דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ: אסרו על המשטרה להפעיל את עין הנץ

Getting your Trinity Audio player ready...

האגודה לזכויות האזרח הגישה הבוקר (ג׳) עתירה לבג״ץ נגד משטרת ישראל, כנסת ישראל, הוועדה לביטחון לאומי, השר לביטחון לאומי, שר המשפטים והרשות להגנת הפרטיות, בדרישה לעצור את השימוש במערכת המכונה ״עין הנץ״ לניטור נהגים בכביש, כמו כן דורשת האגודה כי המשטרה תמחק את מאגר הנתונים שנאסף על ידי המערכת, ״עד להחלטה אחרת״.

אילוסטרציה מצלמות מצלמה מעקב אבטחה

זאת, בטענה כי הוועדה לביטחון לאומי לא אישרה את תקנות השימוש במערכת בזמן אליו התחייבה (חצי שנה מיום חקיקת הצו על תנאי, שנתן בג״ץ לפי שמונה חודשים), ובשל כך קיימת סכנה לפגיעה בפרטיות האזרחים.

יש להזכיר כי גם לפני שנתיים וחצי נדרש בג"ץ לנושא, ובהרכב בראשות הנשיאה חיות, הורה למשטרה להסביר מדוע היא ממשיכה להשתמש ב"עין הנץ" למרות שהמערכת טרם אושרה בחוק. נזכיר כי משטרת ישראל הציבה את מצלמות האכיפה האלה כבר ב-2015, למרות שלא קיבלה לכך אישור. עוד ב-2012 הביעה המשטרה רצון להשתמש במערכת שכזו.

לפי עתירת האגודה מהיום, ״החוק מאפשר מעקב רציף וממושך אחרי תנועות של רכבים על ידי הכללתם ברשימה לקבלת התראה בזמן אמת. כל זאת, למטרות נרחבות וללא צורך בצו שיפוטי. המשטרה יכולה לעקוב אחר רכבים ללא הגבלה, בלי עלות של ממש. המשטרה יכולה לאתר רכבים באמצע נסיעה גם בשל טעמים אזוטריים ולשלוח ניידת לעצור את הנהג לחקירה. למשל, כי מדובר בעד ראיה. בנוסף, אין מניעה להציב מצלמות בכל המרחב הציבורי בעיר או בשכונה מסוימת והמשטרה מסרבת לפרסם את נהלי השימוש במערכת״.

בעתירה נכתב בין היתר כי ״המשטרה הפעילה בשנים האחרונות, ללא הסכמה בחוק, מערכת מצלמות לזיהוי אוטומטי של לוחיות רישוי של רכבים המכונה ׳עין הנץ׳. המערכת, המבוססת על עיבוד וידאו ללא מגע יד אדם, מסוגלת לעקוב בזמן אמת אחר רכבים ולזהות את מספר הרכב. התיעוד כולל את מספר הרכב, המיקום, השעה ותמונה חזותית. הטכנולוגיה מאפשרת זיהוי כלל הרכבים העוברים מול המצלמה ברמת דיוק של 95% ומעלה.

״מכיוון שלוחית הרישוי חושפת את האדם שהוא בעל הרכב, באמצעות הטכנולוגיה המשטרה יכולה לעקוב בזמן אמת אחר תנועה של בני אדם מסוימים, או לעקוב אחר בני אדם אלו בדיעבד. המערכת גם מתעדת את תנועת כל הרכבים כולם, כלומר – תנועות של אזרחים תמימים, תנועות שמבוצעות על פני תקופה ממושכת ומתוכנתת לאגור את המידע הרגיש במאגר משטרתי לשימוש עתידי. מכאן, שהמערכת פוגעת בצורה קשה בזכות החוקתית לפרטיות ובזכויות חוקתיות נוספות, ולכן מכוח פסקת ההגבלה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, היא מחייבת הסכמה מפורשת בחוק, שהוא לתכלית ראוי ומידתי״, הוסיפו באגודה.

עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח, הוסיף: "מדובר בחוק תקדימי ומסוכן שמטרתו העיקרית היא לאפשר למשטרה לאסוף באופן שיטתי מידע אישי רגיש של כל אזרחי המדינה, אזרחים שלא חטאו ולא פשעו ולא חשודים בדבר. מעקב מתמשך אחר התנועות שלנו ואגירת מידע בדבר נתיבי התנועה והמיקומים שלנו במשך תקופה של שנתיים תאפשר למשטרה לדעת פרטים רבים ואישיים שלנו, שנוגעים לצנעת חיינו, לקשרים החברתיים שלנו, ולהעדפות שלנו ואפילו לדעות הפוליטיות שלנו. שוטר שירצה לפשפש בהיסטורית הנסיעות שלנו אפילו לא יצטרך צו שיפוטי.

״עד היום רק השב"כ קיבל סמכות לרגל אחר אזרחים ורק לצרכי הגנה על ביטחון המדינה, עכשיו גם המשטרה הופכת להיות שב"כ 2 - כולנו הופכים ליעד למעקב שלטוני. אחרי שהמשטרה תרגיל אותנו שכל התנועות שלנו ברכב נאגרות, ישתמשו באותו חוק כדי לאגור תנועות שלנו במרחב הציבורי באמצעות מערכת לזיהוי פנים. החוק הזה פותח פתח להפיכתנו ליעד מעקב של משטרת בן גביר, לרבות כשנרצה ללכת להפגנה. אם לא ירוסן התיאבון המשטרתי לטכנולוגיות מעקב - נהפוך לחברת מעקב והמרחב הדמוקרטי יצטמצם עוד יותר", אמר עו״ד גן מור.

למאמר זה התפרסמו 106 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה