דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

זהירות מונעת דליפות: יצרניות הרכב סוחרות במידע שלכם

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • אפליקציות רכב אוגרות מידע אודות סגנון הנהיגה שלכם
  • הטענה: יצרניות רכב אוספות את המידע ומוכרות אותו לצד שלישי
  • רשויות החוק בארה"ב חוקרות בחשד לפגיעה בפרטיות הצרכן

המידע שלכם, לא שלכם: בשנים האחרונות מציעות חברות הביטוח תמריצים שונים לנהגים שישתפו מידע שמנטר את סגנון הנהיגה שלהם. מידע זה כולל נתונים בסיסים על מרחק נסיעה וזמן, אך לעיתים גם מידע שנוגע ישירות לסגנון הנהיגה שלהם, כמו תאוצות ובלימות חזקות. בנוסף לכך, המידע שמוזרם ממערכות הניווט מנטר גם יעדים מדויקים.

העברת מידע זו הנוגעת לתמריצים נעשית בהסכמה ובידיעת לפחות בעל הרכב, המעוניין לחסוך בביטוח או לוודא שילדיו נוהגים בזהירות. אך לאחרונה נודע כי יצרניות הרכב עוקבות - פשוטו כמשמעו - אחר בעל הרכב, בדרך כלל ללא ידיעתו או הסכמתו. חמור מכך, הן סוחרות במידע הזה מול צד שלישי - חברות הביטוח למשל, אך לא רק הן.

נזכיר כי חיבור הסמארטפון למערכת המולטימדיה מאפשר העברת מידע דו כיוונית (גם מהמכשיר לרכב), כשמיני-אפליקציות של היצרניות לשימוש בעל הרכב כמו פתיחת דלתות, הדלקת מזגן ועוד, אוספות לעיתים גם נתונים אחרים.

בנוסף, יצרניות רכב מציעות תכונות אופציונליות באפליקציות, המדרגות את סגנון הנהיגה כמשחק בין אנשים. ייתכן שחלק מהנהגים לא יהיו ערים לכך שכאשר הם מפעילים את תכונות אלה, חברות הרכב רשאיות לאגור את הנתונים, ולעתים אף למכור אותם כמאפייני סגנון הנהיגה לצד שלישי, שאף הוא יכול לסחור במידע.

עולה לכם יותר: הניו יורק טיימס פרסם לאחרונה תלונות של נהגים שטענו כי בעקבות שימוש באפליקציות שכאלה, תעריפי הביטוח שלהם זינקו. כך למשל הודו ב-GM כי שירות OnStar Smart, העוקב אחר סגנון הנהיגה, היא הטבה ללקוח שנועדה לעזור לו לתרגל נהיגה בטוחה, וכי בעל הרכב רשאי להשתמש במידע הזה כדי לשפר את הצעת הביטוח שלו. אבל, דוברת הקונצרן הודתה כי GM משתפת את המידע גם עם צד שלישי.

GM לא לבד. פורד, הונדה, יונדאי, קיה, סובארו ומיצובישי, כולן אוספות גם אם לא כולן חולקות את המידע. סובארו למשל חולקת עם צד שלישי רק את נתון מד המרחק של הרכב, פורד לעומת זאת אוספת, אבל לא מעבירה נתונים אלא אם הלקוח אישר זאת מפורשת במסך המגע של הרכב. בכל מקרה, ההערכה היא כי מידע של עשרות מיליוני מכוניות, בעיקר מארה"ב אך גם מקנדה, נמצא בידי צד שלישי שלבעל הרכב אין כל מושג לגביו.

ובישראל? בדיקה מהירה העלתה כי יבואנית זיקר היא היחידה שמעדכנת באופן ברור את בעל הרכב בדבר איסוף מידע הנוגע לשימוש שהוא עושה במכונית, ומאפשרת לו למנוע את העברתו לצד שלישי באמצעות מערכת המולטימדיה. יבואניות גדולות אחרות אליהן פנינו - לובינסקי וצ'מפיון - טענו כי הן לא אוגרות מידע וממילא אינן מעבירות כזה לצד שלישי.

בחודש שעבר דחק סנאטור אדוארד מרקי (Markey) ממסצ'וסטס בוועדת הסחר הפדרלית, לחקור את עניין הפרטיות וסחר המידע. לדבריו, יש כאן פוטנציאל להפרה של סעיף 5 של חוק ועדת הסחר הפדרלית, האוסר על שיטות עסקיות לא הוגנות ומטעות שפוגעות בצרכנים. רשויות החוק של קליפורניה חוקרת כעת את נוהלי איסוף הנתונים של יצרניות הרכב.

מה אנחנו חושבים: האינטרנט של הדברים משרשר את חיינו בין מערכות וחפצים ונועד להקל על כולנו. 99% מהחברות בעולם, כולל יצרניות הרכב, יספרו לכם שהשרשור הזה או האפליקציה החדשה, נועדה עבורכם והביטחון שלכם, אבל האמת היא שהן עוסקות יותר בעשיית כסף. זה בסדר ולגיטימי, רק שאנחנו כצרכנים צריכים להיות ערים לכך וגם לזכור כי יש שישתמשו במידע לרעה.

לפני כחודש הבאנו לכן כאן את המלצות הרשות להגנת פרטיות בישראל בנוגע לאיסוף מידע מאפליקציות עמדות טעינה, וציינו שההמלצות אלה נכונות לכל אפליקציה שאתם מתקינים במכשיר הסלולרי שלכם.

בכל אפליקציה הנתונים שלכם מוזרמים לשרתי החברה, ובחלק מהם מועברים לגורמי צד שלישי לשימוש שלא תמיד ידוע מראש. זה כתוב באותיות הקטנות, אבל מי קורא אותן? אתם, מעכשיו.

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה