בקצרה:
- ניסאן והונדה הודיעו: המיזוג ירד מסדר היום
- מיצובישי כבר נסוגה מהאיחוד בחודש שעבר
- יצרנית האייפון היא המועמדת הבאה להצלת ניסאן

אין איחוד: אחרי שכבר השמפניות קוררו, ההצהרות פוזרו ומזכר ההבנות נחתם, ניסאן והונדה מודיעות כעת על קריסת השיחות וביטול תכניות המיזוג. זאת לאחר שבחודש שעבר נסוגה מיצובישי, השותפה השלישית, מכוונתה להצטרף למיזם.
אילו המיזוג היה מתרחש, התאגיד היפני המשותף היה יוצר קבוצת רכב בשווי 60 מיליארד דולר, הרביעית בגודלה בעולם אחרי טויוטה, פולקסווגן ויונדאי. כעת תידרש ניסאן למצוא פתרונות אחרים למצוקות שלה - זאת לאחר שהודיעה בשנה שעברה על כוונתה לפטר 9,000 עובדים ולצמצם את הייצור ב-20%. אחת המועמדות לרכישת נתח מניסאן היא פוקסקון הטייוואנית, יצרנית האייפון של אפל, שכבר הביעה בעבר את שאיפותיה להשתלבות בתעשיית הרכב, ועשויה להפיק תועלת ממותג וותיק ומוכר במערב.
הצרות לא נגמרות: על פי דיווחים, המגעים לאיחוד קרסו לאחר שניסאן התעקשה לקבל כוח שווה במיזוג, למרות שהיא קטנה כיום מהונדה באופן משמעותי. נזכיר כי רק לפני עשור היו החברות שוות בגודלן, עם שווי של כ-30 מיליארד דולר. כיום לעומת זאת הונדה טיפסה לשווי של 48 מיליארד דולר, פי חמישה מגודלה הנוכחי של ניסאן.

עוד דווח כי הונדה לחצה על ניסאן להעמיק את הקיצוץ ולסגור מפעלים ברחבי העולם, אך ניסאן התנגדה למהלכים. כעת תידרש ניסאן להתמודד עם איום גדול משמעותית, בשל המכסים שהטיל טראמפ על סחורה המיוצרת במקסיקו - משם מייבאת ניסאן למעלה מרבע מהמכוניות שהיא מוכרת בארה"ב.
מה אנחנו חושבים: לעיתים נדמה כי חלק מיצרניות הרכב הוותיקות מתקשות להשלים עם הסדר העולמי החדש, שבמסגרתו יצרניות סיניות צעירות הולכות ומתחזקות, על חשבונן של השחקניות הגדולות. ועכשיו מצטרף לזה גם נשיא אמריקאי חדש-ישן, עם שאיפות להגדיל את התעשייה המקומית על חשבון היבוא, כך שנדמה כי המציאות איתה יתמודדו יצרניות כמו ניסאן רק תלך ותהיה קשה יותר. האיחוד היה יכול לפתור כמה מהבעיות של ניסאן, ולעזור גם להונדה שתתמודד בעתיד עם אתגרים דומים. כעת שתיהן ידרשו לחפש פתרונות חדשים.