אין דרך אחרת לראות זאת. טויוטה היא ללא ספק מחלוצות התעשייה בכל הקשור לטכנולוגיה היברידית, והראשונה שהצליחה להפוך אותה לסופר רווחית. אבל בייצור רכב חשמלי נטו היא לקחה לעצמה את הזמן. יותר מדי זמן. זה לא שההמתנה שלה על הגדר הייתה מוטעית. עם פליטת מזהמים ממוצעת הנמוכה בשוק היא לא נדרשה לנוע במהירות לכיוון חשמל, ויכולה הייתה לחסוך עלויות ולנוע בזהירות.
היא רק לא שיערה, כפי שאף אחד לא שיער, שמהפיכת החשמל תואץ עד כדי כך. וגם, טויוטה בניגוד לרבות ממתחרותיה, מוכרת בכל פינה בעולם, והמון. הרווח שיכולה הייתה לגרוף מטכנולוגיה חשמלית במדינות נידחות באפריקה למשל, בשווקים בהם יש בקושי מספיק חשמל להאיר את הבית, זניח במקרה הטוב.
מעבר לכך, כבר שנים שטויוטה, כמו יצרניות נוספות בהן סטלנטיס, ב.מ.וו, מרצדס ויונדאי-קיה, מכריזות שאם באמת רוצים להוריד את הזיהום, הכיוון חייב להיות היברידי לסוגיו כולל שימוש בדלקים סינתטיים (E-Fuel). שכן רכב חשמלי יכול להיות פתרון במקומות מסוימים (מערב אירופה למשל, צפון ארה"ב), אבל לא יכול להיות הפתרון היחידי להפחתת זיהום האוויר.
כי מי שנוסע מעט מדי יום לא זקוק לרכב עם מלא סוללות בהן הוא לא משתמש, כבר עדיף להכניס את הסוללות "העודפות" לרכב אחר ובכך להפוך עוד מכונית וצרכן להיברידיים. מנגד, מי שנוסע הרבה מדי יום לא יכול להתבסס על סוללות. ובכלל, מי שקונה מכונית במדינה בה עלות הדלק מצחיקה במונחים מערביים, בוודאי ובוודאי שלא זקוק למכונית חשמלית.
בכנס 'קנשיקי' (KENSHIKI) השנתי שעורכות טויוטה ולקסוס זו שנה חמישית, חזרה טויוטה על אמונתה בכיוון המשלב את כל עולמות ההנעה, והפעם אפילו יש גם סלוגן קליט: "לא משאירים אף אחד מאחור." כשהרעיון הוא שלכל לקוח ימצא פתרון ההנעה המתאים וברכב שמתאים לו. לקסוס לעומת זאת, משנה גישה, תופסת צד ומצהירה: "עד 2035 המותג יהיה חשמלי בלבד, ואם התנאים יאפשרו והצרכנים ירצו, זה יוכל לקרות אפילו ב-2030."
ואם 2035 אינה נתפסת כיעד דרמטי במיוחד, שכן עד אז יתכנסו פחות או יותר כל יצרני הרכב הרציניים - ובעיקר מתחרותיה הישירות - להנעה חשמלית בלבד. אבל לזנוח לחלוטין אפילו מנועים היברידיים עד סוף העשור, זה כבר משהו אחר לגמרי.
מחד, לקסוס תוותר כך על התמודדות בשווקים מתפתחים ותותיר אותם לשאר מותגי היוקרה, מאידך היא ממצבת עצמה כך כמותג חדשני, כזה שיתמודד לא רק מול הטריו הגרמני אלא (כמעט בעיקר) מול הנחשול החשמלי הסיני שברובו הוא יותר מותגים טכנולוגיים חשמליים, פחות יצרניות רכב של פעם.
כדי להוכיח שלהצהרה הזו יש שיניים, טויוטה מוותרת ללקסוס על הבכורה בהצגת חדשנות. למשל המשך פיתוח'דיירקט4' – מערך ההנעה הכפולה שמאפשר תאוצה ליניארית יותר. או המשך פיתוח ההיגוי האלחוטי, תיבת ההילוכים הידנית כולל מצמד עבור רכב חשמלי, צרופה של סייעת קולית רבת מעללים בשם 'איירין' ועוד. אבל ברשותכם, בואו נתמקד דווקא בפיתוח פחות מוכר, 'יציקת גיגה' (Giga casting) בייצור כלי רכב. תחילה בלקסוס ובהמשך בטויוטה.
הרעיון בבסיסו פשוט: במקום ליצור רכב ממאות אלפי חלקים שונים שגם זקוקים לברגים, דבקים וריתוכים כדי לחבר ביניהם, למה לא לנסות ליצוק בתבניות ייעודיות כמה חלקים ענקיים ולחבר רק אותם? במקרה של לקסוס וטויוטה (וגם של טסלה), מדובר למעשה בשתי תבנית ענק, אחת עבור קדמת המכונית ושנייה עבור הירכתיים.
עלויות הייצור בתבנית עצומות, בין היתר בגלל מחיר התכנון והייצור של תבנית ענק כזו, הצורך בניקיון לאחר כל שימוש וגם בגלל החשיפה לטעות או פגם סדרתי בייצור, ולכן אף אחד עדיין לא מיישם את הטכנולוגיה הזו (גם לא טסלה).
אבל בלקסוס נחושים למצוא פתרון בזמן סביר ומתחייבים אפילו על תאריך ועל הדגם הראשון שייוצר ביציקת ג'יגה: ב-2026 על בסיס LF ZC קונספט שנחשף בתערוכת טוקיו לפני כחודש. סדאן חשמלית בממדים של טסלה מודל 3 שתתחרה בקטגוריית משפחתיות הסדאן אותה נטשה לקסוס באירופה מעשית כבר לפני מספר שנים.
דגם זה כבר ישתמש בדור השלישי של הפלטפורמה החשמלית eTNGA, שעל בסיסה יופיעו עוד שני דגמים של טויוטה: 'אורבן SUV קונספט' שימוצב מתחת ל-C-HR ו'ספורט קרוסאובר קונספט' שיתמקם מעל Bz4X ומיועד ללקוח שמחפש שילוב של סדאן מוגבהת או קרוסאובר נמוך במעטפת אווירודינמית.
נושא חדשני נוסף שלמעשה כבר נחשף לפני כחצי שנה, נוגע לשלבי ההתפתחות של סוללות. תחילה מדובר על שיפור סוללות ליתיום-יון הקיימות, כשטויוטה מעריכה כי תוכל להשיג טווח של 800 ק"מ ועלויות מופחתות ב-20% ביחס לאלה הקיימות ב-Bz4X.
הדור הבא יגיע ב-2026 עם סוללות דו-קוטביות (Bipolar) בהרכב של LFP (ליתיום ברזל פוספט) שהוא זול יותר לייצור, ובזכות המבנה הדו-קוטבי יושג יתרון על סוללות LFP הקיימות כיום בשוק, כמו אלו של BYD. לטענת טויוטה, המטרה היא העלאת הטווח ב-20% לאזור 600 ק"מ, והקטנת עלויות הייצור ב-40% ביחס לנתוני Bz4X.
בהמשך, כנראה באזור 2027-2028, יושק הדור הבא של סוללות (לתיום-יון במבנה דו-קוטבי) שיציע טווח גדול יותר באזור 1,000 ק"מ אגב הוזלה נוספת של 10%.
באותו הזמן יחל ייצור המוני של סוללות מצב מוצק (לתיום-יון), שכן טויוטה טוענת כי השיגה פריצת דרך טכנולוגית. סוללות מצב מוצק יאפשרו טווח של 1,000 ק"מ, ובעיקר טעינת בזק שימלאו את הסוללות מ-10%-80% ב-10 דקות.
לצד פריסת שלבי הפיתוח בתחום הסוללות, בטויוטה ממשיכים לעבוד על שילוב מימן גם כמקור דלק למנועי בעירה פנימית וגם כמקור לתא דלק במנועיים חשמליים. גם במקרה הזה טויוטה לא לבד בתחום, כשמרצדס, וולוו, יונדאי ואחרות, מקדמות את נושא המימן למשאיות ואוטובוסים.
לטענת טויוטה, המפתח להצלחת החדירה של מימן נעוץ בפריסת תשתית נרחבת של תחנת תדלוק כל 200 ק"מ. זה יאפשר מעבר מהיר של כל התחבורה הכבדה למימן ויקטין משמעותית את פליטת המזהמים בכל יבשת אירופה ולא נקודתית באזור אחד.
לפני חודשים אחדים פורסם שיתוף פעולה בין טויוטה ליצרנית המשאיות והאוטובוסים ההולנדית VDL, לפיה טכנולוגיית מימן של טויוטה תניע עבורה משאיות ארוכות-קו. בנוסף נראה שטויוטה ממשיכה להשתעשע עם ייצור היילקס מימן שנחשף לפני כשנה.
עבודה על הפרויקט החלה ביולי 2022 כשהבסיס הוא שימוש בשלושה מכלי מימן שמחלצים טווח נסיעה של 600 ק"מ. כרגע יוצרו 10 אבות טיפוס עם מכלים שתופסים מקום בארגז, אבל הרעיון הוא להחליף את אזור מכל הדלק הרגיל בדגם סידרתי שיושק במהלך 2024. לדגם אין עדיין מחיר אבל כבר כעת ידוע שיהיה יקר משמעותית מהיילקס הרגיל.
לצד גרסת המימן, טויוטה מוסיפה מערך היברידי קל 48V להיילקס 'הרגיל' שישולב רק למנוע ה-2.8 ליטר בדומה לקיים בלנד קרוזר החדש. המערך ההיברידי הקל לא יוצע בכל העולם, אך אלינו הוא כן יגיע ב-2025 ויחליף את הגרסה הקיימת.
אז לקסוס מתחילה רשמית במסע שלה לעבר עתיד חשמלי לחלוטין והבטחה לחלוציות בתוך הקבוצה בכל הקשור לטכנולוגיה. טויוטה לעומת זאת ממשיכה באותו קו בו היא צועדת כבר למעלה משני עשורים, עם מערך נרחב שמקיף את כל תחומי ההנעה: בנזין, דיזל, היברידי, מימן, כשהעדכון מהאירוע הנוכחי הוא עיבוי מערך הדגמים החשמליים לשישה.
כרגע יש רק את Bz4X, ושלושה דגמי קונספט: 'אורבן SUV קונספט' ו'ספורט קרוסאובר קונספט' שהוצגו כעת, ו'קומפקט SUV קונספט' שהוצג בעבר. לארבעת הדגמים האלה יצטרפו במהלך השנתיים הקרובות עוד שני דגמים חשמליים חדשים.
לצד הדגמים החשמליים תמשיך טויוטה בייצור שאר הדגמים שלה כולל קורולה סדאן, ראב 4, היילקס, לנד קרוזר ושאר ביצי הזהב שבנו את תדמיתה מסביב לעולם.
הכתב היה אורח חברת טויוטה
פורסם לראשונה ב- 04.12.23
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות