בקצרה:
- טייקן טורבו GT החדשה שברה צמד שיאי מסלול
- עם 1,108 כ"ס ובין היתר 2.2 שניות בלבד ל-100 קמ"ש
- תשווק בישראל מתחילת 2025 בהזמנה מיוחדת
חשמל למסלול: פורשה חשפה את הטייקן טורבו GT, גרסת קצה חדשה לחשמלית הגרמנית. לארס קרן, נהג המבחן הראשי של פורשה והאיש שחתום על מרבית שיאי המסלול של היצרנית, קבע איתה זמן הקפה של דקה ו-27.9 שניות סביב מסלול לגונה סקה בקליפורניה.
ובכך הפכה הטורבו GT לחשמלית המהירה ביותר במסלול המפורסם, תוך שהיא מדיחה את טסלה מודל S פלייד שהחזיקה בשיא עד עתה, עם זמן טוב ב-2.4 שניות על פני המסלול הקצר יחסית.
נזכיר כי מוקדם יותר השנה שבר אותו דגם גם את שיא המהירות לחשמליות בייצור סדרתי במגרש הניסוי הביתי, מסלול נורבורגרינג בגרמניה. על המסלול הארוך (20.8 ק"מ) קבעה הפורשה זמן הקפה סנסציונני של 7 דקות ו-7.5 שניות, 17.7 שניות מהר יותר מהמודל פלייד S. ואלה גם 1.7 שניות פחות ממכונית הכביש-למסלול שלה, קאיימן GT4 RS.
יותר כוח פחות משקל: הטורבו GT היא חשמלית ראשונה שעוברת השבחה בוויסאך, חטיבת GT המפורסמת של היצרנית. שינויים שבוצעו במנוע החשמלי-אחורי מאפשרים הספק משולב של 1,033 כ"ס, 81 כ"ס יותר מהטורבו S, ונוסף גם מצב בוסט המשחרר 1,108 כ"ס למשך 2 שניות.
לדברי היצרנית, המשקל העצמי של הדגם נמוך ב-75 ק"ג מטייקן טורבו S הודות לשימוש בקרבון (בגימורי קורה B, תושבות המראות וחצאיות הצד) והעדפת תפעול ידני על פני חשמלי לדלת תא המטען. חבילת וויסאך, זהה לזו של המכונית שקבעה שיאי מסלול, מסירה 70 ק"ג נוספים הודות למושבי באקט עשויים קרבון, הסרת המושבים מאחור, מערכת שמע פשוטה יותר, פחות חומרי בידוד, שמשות קלות יותר, שימוש בשקע טעינה אחד עם מנגנון פתיחה ידני (שניים חשמליים בשאר הגרסאות) ואפילו וויתור על שעון ספורט כרונו בחלקו העליון של הדשבורד.
ביצועי על: תוספת הכוח והפחתת המשקל אחראים לזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-2.2 שניות (2.3 שניות ללא חבילת וויסאך), 0.2 שניות פחות מהטורבו S אבל עדיין 0.1 שניות יותר ממודל S פלייד. ל-200 קמ"ש היא תגיע תוך 6.4 שניות בדרך למהירות מרבית של 305 קמ"ש (6.6 שניות ו-290 קמ"ש ב-GT טורבו הרגילה).
צריכת חשמל גבוהה יותר מקצרת את טווח הנסיעה ב-75 ק"מ(- 555 ק"מ בסך הכל - לעומת בטורבו S שעושה שימוש באותה סוללה (105 קוט"ש).
על מנת לשדרג גם את היכולות הדינמיות עברה מערכת המיתלים כיול ייחודי. בלמים קרמיים הם ציוד תקני ומלבד עמידות משופרת הם גם מפחיתים את המשקל הבלתי מוקפץ ב-2 ק"ג. על הקשר לאספלט אחראים צמיגי פירלי P-זירו R ELECT ייעודיים המולבשים על חישוקי "21 קלים.
גם האווירודינמיקה הותאמה עם מסיטי אוויר שונים בפגושים מלפנים ומאחור, תכנון שונה לרצפה וכנף אחורית גדולה. כולם אחראיים לכוח הצמדה של 220 ק"ג.
מה אנחנו חושבים: כשהציגה פורשה את הטייקן בסוף העשור הקודם, היא הייתה תשובה ראשונה של תעשיית הרכב הוותיקה לטסלה הצעירה. ובעוד היצרנית האמריקאית התמקדה בעיקר בביצועים בקו ישר, פורשה גם קבעה רף חדש וגבוה של יכולת דינמית לרכב חשמלי.
ה-GT טורבו מסתמנת כמי שמעלה עוד יותר את הרף הגבוה ממילא, באופן שאמור לסייע לפורשה לשמור על מעמדה כאמת המידה מבחינה זו למרות מתחרים נוספים שקמו לה כמו לוסיד אייר ספייר. מי צריך את זה? כנראה אף אחד. מי רוצה את זה? כל מי שיכול לשלם, וכאלה יש לא מעט.