בטר פלייס, אבל בסינית: החלפנו סוללות חשמליות בתחנה של ניו
בטר פלייס, אבל בסינית: החלפנו סוללות חשמליות בתחנה של ניו
למעלה מעשור אחרי קריסתה המהדהדת והיקרה של בטר פלייס, וניפוץ בועת ההבטחות שלא קוימו על ידי שי אגסי, תקים ניו הסינית בשנה הבאה תחנות החלפת סוללות בישראל. בדקנו איך זה עובד
לא צריך להיות מבוגר במיוחד כדי לזכור את ההשקה החגיגית של בטר פלייס, לפני יותר מעשור. עוד לפני שמישהו דמיין שמאות אלפי מכוניות חשמליות ישטפו את כבישי ישראל, ניסה שי אגסי להפוך את רנו פלואנס החשמלית למכונית הפופולרית בשוק המקומי, בין היתר הודות לתוכנית חדשנית להחלפת סוללות.
אלא שהמיזם השאפתני קרס באותה המהירות שבה הגיע לעולם - והותיר בצידי הדרכים לא מעט פילים לבנים שפעם איכלסו מערכות להחלפת סוללה, וכיום משמשים תזכורת כואבת לכשלון ההוא שלווה בשריפת שלושה מיליארד שקלים.
אבל למרות שבטר פלייס כבר לא איתנו, החזון שלה - כך מסתבר - עדיין חי ובועט. ומי שמגשימה אותו בצורה הטובה ביותר היא ניו, יצרנית רכב סינית שאפתנית שבינתיים מצליחה ליישם בהצלחה את המודל שעליו חלם אגסי בתחילת העשור הקודם.
צפייה בתוכן בטר פלייס, אבל בסינית: החלפנו סוללות חשמליות בתחנה של ניו
מלבד יצור ומכירה של מכוניות חשמליות, במחירים שנועדו למצב אותה מול מותגי היוקרה בגרמניה, מפעילה ניו גם רשת ענפה של תחנות להחלפת סוללה - ובכך היא מבדלת את עצמה משלל היצרניות הסיניות שצצות חדשות לבקרים.
בסין יש לה כבר 2,500 תחנות כאלו, באירופה היא מפעילה (בינתיים) בסך הכל 58 תחנות (בגרמניה, הולנד ובמדינות סקנדינביה), ובעוד כשנה היא צפויה לפתוח תחנה ראשונה גם אצלנו בישראל. ולפני שזה קורה, ביקרנו באחת מתחנות ההחלפה באירופה במטרה לבדוק כיצד זה עובד והאם זה אכן הפתרון שיזניק את המכונית החשמלית לשלב הבא.
חמש דקות על השעון
אנחנו יוצאים ממרכז פרנקפורט עם ניו ET7 שמצוידת בסוללת 100 קוט"ש, וכרגע נותרה עם קצת יותר מ-15% בסוללה. מסך המגע שבמרכז תא הנוסעים מציע שתי אפשרויות: לעצור באחת מעמדות הטעינה המהירות שפזורות בעיר, כולל הערכה מדויקת של זמן הטעינה שידרש לטובת השלמת מסלול הנסיעה, או לבצע עצירה קצרה בהרבה בתחנת ההחלפה שממוקמת בחניון של מרכז מסחרי בפאתי העיר.
אנחנו בוחרים באפשרות השניה, ומיד נפתח מסך שמציג את מה שיש כרגע בתחנה: 10 סוללות, רובן טעונות ב-90% וחלקן עדיין נמצאות בתהליך טעינה עם אחוזים נמוכים יותר. על מנת לשמור על אורך חיי הסוללות, נמנעת ניו מלטעון אותן ל-100%.
לחיצה על אחת הסוללות משריינת אותה עבורנו, ומערכת הניווט מחשבת את זמן ההגעה לתחנה ושולחת גם בקשה לשמירת חלון הזמן להחלפה. בשני הביקורים שביצענו באותו היום בתחנת ההחלפה לא נתקלנו בתור שהצריך הזמנה מראש, אבל בעתיד זה עשוי להיות שימושי.
אנחנו מגיעים לתחנה וחונים בחזית בהתאם לסימון על האספלט. באותו הרגע הרכב מבקש מאיתנו לעזוב את ההגה והדוושות, ומערכת החניה האוטומטית מכניסה את המכונית לעמדת ההחלפה בשני תמרונים מהירים.
הרובוט דוחף את הגלגלים ומיישר את המכונית לזווית המדויקת שבה היא צריכה לעמוד, ורעשים מכאנים שנשמעיים מתחתית המרכב מלמדים כי התהליך החל. כעבור כמה שניות מתרומם הרכב לגובה של כמה סנטימטרים, ולאחר זמן קצר מסתיים תהליך ההחלפה והמסך מעדכן אותנו כי ניתן לעזוב את העמדה.
כל התהליך ארך 5 דקות בדיוק (היצרנית מבטיחה 3. מילא), שבמהלכן נדרש הנהג להישאר ברכב, כאשר המיזוג ומערכת השמע פועלים כרגיל. משך זמן קצר משמעותית מההמתנה שהיינו נדרשים לה בעמדת טעינה, וזמן קרוב לזה של תדלוק מכונית בנזין. שאפו.
ליסינג לסוללה בלבד
למרות שכל מכונית של ניו מגיעה עם סוללה שניתנת להחלפה, לא כל לקוח זכאי להשתמש בשירות. למעשה, במדינות שבהן מפעילה ניו את תחנות ההחלפה, ניתן לרכוש את המכוניות באחד משני מסלולים - ברכישה רגילה, שבה משלמים את עלות הרכב ואת עלות הסוללה המלאה, או ברכישה של הרכב עם חכירה של הסוללה בתשלום חודשי צנוע. רק מי שבחר במסלול השני יוכל להשתמש בתחנות ההחלפה.
העלויות מפתות: מי שיבחר בסוללת 75 קוט"ש, עם טווחי נסיעה של עד 450 ק"מ (בהתאם לדגם), יוכל לרכוש אותה ולהוסיף לעלות הרכב 12 אלף אירו, או לחכור אותה בתשלום חודשי צנוע של 169 אירו. סוללת 100 קוט"ש (עם טווח של עד 580 ק"מ) תעלה את התמחור ל-21 אלף אירו ברכישה או 289 אירו בתשלום חודשי. בשני המקרים מדובר בפריסה של עלות הסוללה לתקופה של כ-6 שנים.
אל עלות חכירת הסוללה מצטרפת עמלה בגובה 10 אירו לכל החלפת סוללה (אך שתי החלפות בחודש ניתנות בחינם), כאשר בנוסף נדרש הלקוח לשלם גם על עלות החשמל שנכון להיום עומדת בגרמניה על 0.39 יורו לקוט"ש. ניו מקזזת מהמחיר את החשמל שנותר בסוללה המוחלפת, כך שמי שהגיע עם 40% סוללה ויצא מהתחנה עם סוללה חדשה שטעונה ל-90%, ישלם רק על חשמל בקיבולת של 50% מנפח הסוללה.
בכל מקרה, כל לקוח יכול להחליף רק לסוללה בגודל המתאים למסלול הרכישה אותו בחר, למרות שהמכוניות עצמן מותאמות לשני סוגי הסוללות. וגם מי שבחר במסלול החכירה יוכל כמובן להטעין את הרכב בעמדה הביתית או בעמדות ציבוריות. השימוש בתחנות ההחלפה הוא פשוט אופציה נוספת למקרה הצורך.
מלבד ההחלפה היעילה והחסכון בעלות הרכישה, לבחירה במסלול הסוללה החכורה יש יתרון נוסף - מכיוון שהסוללה אינה בבעלותו של הלקוח, הוא משוחרר מדאגות בנוגע לדגרגציה (הירידה בקיבולת הסוללה), מה שמעורר לא פעם חשש מפני שמירת הערך של המכוניות החשמליות. במכירה העתידית של הרכב לרוכש הבא מאפשרת ניו העברה פשוטה של המנוי החודשי.
הבשורה על פי ניו
עבור הלקוחות מדובר בפתרון משתלם, אבל ניו עצמה כרגע מפסידה כסף על הפרויקט הזה. עלות ההקמה של כל תחנת החלפה עומדת על כמיליון דולר, ועבור כל תחנה כזו צריכה ניו לרכוש עוד 21 סוללות בעלות של עשרות אלפי אירו ליחידה. בשלב הראשון, דמי השימוש החודשיים של הלקוחות לא יוכלו לכסות את ההשקעה.
אבל יש עוד כמה יתרונות חשובים לפרויקט הזה, שמצדיקים מבחינתה של ניו את העלויות הגבוהות. ראשית, מדובר בתמריץ ייחודי למכירת המכוניות, כזה שיכול להעביר לחשמל גם את מי שלא מסוגל להתקין עמדה בחניה הביתית וחושש (מסיבות מובנות) מהסתמכות בלעדית על רשת הטעינה הציבורית. סביר להניח שבמדינות שבהן יש תחנות החלפה קל הרבה יותר לניו למכור מכוניות.
בנוסף, ניו משתמשת בתחנות האלה כאמצעי לאגירת אנרגיה. את מלאי הסוללות שבתחנה יכולה ניו לטעון בשעות השפל בעלות נמוכה, ולמכור אחר כך את החשמל במחיר גבוה יותר, בין אם ללקוחות עצמם ובין אם בחזרה לרשת החשמל.
בהמשך מתכננת ניו לאפשר גם ליצרניות אחרות להשתמש בתחנות ההחלפה שלה, וכבר חתמה על חוזים עם לא מעט יצרניות סיניות, חלקן גדולות ומשמעותיות. כדי שזה יקרה, ניו תמכור להם את הפלטפורמות שיאפשרו החלפת סוללות, וכך תרוויח לא מעט משיתופי פעולה ומלקוחות חדשים שישתמשו בתחנות.
אם זה יצא לפועל, ותחנות ההחלפה יהפכו לפתרון שימושי עבור לקוחות רבים, לצד עמדות הטעינה המוכרות, מדובר בבשורה דרמטית לא רק עבור ניו - אלא גם עבור המהפכה החשמלית כולה.
כשהחברה הוקמה היתה בעיה במשך הטעינה של סוללה שלקח שעות ולכן היה הגיון בחברה הזאת. אבל הבעיה הזאת כבר נפתרה ויש היום טעינה מהירה שלוקחת בערך 20 דקות למילוי סוללה. לכן אין הגיון לחברה הזאת והיא תפשוט רגל. בישראל היא בטוח לא תצליח
ל"ניו" יש אפשרות טעינה ביתית / תחנת הטענה או החלפת סוללה.
ל"בטר פלייס" לא היתה הטענה ביתית, חשמל יותר יקר (פי 8 לקוט"ש מהצרכן הביתי!) וסוללה שעל הנייר מחזיקה 120 ק"מ, ובפועל פחות מ- 80
ראשית כל אנשים לא יפחדו מהסוללה ושנית זמן החלפה מהר. אם שמתם לב ליסינג ל 10 שנים יעלה כמו קניית סוללה ואולי יותר. נ.ב אגסי נכשל כי הוא רצה המון המון כסף על החלפת הסוללות...
1. ניאו חברה עם הפסדים מטורפים ומנכ״ל עם התקף היבריס שמגדיל את ההפסד ועומד לפני שבר במזומן לתשלום ההפסדים.
