דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

באיחור של שנים וללא הציר העיקרי: ״מהיר לעיר״ בגבעתיים יוצא לדרך

Getting your Trinity Audio player ready...

איך הזמן רץ כשעומדים בפקקים: לפני כשבע שנים וחצי הכריז משרד התחבורה, אז עוד תחת ניהולו של השר ישראל כץ, על "מהיר לעיר". פרויקט מקיף ומרשים בגודלו, במסגרתו יוקצו ברחבי גוש דן למעלה מ-500 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים, שיסייעו לשפר ולהאיץ את תנועת האוטובוסים כפתרון לגודש בכבישים. הלו"ז לתכנית? ארבע שנים, עם תאריך יעד לסיום - 2021. גבעתיים הייתה אחת הערים בהן אמור היה להתחולל שינוי.

והנה, בחודש יולי 2024, כשלוש שנים לאחר שגוש דן אמור היה להתהדר באותם מאות קילומטרים של נתיבים ייעודיים, מוכרז כי העבודות צפויות לצאת לדרך בשבוע הבא, ולהימשך כשנה וחצי. במילים אחרות, יצאו לדרכן באיחור של שלוש שנים מהתאריך שבו אמורות היו להסתיים. עם מועד סיום חדש בסביבות 2026. תשע שנים לאחר הכרזת הפרויקט, חמש שנים לאחר שאמור היה להסתיים.

זאת ועוד. העבודות בעיר הצפופה יוגבלו לרחוב ערבי נחל ורחוב עליית הנוער (בשטח השייך למעשה לעיריית תל אביב-יפו)  ויפסחו על ציר התנועה הבעייתי ביותר בעיר, רחוב כצנלסון הראשי. רק בשלב הבא ובעיכוב גדול עוד יותר, צפויות העבודות להתבצע גם בו. ולא יכללו את רחוב כצנלסון המרכזי, אליו צפויים להגיע רק בשלב הבא של העבודות.

הרקע לעיכוב המשמעותי בגבעתיים: רצון העירייה לכלול בעבודות גם שדרוג של תשתיות ניקוז, מים, ביוב וחשמל, אשר גרר שינויים תכנוניים משמעותיים שנערכו כשנתיים. זאת לצד הבחירות לרשויות המקומיות שהיו אמורות להתקיים ב-31 באוקטובר 2023, אולם נדחו בשל מלחמת ״חרבות ברזל״ לסוף חודש פברואר האחרון.

גבעתיים ככלל היא אחת הערים העמוסות בגוש דן, ורחוב כצנלסון שבה בפרט. נראה כי תושבי האזור ייאלצו לחכות עוד לפחות שנתיים - בתרחיש אופטימי - עד שהרחוב המרכזי יכלול גם הוא נתיב תחבורה ציבורית שהוכח כיעיל במיוחד בהאצת מהירות הנסיעה הממוצעת של אוטובוסים.

מה כולל הפרויקט

במשרד התחבורה הגדירו את ״מהיר לעיר״ כפרויקט תחבורתי שמטרתו לשדרג ולייעל את המערכת להסעת המונים במטרופולין גוש דן, בין היתר באמצעות סלילת מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית ברחובות מרכזיים בערים השונות במטרופולין, לצד מתן העדפה לאוטובוסים ברמזורים, תגבור הקווים, סלילת שבילי אופניים ושיפור התשתיות עבור הולכי רגל ונוסעי התחבורה הציבורית.

אי אפשר להמעיט בחשיבותו של הפרויקט עבור משתמשי תחבורה ציבורית, שכן תוואי נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) שאינו מתחבר לשירותי תחבורה ציבורית נוספים בתוך העיר ובערים צמודות לה (כדוגמת הדנקל, למשל), ומאפשר ״רציפות תחבורתית״, הופך את השימוש בה לפחות יעיל, וכתוצאה מכך להעדפה ברורה של רכב פרטי.

הפרויקט שיצא לדרך ב-2016 תוקצב בכ-3.5 מיליארד שקל על ידי משרד התחבורה, הופקד אצל חברת נתיבי איילון כמובילה העיקרית ואמור היה לכלול בסיומו 17 רשויות שונות ו-130 נת"צים. אולם מאז זכה הפרויקט לשורת התנגדויות, בעיקר מצד ראשי ערים, שהובילה לעיכובים ארוכים, כדוגמת זה שנרשם בגבול גבעתיים-תל אביב, ואף לנטישתה של עיריית רעננה את הפרויקט לגמרי.

ברשויות שנותרו הוחלט על הקמת 81 נתיבים בלבד, על אף שבניגוד לפרויקטים דומים מסוג זה, המוקמים בשיתוף העיריות, משרד התחבורה מממן 100% מעלויות הפרויקט ואף העניק תמריצים כספיים נוספים למשתתפים.

הסיבה העיקרית להתנגדות חלק גדול מראשי הערים לקידום הפרויקט או לדחייתו ככל שניתן, הוא שמדובר בעבודות תשתית מורכבות וארוכות יחסית, הפוגעות במהלכן בצורה משמעותית באורח החיים של תושבי העיר, ולרוב לא נתפסות בצורה חיובית בקרב הבוחרים. ותושבי תל אביב-יפו יכולים להעיד על כך ממקור ראשון.

כך למשל, מבקר המדינה קבע כבר בשנת 2019 כי שורה של עיריות – בהן חולון, לוד, הרצליה, כפר סבא, רעננה, רמלה וקריית אונו – עיכבו את תחילת העבודה על הפרויקט עד לאחר הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בשנת 2018. גם לקראת הבחירות האחרונות, שהתקיימו כאמור בפברואר, הייתה זו עיריית תל אביב-יפו שהודיעה כי היא דוחה את העבודות בציר ערבי נחל-עליית הנוער ״בשל ריבוי העבודות באזור״.

ומה קורה בשאר הערים שנותרו בפרויקט? מנתונים עדכניים של חברת נתיבי איילון שהגיעו לידי ״ידיעות אחרונות״ ו-ynet עולה כי נכון להיום, 62% מנתיבי התחבורה הציבורית שתוכננו במסגרת הפרויקט כבר הוקמו, 25% מתוכם נמצאים כעת בהקמה ו-13% מהם עדיין בשלב התכנון.

פרויקטים שנמצאים בביצוע כעת:

  • רחוב העצמאות באור יהודה
  • דרך רמתיים בהוד השרון
  • רחובות הנרייטה סולד, אבא הלל, החשמל, יוספטל, הרצל, חטיבת יפתח ודוד המלך בלוד
  • רחובות המעפילים, יוספטל ואילת בחולון
  • רחוב אלכסנדרוני בקריית אונו
  • רחובות קלאוזנר והרצל ברמלה

פרויקטים שעדיין בתכנון:

  • פרויקט הסיטי ורחוב כצנלסון בגבעתיים
  • רחובות הרצל, ביאליק וסירקין ברמת גן
  • שדרות בן גוריון בהרצליה
  • רחובות בר כוכבא ויוסף ספיר בפתח תקווה

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, מסר בתגובה: "גבעתיים חתמה על פרויקט מהיר לעיר כבר לפני מספר שנים וכעת הגיעה השעה להתחילו, לאחר דחיות ועיכובים רבים שנגרמו משלל סיבות מורכבות. מדובר בעבודות שהן חלק בלתי נפרד מהתפיסה העתידית שלנו את העיר גבעתיים ומבחינתנו הן תחילת הפתרון לבעיית התחבורה הקשה באזור גבעתיים בפרט ובגוש דן בכלל״.

מחברת נתיבי איילון נמסר: ״פרויקט הרשת המטרופולינית לסלילת נתיבי תחבורה ציבורית ופיתוח המרחב העירוני ברחובות ערבי נחל ועליית הנוער בתל אביב-יפו ובגבעתיים צפוי לצאת לדרך במהלך חודש יולי, בתיאום עם הרשויות המקומיות. הפרויקט, שהינו חשוב ומשמעותי לכלל משתמשי הדרך ותושבי הערים בפרט, יתרום רבות לפיתוח המרחב הציבורי ויאפשר שיפור באיכות התחבורה הציבורית. עם זאת, תחילת ביצוע הפרויקט תשפיע על התנועה בעיר. לכן, הוחלט להמתין עם תחילת הביצוע ברחוב כצנלסון למועד מאוחר יותר".

למאמר זה התפרסמו 14 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה