בקצרה:
- המסירות בנובמבר זינקו, הירידה השנתית נבלמה
- מותגים חדשים הרשימו, בזמן שיונדאי, קיה ופיג'ו צוללים
- עד כמה השוק (לא) תחרותי: שבעה יבואנים שולטים ב-82% מהשוק
צמצום הפסדים: אחרי פתיחת שנה חלשה, עם ירידה של 17% משמעותיים במסירות ברבעון הראשון ו-11% בנקודת המחצית של השנה, נסגר כעת הפער כמעט לחלוטין ועומד על 2% בלבד לעומת 2023. ולא מדובר בנתונים מפתיעים, לאור העובדה שבאוקטובר-נובמבר אשתקד צומצמה הפעילות הכלכלית במשק עם פרוץ המלחמה.
בסך הכל עלו על כבישי ישראל מתחילת השנה 259 אלף מכוניות חדשות, נתון שלא כולל משאיות, אוטובוסים, כלי רכב דו-גלגליים וכלי רכב שהגיעו ארצה ביבוא אישי או מקביל. בחודש נובמבר לבדו נמסרו 18 אלף כלי רכב חדשים, עליה של 40% לעומת נובמבר שעבר.
אלה שעולים, אלה שיורדים: למרות שכמות המסירות הכוללת נותרה די דומה לשנה שעברה, התמהיל השתנה ולא במעט. קרוב ל-9,000 מכוניות נמסרו אצל מותגים שעד לפני שנה לא מכרו - וחלקם כלל לא היה מוכר - בישראל. 3,600 אצל אקספנג, 2,500 אצל זיקר, 1,300 לג'אקו, 1,000 לסמארט ו-400 לפורת'ינג.
בנוסף נרשם זינוק אצל כמה מהמותגים הוותיקים בשוק: סקודה (33%+), סיאט (55%+), אמ.ג'י (25%+), ניסאן (35%+) ולקסוס (49%+). מנגד, לא מעט מותגים סבלו מירידות חדות - בהם יונדאי (32%-), קיה (22%-), סיטרואן (24%-), ג'ילי (39%-) ופיג'ו (46%-).
נתח השוק של המכוניות החשמליות עומד על 24%, כלומר - אחת מכל ארבע מכוניות חדשות שעולה על הכביש היא חשמלית. חמישה מותגים בלבד אחראיים על 60% מהמכוניות החשמליות שנמכרו בישראל - BYD, טסלה, MG, צ'רי וג'ילי. נתון מעניין נוסף מצביע על כך ש-71% מהמכוניות החשמליות שנמכרו בישראל הן של מותגים סיניים, 44 אלף במספר, בעוד כלל המותגים האירופאיים מסרו יחד פחות מ-5,000 מכוניות חשמליות. המותג האירופי שמכר הכי הרבה מכוניות חשמליות בישראל הוא מרצדס, עם מעט פחות מאלף יחידות.
עדיין ריכוזי: שלושת היבואנים הגדולים בישראל (כלמוביל, יוניון, צ'מפיון) אחראים על 48% מהמסירות בישראל, מעט פחות מבשנה שעברה - אז שלושת היבואנים הגדולים (עם טלקאר במקום צ'מפיון) החזיקו בנתח של יותר מ-49%. עם זאת, לנתח של צ'מפיון אפשר להוסיף עוד 6% של שלמה מוטורס, יבואנית BYD, בה היא מחזיקה במחצית מהבעלות. שבעת היבואנים הגדולים מחזיקים יחד בנתח שוק של 82%, נתון זהה לשנה שעברה.
עם זאת, בקרב השחקנים המוכרים חלו שינויים, כאשר כלמוביל איבדה חלק משמעותי מהנתח (אך עדיין מובילה את השוק). גם טלקאר ולובינסקי חוו ירידות בולטות, בעוד יוניון, צ'מפיון ופריסבי נהנו מעליות.
מה אנחנו חושבים: על פניו, שוק הרכב המקומי חווה שינויים דרמטיים, עם מותגים חדשים שמגיעים ארצה חדשות לבקרים, ועם זינוק מטאורי במכירה של דגמים חשמליים. אבל מבט מרוחק יותר מגלה כי תמונת המצב הכללית לא ממש השתנתה: כמות המסירות נותרה דומה למרות המלחמה ואתגרי השילוח הימי, וזהות היבואנים ששולטים בשוק כבר עשרות שנים נותרה גם היא ללא שינוי.
כי בזמן שיונדאי ירדה, כלמוביל נהנתה מאלפי מסירות חדשות של סמארט וג'אקו; ובזמן שקיה ירדה, טלקאר הכפילה את המסירות של סרס; לובינסקי פיצתה על הירידה של פיג'ו וסיטרואן עם זינוק של MG, ופריסבי אמנם איבדה מסירות של רנו, אך הרוויחה בענק עם צ'רי ואקספנג. וכבר אמר החכם באדם: מה שהיה הוא שיהיה, ומה שנעשה הוא שיעשה. ואין כל חדש תחת השמש.