2. היום ב תוך 10 דקות ניתן לטעון בטסלה כ 250 ק״מ כלומר פיפי ולהמשיך בלי להיתקע ליד הרכב
3. כמות עמדות הטעינה של טסלה אפילו בארץ מבטיחה טעינה ללא המתנה לעמדה פנויה
4. הניאו יקרה בלי שום הצדקה אין לה שום יתרון על טסלה להיפך
5. המנכ״ל ההזוי שלה עומד לבזבז כסף על השקעה בסמארטפון ולהאיץ את פשיטת הרגל שלה
6. בהצלחה לכל הפתאים
מעניין. על מנת לאפשר החלפה, הסוללה חייבת להיות נתיקה. ואם היא נתיקה, אזי יותר קל לגנוב אותה. כנראה שיש מפתח דיגיטלי שמונע שימוש בסוללה לא מורשית. פרוייקט מעניין לעקוף.
הרבה יותר פשוט להשיג דלק בתחנת דלק כי לוקח לי רק 5 דקות למלא 90 ליטר בבנטלי, אפילו פחות זמן למלא 60 ליטר בלינקולן ועוד פחות זמן לפוקוס.
לרכב חשמלי יש הרבה בעיות. מרחק הנסיעה קטן מהמרחק המוצהר של היצרן מכיוון שהוא מושפע ממספר סיבות.
יש מס של 100% על מכוניות חשמליות סיניות ולכן המכוניות הללו אינן זמינות בקנדה ובארה"ב.
1 ו-2. שניכם שכחת להוסיף שהמחיר של מכוניות חשמליות גבוה יותר ממכוניות רגילות שמשתמשות בבנזין.
6. מחיר החשמל נמוך בקנדה ובארה"ב לא גבוה כמו בגרמניה ובאירופה.
11. אתה אפילו לא יודע מה הם ELF ו-EMF ולכן אל תדחף את החוטם שלך לדברים שאתה לא יודע.
12. 250 ק"מ זה לא מספיק כי המרחק בין חיפה לאילת הוא 370 ק"מ 435 ק"מ בין נהריה לאילת. מכוניות בנזין מסוימות יכולות לנסוע 900 ק"מ עם מיכל דלק מלא.
14. אתה צודק.
18. רק מכוניות בנזין.
מחליף רכב כל שנתיים-שלוש - הרכב האחרון לפני שנתיים - סיני הרכב החדש סיני … לא רואה ומרגיש שופ דבר נחות להיפך. במחיר של ה״סיני זבל״ מקבל פי כמה וכמה מכל מבחינה מרכב אירופאי או יפני. סין כבר כבשה את השוק תתעוררו!
טעינה - צריך לצאת מהרכב - גשם, קור, חוסר נוחות, בטח שללקוחות פרימיום שמשלמים 60-70-80 אלף דולר לרכב במקום לקנות מרצדס או במוו. גם אם טעינה תהיה סופר מהירה 80 אחוז ב10 דקות - זה עדיין לחכות 10 דקות, לעומת 2.5 דקות החלפה ולקבל 100 אחוז ובדיקת סוללה, ולקבל את הדור המתקדם ביותר טכנולוגית של סוללה, ולקבל סוללה חדשה ללא בלאי גם אחרי שהרכב 4 שנים על הכביש.
הבעיה היתה בשינוי המהות של רכב. אף יצרן מכוניות לא מוכר גם את ה"דלק" להניע אותו. בטר ניסתה להכריח לקנות ממנה את ה"דלק" למכונית. זה לא עובד. עד שהבינו היה מאוחר.
28 מר אידיוט. חייתי בישראל בין השנים 1950 - 1964 ולא היו אז רכבים חשמליים.
אתה כל כך מטומטם ששום דבר לא יעזור לך. מטומטם תמיד נשאר מטומטם = אין פתרון עבורך.
אם מורידים את מחיר הסוללה ממחיר הרכב והיא ניתנת כשירות בליסינג, האם המס של 83% על מכוניות יכול על הסוללה?
אם לא אז מדובר בחיסכון אדיר במס רכישת רכב, כך שהרכבים האלה יוכלו להיות זולים בהרבה מהמתחרים (תלוי כמובן בחמדנות היבואן)
עוד פעם עם השקרים שלך..עלוב
וכמובן אתה לא מבין מה כותבים ומקשקש על משהו אחר
1. "הרבה יותר פשוט להשיג דלק בתחנת דלק כי לוקח לי רק 5 דקות למלא 90 ליטר בבנטלי, אפילו פחות זמן למלא 60 ליטר בלינקולן ועוד פחות זמן לפוקוס"
עדיין צריך לצאת מהאוטו להתעסק עם המשאבה, לנשום את אדי הדלק - יש פתרונות טובים יותר ב 2024, 1964 עברה מזמן.
2. "לרכב חשמלי יש הרבה בעיות. מרחק הנסיעה קטן מהמרחק המוצהר של היצרן מכיוון שהוא מושפע ממספר סיבות"
גם רכב בנזין לא עומד במה שהיצרן אומר וגם הירידה בקילומטר לליטר מול בלאי של סוללה הוא גדול יותר.
ואיזה עוד בעיות אמיתיות, עם הוכחות, יש? חוסר בטעינה ביתית לכל האנשים...
3. "יש מס של 100% על מכוניות חשמליות סיניות ולכן המכוניות הללו אינן זמינות בקנדה ובארה"ב"
שקר! BYD, VOLVO, PULSTAR. הם מוכרים לא רע בקנדה...
4. "1 ו-2. שניכם שכחת להוסיף שהמחיר של מכוניות חשמליות גבוה יותר ממכוניות רגילות שמשתמשות בבנזין."
שקר - מכוניות חשמליות עולות בממוצע כמו בנזין ובארהב 48 מתוך 50 המדינות התחזוקה זולה יותר של החשמליות - סקר של KELLY BLUE BOOK.
5. "מחיר החשמל נמוך בקנדה ובארה"ב לא גבוה כמו בגרמניה ובאירופה."
6 לא כתב כלום על קנדה, למה אתה עונה לו על קנדה? זה לא מעניין אף אחד!
וזה שבקנדה החשמל זול רק מראה למה יש עליה בחשמליות...
7. "11. אתה אפילו לא יודע מה הם ELF ו-EMF ולכן אל תדחף את החוטם שלך לדברים שאתה לא יודע."
רק אתה יודע? אולי 11 הוא מומחה?
לפי ההערות שלך על הקרינות - אתה זה שלא מבין את הקרינה ממכוניות חשמליות.
מר יבגני הוכיח לך כמה פעמים שאתה מדבר שטויות !
8. "12. 250 ק"מ זה לא מספיק כי המרחק בין חיפה לאילת הוא 370 ק"מ 435 ק"מ בין נהריה לאילת. מכוניות בנזין מסוימות יכולות לנסוע 900 ק"מ עם מיכל דלק מלא"
12 אמר שטעינה של 10 דקות בטסלה לא מבזבזת זמן כי זה הזמן
לפיפי - מה הקשר לטווח? טווח זה לא הכול בחיים!
אני בטוח שאתה עוצר לפיפי כל שעה = 9 פעמים בנסיעה של 900 קילומטר.
גם לאילת עוצרים יותר מפעם אחת.
אז כרגיל, חצי שקרים וחצי הערות שלא קשורות למה שהמגיבים כתבו.
37. באופן כללי אני מאוד רציני בתגובות שלי ולכן אתה חייב להיות מאוד ברור בתגובה שלך.
38. אני לא צריך להוכיח לך שום דבר כי כבר חקרתי את כל התגובות שלי. אתה השקרן והמטומטם. אני לא חייב לך כלום