דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

2023 בשוק הרכב: 270 אלף מכוניות חדשות ודגם מפתיע שעשה היסטוריה

Getting your Trinity Audio player ready...

שנת 2023 הסתיימה לפני ימים אחדים ובמהלכה נרשמו אתגרים יוצאי דופן בענף הרכב הישראלי. המס על רכב היברידי וחשמלי עלה (שוב), שערי הדולר והאירו טיפסו, הריבית עלתה אחרי שנים של קפיאה, הרפורמה המשפטית והמחאה שבעקבותיה השפיעו לרעה על מצב הרוח הלאומי וברבעון האחרון פרצה מלחמה ארורה שסופה לא נראה באופק. במקביל, מרבית יבואני הרכב התלוננו על אולמות ריקים ומכירות בשפל חסר תקדים כשהנתונים החיוביים לאורך השנה הוסברו ב'מלאים קיימים שצפויים להיגמר'.

וראו זה פלא. למרות כל האתגרים יוצאי הדופן, לא פחות מ-270,023 מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל בשנה החולפת, מספר שלא כולל כלי רכב דו-גלגליים, אוטובוסים, משאיות ואלפי כלי רכב שהגיעו ארצה ביבוא אישי או מקביל. מדובר בעלייה של כ-2,000 יחידות בלבד בהשוואה לשנת 2022, אך עם נתון שרחוק מאוד מההערכות של היבואנים במהלך השנה.

מתוך כלל הרכבים שנמכרו בישראל בשנה החולפת, לא פחות מ-18% הם חשמליים, לעומת 10% בלבד ב-2022. נתח השוק של ההיברידיים-נטענים עמד השנה על 6% (5% בשנה שלפניה) ואילו רכבים היברידיים המשיכו לאבד מנתח השוק שלהם ותפסו השנה 14% בלבד.

20 המותגים המובילים

במיקומי הצמרת עם שלוש הגדולות, לא חלו שינויים - כמו בכל השנים האחרונות. יונדאי עדיין מובילה את השוק בבטחה עם קרוב ל-42 אלף יחידות וירידה קלה, ואחריה קיה וטויוטה שמתמודדות עם ירידות משמעותיות יותר. בין היתר בגלל המותג הסיני שהתייצב במקום הרביעי. BYD שהחל לשווק בישראל רק ברבעון האחרון של 2022 רשם כמובן זינוק אדיר עם יותר מ-15 אלף יחידות בשנה המלאה הראשונה שלו אצלנו, כשהוא אחראי בין היתר גם על המכונית הנמכרת ביותר בישראל (ראו בהמשך).

BYD אטו 3

סקודה (עם 14.5 אלף מכוניות חדשות) המשיכה את מגמת ההתאוששות לאחר שחוותה תקופה ארוכה של מחסור במלאים, אך מאזדה שאחריה ספגה ירידה משמעותית וכמעט התלולה ביותר בעשרים המותגים הראשונים.

אחראית נוספת לירידה של הגדולות היא צ'רי הסינית שבמקום השביעי עם יותר מ-11 אלף מכוניות בשנתה הראשונה כאן, כשהיא מוכרת רק דגמי בנזין. ג'ילי (מקום עשירי) משלימות שלישייה סינית בעשירייה המובילה של מותגי הרכב בישראל, בעוד טסלה מתמקמת במקום ה-12 והמכובד.

ירידות בולטות ניתן לזהות גם אצל שברולט וסיטרואן, אך אצל היבואנית של האחרונה נהנו משנה מוצלחת למדי של המותג האח פיג'ו.

משתרכים מאחור

בהמשך הרשימה ניתן למצוא כמה מותגים שחוו ירידות מפתיעות ואיבדו עשרות אחוזים מהיקף המכירות - בהם ניסאן, ב.מ.וו, קופרה, דאצ'יה וג'יפ - כאשר זו האחרונה איבדה מחצית מהיקף המכירות שלה, ותנסה בשנה הקרובה לשקם את מעמדה עם האוונג'ר החשמלי ששיווקו החל היום (ג').

בקצה התחתון של הטבלה ניתן למצוא את מותגי האלפיון העליון ובהם פרארי, בנטלי ואסטון מרטין, לצד מספר מותגים שנחתו כאן עם רכבים בודדים לקראת תחילת השיווק - בהם פורת'ינג, זיקר, ו-WM, כאשר זו האחרונה פשטה רגל וספק אם תגיע לשיווק מקומי.

הדגמים המובילים

הרכב הנמכר ביותר בישראל בשנת 2023 הוא BYD אטו 3, בפער עצום מיונדאי אלנטרה שבמקום השני. נזכיר כי הזכייה של האטו 3 שוברת לא מעט מוסכמות. זו הפעם הראשונה שבה זוכה בתואר רכב חשמלי, הפעם הראשונה עבור רכב סיני וגם הפעם הראשונה עבור רכב ממותג חדש, שעבורו זו שנה מלאה ראשונה בשוק הישראלי.

את המקום השלישי תופסת קיה נירו פלוס הותיקה, שמכרה בעיקר לציי הרכב - בזמן שהנירו החדש והמודרני הסתפק בפחות מ-1,700 מסירות. ג'ילי גיאומטרי C ממשיכה לשמור על נתוני מסירות גבוהים למרות התחרות הגוברת בזירה החשמלית, היאריס קרוס נהנית מהמחסור המתמשך במלאי של היאריס הרגילה, ואצל הפיקנטו עסקים כמעט כרגיל.

צ'רי טיגו 8 משתלב במפתיע בעשיריה המובילה, נוכחות ראשונה למותג הסיני בצמרת השוק המקומי. הטוסון והקורולה, צמד להיטים ותיקים, מסתפקים במקומות 8-9.

את העשיריה השניה פותח מיצובישי אאוטלנדר, ואחריו רצף של 5 דגמים מבית יונדאי-קיה, שמשלימים נוכחות בולטת עם 9 דגמים לקונצרן הדרום קוריאני מתוך 20 הדגמים הנמכרים בישראל. לטויוטה 3 נציגויות ברשימה, ואילו סקודה אוקטביה היא נציגה אירופאית בודדת בתוך רשימת ה-20 המובילים.

בימים הקרובים נביא כאן פילוח מקיף של המכירות בשנה החולפת.

למאמר זה התפרסמו 14 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה