דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פולקסווגן רוצה להתייעל: עשרות אלפי עובדים בסכנת פיטורים

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • פולקסווגן בצרות בשל הירידה בביקוש
  • עשויה לסגור שני מפעלים ולפטר עשרות אלפי עובדים
  • גם ב.מ.וו ומרצדס חותכות את תחזיות הרווח

ה-EV גייט בפתח: ההאטה בביקוש לכלי רכב חשמליים מסבכת את פולקסווגן במשבר החמור ביותר מאז שערוריית הדיזלגייט מהעשור הקודם. על פי דיווחים באירופה, היצרנית עלולה לפטר 30 אלף עובדים בגרמניה, המהווים כ-10% ממצבת עובדי החברה במדינה - זאת כאשר מנכ"ל החברה אוליבר בלום צוטט כמי שאומר שזהו "יעד ריאלי".

במסגרת הצמצומים תתכן סגירה של שני מפעלים בגרמניה, לצד פיטורים של 4,000 עד 6,000 עובדים מתוך 13 אלף עובדי מחלקת המחקר והפיתוח בחברה.

על פי הדיווחים, היצרנית מעוניינת לצמצם את ההשקעות בחמש השנים הקרובות מ-170 ל-160 מיליארד אירו, זאת בשל אובדן של כחצי מיליון מכירות, לצד הוצאות גבוהות, פרודוקטיביות נמוכה ותחרות שהפכה קשה מבעבר. בדרך לצעדים החריגים ביטלה פולקסווגן את הסכמי העבודה בשישה מפעלים בגרמניה, הסכמים שהיו אמורים להיות בתוקף עד לשנת 2029.

מאז תחילת השנה הנוכחית ירדו מכירות הרכב החשמלי באירופה ב-44%, בעיקר עקב האטה בגרמניה שנגרמה לאחר שהמדינה ביטלה סל הטבות פיננסיות לרוכשי מכוניות לא מזהמות. הירידה בגרמניה, שוק הרכב הגדול באירופה, עומדת על לא פחות מ-69%.

צרות גם בסין: במקביל לקשיים באירופה, דווח כי פולקסווגן צפויה לפטר מאות עובדים בסין, ועלולה לסגור את המפעל בנאנג'ינג, שמשותף לה ולסאיק המקומית. בנוסף צפויים פיטורים גם אצל אודי, לצד קיצוץ בעלויות נוספות של נסיעות והדרכה.

נזכיר כי במחצית הראשונה של 2024 ירדו המכירות של פולקסווגן בסין בכ-7%, ובתוך חמש שנים איבדה היצרנית מחצית מהיקף המכירות שלה במדינה. בתחילת השנה דיווחנו כי לאחר 15 שנים בצמרת, איבדה פולקסווגן את הבכורה בשוק הסיני לטובת BYD המקומית.

פולקסווגן לא לבד: הירידה בביקוש למכוניות חשמליות בגרמניה, לצד ירידת הביקוש בסין, הובילה גם יצרניות נוספות לשינוי בתחזיות. במרצדס חתכו את תחזיות הרווח מ-11% ל-8%, בשל הירידה במכירות של דגמי הקצה בסין, במיוחד ה-S קלאס. בנוסף, בחברה אומרים כי לקוחות צעירים בסין מגלים העדפה למותגים מקומיים, אך המנכ"ל אולה קלניוס הבטיח בימים האחרונים לעשות "כל מה שצריך" במטרה לחזק את הרווחיות.

מוקדם יותר החודש הורידה גם ב.מ.וו את תחזית הרווח שלה מ-8% עד 10% ל-6% בלבד, באופן רשמי בשל ריקול נרחב שנגרם בשל מערכת בלימה פגומה מתוצרת קונטיננטל. עם זאת, בענף מעריכים כי עדכון התחזית של במ.וו נובע גם מהאטת הביקוש בסין, וכן מהתחרות הגוברת במדינה.

שר הכלכלה הגרמני, רוברט האבק, צפוי להיפגש השבוע עם נציגי יצרניות הרכב במטרה לדון בפתרונות אפשריים למשבר. לדבריו, "היצרניות צריכות לקחת חלק מהאחריות למצב, שכן הן סוחבות בעיות מהעבר וצריכות לבדוק את מבנה העלויות שלהן".

מה אנחנו חושבים: בניגוד למה שאומר שר הכלכלה הגרמני, במקרה הזה יצרניות הרכב נקלעו לסיטואציה בלתי אפשרית. הרשויות באירופה כפו את המעבר לכלי רכב חשמליים, תוך איום בקנסות ענק על חריגה מיעדי הזיהום - והיצרניות צייתו בלית ברירה והשקיעו מיליארדים במעבר להנעות חשמליות.

אך המהלך הזה פתח את הדלת ליצרנים הסיניים שהחלו לשטוף את אירופה, כאשר במקביל החליטו מדינות רבות ביבשת לצמצם את הטבות המס לכלי רכב חשמליים, מה שהוביל לירידה חדה בביקוש. ואם הלחצים הכבדים שהפעילו יצרניות הרכב לא הובילו לשינוי המדיניות, אולי פיטורים נרחבים - שאחריהם ודאי יבואו הפגנות ושביתות - יובילו לתוצאה הזו.

למאמר זה התפרסמו 10 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה