דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כדאי לפקח לתת לכם דו"ח באוטובוס - הוא מקבל על זה בונוס

Getting your Trinity Audio player ready...

הוועדה לפניות הציבור של הכנסת התכנסה הבוקר (ב׳) לבקשת ארגון צרכני התחבורה הציבורית, ״15 דקות״, כדי לדון בסוגיית האלימות של פקחי התחבורה הציבורית נגד נוסעים.  ועד מהרה התגלה כי מדובר בדיון שמתנהל בעיקר מול חברה אחת - אגד ופעולות פקחיה.

הרכבת הקלה בתל אביב

מהנאמר בוועדה עולה כי מרבית התלונות הן של תושבי העיר ירושלים, רבים מתוכם נוסעים מהמגזר החרדי. וההאשמות השכיחות ביותר היו סביב מספר הפקחים המוגזם שעולה וכי הם נמנעים מתקשורת מילולית כלשהי בעת נתינת דו״ח. זאת בזמן שרבים מהדוברים סיפרו כי קיבלו דו״ח משום שלא הצליחו לתקף את הרב-קו בזמן, או בגלל בעיות טכניות בתיקוף.

אחת הסיבות לפעילות האגרסיבית לכאורה של הפקחים באוטובוסים, יכולה להיות מוסברת במידע שעלה במהלך הדיון, ולפיו לצד משכורת קבועות, הפקחים מרוויחים כסף על דו"חות שהם מחלקים. מידע אשר הרתיח את ח״כ יצחק פנדרוס, יו״ר  הוועדה, אשר הבהיר כי יש לבטל את הנוהל הזה.

אכיפת פקחים סלקטיבית?

לדברי משה טוקר, חרדי שנוסע בכל יום מחיפה לירושלים, הפקח יושב תמיד מלפנים ומזכיר לכולם תוך כדי נסיעה לתקף. ״פניתי אליו ואמרתי לו שזה מסוכן כי האוטובוס נוסע, והוא מתעקש. בנוסף הוא אינו מוכן להזדהות. פקח חייב לחבוש כובע מבקר והם לרוב לא עושים כך ולא מזדהים. אני רואה בכל יום שעולים שמונה-תשעה פקחים, והם מסבירים את זה בכך שהחרדים לא משלמים״.

לדברי יוכבדת, נוסעת בתחבורה הציבורית מזה שנים, ״עולים כארבעה פקחים ומשתלטים על האוטובוס. הם נכנסים בצעקות. יש פחד ואני מכירה ילדים שמפחדים לנסוע באוטובוס וברכבת הקלה בגלל זה. לפעמים האוטובוס מפוצץ ואותם זה לא מעניין, הם נותנים דו"חות בצעקות".

כאשר פנה ח״כ פינדרוס לנציג אגד, ניר לנדאו, ושאל אותו האם יש אכיפה סלקטיבית בתחבורה הציבורית, הכחיש לנדאו וטען כי ״בשנתיים האחרונות מעל 20% לא מתקפים באוטובוס. אין 'פלוגות של פקחים'. אנחנו פוגשים בבקרה 800 אלף נוסעים ביום, מתוכם אנחנו מקבלים 200 תלונות, זה אחוז קטן.

לנדאו הזכיר כי ״אנחנו חוטפים 15 מקרי אלימות קשים בחודש, אם למבקרים היו סמכויות, חלק נכבד מהשיח פה לא היה מתקיים. למבקר יש מצלמה שמגנה עליו מבחינת אלימות כי הנוסע יודע שהוא מתועד. יש את היכולת שלנו לפקח והוא גם יודע שהוא מצולם כמבקר. כל תלונה אנחנו מתחקרים ורואים מציאות אחרת ממה שנאמר כאן״.

לדברי עדן יחזקאלי, פקחית באגד ירושלים, התמונה אינה חד-צדדית. ״יש אנטי נגדנו. רואים פקחים וכאילו רואים את השטן. אנחנו עושים את העבודה שלנו ואף פעם אין יחס יפה מצד הנוסעים. לפני שלושה חודשים תקף אותי נוסע במכות ומאז אני לא אותו בן אדם. אין לנו סמכויות ואי אפשר להמשיך ככה״.  

בדברי הסיכום אמר פינדרוס כי "עולה פה תמונה לא מוצלחת של מעגל בלתי אפשרי. צריך לעשות הכל כדי להוריד את מספר הלא מתקפים, אבל לא במחיר של אלימות. חייבים לשנות את הסכם השכר, שלא יהיה לפי דו"חות. פקח מצטיין לא צריך להצטיין בזה. צריך להרגיל נוסעים לתקף זה קורה בחברות אחרות ולא באגד״.

למאמר זה התפרסמו 64 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה