הדיון בישראל על תאונת דרכים סובב כמעט תמיד סביב הקטל בכבישים. בשנה שעברה נהרגו 361 בני אדם, בחודשיים מאז תחילת 2024 נרשמו 58 מקרי מוות בתאונות דרכים. אך מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על הלמ"ס עולה כי הכבישים האדומים, התשתית המיושנת והנהג הישראלי הפרוע, אחראים גם ל-2,575 פצועים קשה רק ב-2023. ממוצע של כשבעה בני אדם בכל יום, כמעט זהה לנתוני 2022 למרות שבשלושת החודשים האחרונים של השנה שעברה, תנועת הרכבים הייתה דלילה מאוד בכבישי ישראל בעקבות המלחמה.
למעשה, בעשור האחרון חווינו בישראל עלייה גדולה במספר הפצועים קשה. כך למשל נרשמה אשתקד עלייה של 28% במספר הפצועים קשה בהשוואה ל-2014. הסיבות לכך רבות, החל מעומס תנועה גדול יותר, שימוש תכוף יותר של נהגים בנייד בעת נהיגה ויותר הולכי רגל. מצד שני, בטיחות כלי הרכב כיום טובה משמעותית מזו של עשור קודם לכן, ומערכות בטיחות מתקדמות אחראיות ללא ספק למניעת אינספור מצבי סכנה ותאונות.
על פי הפילוח שיצרו בעמותת אור ירוק, 24% מכלל הפצועים קשה בתאונות דרכים אשתקד, שהם 616 בני אדם, היו הולכי רגל. 23% מהפצועים היו נהגי רכב פרטי, אחוז דומה היו רוכבי אופנוע וקטנוע ו-17% מהם הוגדרו כ"נוסעים" ברכב פרטי.
נזכיר כי ב-2023 פרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים אילו שינויים עשו מדינות המועצה במטרה להקטין את מספר הפצועים קשה ומה הייתה תוצאת השינויים במהלך השנים 2012-2022. ובעוד שמרבית מדינות אירופה הצליחו לצמצם את המספר בשיעור ממוצע של 14%, בישראל מספר הפצועים קשה זינק בשיעור של 21%. תעודת עניות מביכה למשרד התחבורה בשנים בהן כיהנו בו ישראל כץ, מירי רגב, בצלאל סמוטריץ' ומירב מיכאלי.
לפי דו"ח אור ירוק, הנזק הכלכלי למשק שמביאות עימן תאונות הדרכים, עומד על יותר מ-15 מיליארד שקלים בכל שנה. על פי נתוני משרד התחבורה והאוצר, העלות הכוללת של נפגעים קשה וקשה מאוד בתאונות דרכים נאמדת ביותר מ-5 מיליארד שקלים בכל שנה - עלותו של פצוע קשה מאוד בתאונת דרכים נאמדת בכמעט 6 מיליון שקלים.
"אנחנו סופרים בעיקר הרוגים בתאונות דרכים, אבל לפעמים שוכחים שההבדל בין הרוג לפצוע קשה הוא כחוט השערה. מלבד זאת, חלק מהפצועים קשה בתאונות דרכים יאלצו להתמודד עם פגיעות ונכויות לכל ימי חייהם", אומר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.
״בעשור האחרון חלה עליה בפצועים קשה, וזו תוצאה ישירה של צמצום במשאבים המופנים למאבק בקטל בדרכים. מגמה זו הפוכה למגמה הרווחת במדינות רבות, ולכן ישראל משתרכת מאחורי כמעט כל מדינות אירופה בהורדת מספר הנפגעים קשה בתאונות דרכים.
"במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להתייחס גם לפצועים קשה כחלק ממאבק כולל לצמצום תאונות הדרכים. אישור תכנית רב-שנתית לצמצום תאונות הדרכים תמנע מאותם פצועים קשה צער וסבל ארוך שנים שאיתו הם נאלצים להתמודד", אמר.
פורסם לראשונה ב- 04.03.24
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות