בקצרה:
- איגוד הבטיחות האירופי מפרסם מבחני ריסוק חדש
- התוצאות מרשימות, בעיקר של דגמים סיניים
- היחיד שלא הצטיין - מוביל הנוסעים של פורד
הסינים משתפרים:
זיקר מככבת: איגוד הבטיחות האירופי EuroNCAP פירסם היום (ד') את תוצאות סבב מבחני ריסוק חדשים שבוצעו לאחרונה - וכרגיל הסינים ממשיכים להצטיין. זיקר X וזיקר 001, שמשווקים גם אצלנו, זכו בציון מרבי של 5 כוכבים.
בסעיפי המשנה רשם ה-X ציונים של 91% בהגנה על מבוגרים, 90% בהגנה על ילדים, 84% בהגנה על הולכי הרגל ו-83% בסעיף מערכות הבטיחות.
דווקא ה-001 הגדול והיקר יותר רשם ציונים מעט פחות טובים עם 89% בהגנה על מבוגרים ו-88% בהגנה על ילדים. בשני הסעיפים האחרים הציונים זהים לאלו של ה-X.
עם זאת, לאחר המחמאות לזיקר ציינו ב-EuroNCAP כי הם מחויבים לקידום מערכות בטיחות שלא מסיחות את הדעת ולא מטרידות את הנהגים. "בעתיד נבחן את ההיבטים האלו יותר מקרוב", הוסיפו.
דגם סיני נוסף שעבר את המבחנים בהצלחה עם ציון של 5 כוכבים הוא המיניוואן מקסוס מיפה 7, שכרגע עדיין לא משווק באירופה. הוא אמור להגיע ליבשת בחודשים הקרובים, ובהמשך עשוי לנחות גם אצלנו.
גם האירופאיות בתמונה: גם הדור החדש של פולקסווגן טיגואן זכה ב-5 כוכבים, עם ציוני משנה של 83% בהגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 84% בהגנה על הולכי הרגל ו-78% בסעיף מערכות הבטיחות. ב-EuroNCAP אף החמיאו לפולקסווגן על שילוב מערכות בטיחות מתקדמות בכל הגרסאות, כולל הבסיסיות והזולות יותר.
לעומת זאת, פורד טורנאו קסטום - גרסת הנוסעים של הטרנזיט קסטום שמשווק אצלנו - זכה ב-3 כוכבים בלבד בגרסת הבסיס, או ב-4 כוכבים בגרסה המצוידת בחבילה מורחבת של מערכות בטיחות. "אנחנו מאמינים שפורד תחוש אכזבה מהתוצאה הזו", ציינו בארגון, "במיוחד לאור מאמציהם לשיפור רמת הבטיחות של יתר הדגמים המסחריים".
בנוסף, רנו סניק החשמלי זכה בציון של 5 כוכבים ללא מבחן, על בסיס ציון שהוענק לפני כשנתיים למגאן החשמלית, החולקת עמו פלטפורמה.
מה אנחנו חושבים: מבחני הריסוק האירופאיים מוכיחים בשנתיים האחרונות כי בניגוד לעבר, מותגים סיניים לא נופלים ברמת הבטיחות ממתחריהם המערביים - לפחות בדגמים המשווקים באירופה. וכעת גם זיקר ומקסוס מצטרפות לרשימה הארוכה של יצרניות סיניות המעוטרות ב-5 כוכבים.
והערה נוספת לגבי השיטה שהפכה רווחת למדי, ובמסגרתה מחולקים ציוני ריסוק גם ללא מבחן יעודי, על בסיס מבחני עבר שנערכו לדגמים אחרים בעלי פלטפורמה זהה.
מה שהרגיש הגיוני בדגמים כמעט זהים כמו גרסאות קופה לרכבי פנאי, נראה פחות סביר כשמדובר ברכבים מקטגוריות שונות ובעלי מימדים שונים - למשל מגאן וסניק, או דאצ'יה סנדרו וג'וגר - במיוחד כשהציון המקורי הוענק לפני זמן רב יחסית. החסכון בעלויות המבחן ברור, אך ספק אם התוצאות אכן מדויקות כפי שהן במבחן יעודי.