024
- קרוב לשליש מתוכן הגיעו בחודש דצמבר
- הרווח לקופת המדינה: קרוב ל-16 מיליארד שקל
עומס בנמלים: למרות סגירתו של נמל אילת מאז תחילת המלחמה, כמות המכוניות שיובאה לישראל בשנה החולפת זינקה ב-15% ועמדה על 326 אלף יחידות. לא פחות מ-95 אלף מתוכן יובאו בחודש דצמבר, שליש מתוכן חשמליות, לקראת עליית המיסים שנרשמה בתחילת השנה. אגב, זה לא מנע ממרבית יבואני הרכב להעלות מחירים עם תחילת חודש ינואר.
נציין כי היבוא המוקדם אינו מאפשר להימנע מעליית המע"מ, שכן זה משולם בתאריך מסירת הרכב, אך הוא בהחלט מאפשר ליבואנים להימנע מעליית מיסי הקניה האחרים (מס ירוק, מס אביזרי בטיחות וצמצום הטבות המס לרכב חשמלי) עבור מכוניות שיובאו ושוחררו מהמכס לפני סוף השנה.
קופת האוצר מתמלאת: במהלך שנת 2024 שילם הציבור הישראלי 15.7 מיליארד שקל במיסי קניה על מכוניות חדשות וחלקי חילוף, עליה של 9% לעומת 2023. וכמו תמיד, העלאת המיסים הובילה למילוי מהיר של קופת המדינה במהלך חודש דצמבר, שבו שולמו מיסי קניה בגובה 4.3 מיליארד שקלים - כפול מהסכום ששולם בדצמבר 2023.
בעוד כמות מכוניות הנוסעים שיובאה השנה לישראל עלתה ב-15%, כמות המכוניות המסחריות שיובאו עלתה ב-2% בלבד, ואילו כמות המשאיות והטרקטורים צנחה ב-33%, בין היתר בשל ההאטה בענף הבניה שנגרמה בעקבות המלחמה. כמות המוניות שיובאה ירדה ב-15%, בזמן שכמות כלי הרכב הדו-גלגליים דווקא עלתה ב-24%.
אגב, הגידול המהיר בכמות המכוניות החשמליות הוביל לירידה של 0.3% בכמות הבנזין ו-1.7% בכמות הסולר שיובא לישראל במהלך השנה החולפת.
מה אנחנו חושבים: הגידול החד ביבוא מכוניות לא נובע מעליה משמעותית בביקוש, שכן המסירות ב-2024 היו דומות לאלו שנרשמו ב-2023. אז ממה כן נבע השינוי? מתרגילי מס שנוחים לשני הצדדים המעורבים בעניין: יבואני הרכב הנהנים ממלאי עצום של מכוניות שימכרו במהלך 2025 עם מיסוי נמוך ששולם ב-2024, ומדינת ישראל שנהנית מהכנסות עתק ממיסי קניה שזרמו לקופת האוצר בתוך זמן קצר. ויש כמובן צד שלישי לעסקה הזאת - הצרכן, שכמו תמיד החגיגה היא על חשבונו.