דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בטר פלייס, אבל בסינית: החלפנו סוללות חשמליות בתחנה של ניו

Getting your Trinity Audio player ready...

לא צריך להיות מבוגר במיוחד כדי לזכור את ההשקה החגיגית של בטר פלייס, לפני יותר מעשור. עוד לפני שמישהו דמיין שמאות אלפי מכוניות חשמליות ישטפו את כבישי ישראל, ניסה שי אגסי להפוך את רנו פלואנס החשמלית למכונית הפופולרית בשוק המקומי, בין היתר הודות לתוכנית חדשנית להחלפת סוללות.

אלא שהמיזם השאפתני קרס באותה המהירות שבה הגיע לעולם - והותיר בצידי הדרכים לא מעט פילים לבנים שפעם איכלסו מערכות להחלפת סוללה, וכיום משמשים תזכורת כואבת לכשלון ההוא שלווה בשריפת שלושה מיליארד שקלים.

אבל למרות שבטר פלייס כבר לא איתנו, החזון שלה - כך מסתבר - עדיין חי ובועט. ומי שמגשימה אותו בצורה הטובה ביותר היא ניו, יצרנית רכב סינית שאפתנית שבינתיים מצליחה ליישם בהצלחה את המודל שעליו חלם אגסי בתחילת העשור הקודם.

צפייה בתוכן בטר פלייס, אבל בסינית: החלפנו סוללות חשמליות בתחנה של ניו

מלבד יצור ומכירה של מכוניות חשמליות, במחירים שנועדו למצב אותה מול מותגי היוקרה בגרמניה, מפעילה ניו גם רשת ענפה של תחנות להחלפת סוללה - ובכך היא מבדלת את עצמה משלל היצרניות הסיניות שצצות חדשות לבקרים.

בסין יש לה כבר 2,500 תחנות כאלו, באירופה היא מפעילה (בינתיים) בסך הכל 58 תחנות (בגרמניה, הולנד ובמדינות סקנדינביה), ובעוד כשנה היא צפויה לפתוח תחנה ראשונה גם אצלנו בישראל. ולפני שזה קורה, ביקרנו באחת מתחנות ההחלפה באירופה במטרה לבדוק כיצד זה עובד והאם זה אכן הפתרון שיזניק את המכונית החשמלית לשלב הבא.

חמש דקות על השעון

אנחנו יוצאים ממרכז פרנקפורט עם ניו ET7 שמצוידת בסוללת 100 קוט"ש, וכרגע נותרה עם קצת יותר מ-15% בסוללה. מסך המגע שבמרכז תא הנוסעים מציע שתי אפשרויות: לעצור באחת מעמדות הטעינה המהירות שפזורות בעיר, כולל הערכה מדויקת של זמן הטעינה שידרש לטובת השלמת מסלול הנסיעה, או לבצע עצירה קצרה בהרבה בתחנת ההחלפה שממוקמת בחניון של מרכז מסחרי בפאתי העיר.

אנחנו בוחרים באפשרות השניה, ומיד נפתח מסך שמציג את מה שיש כרגע בתחנה: 10 סוללות, רובן טעונות ב-90% וחלקן עדיין נמצאות בתהליך טעינה עם אחוזים נמוכים יותר. על מנת לשמור על אורך חיי הסוללות, נמנעת ניו מלטעון אותן ל-100%.

לחיצה על אחת הסוללות משריינת אותה עבורנו, ומערכת הניווט מחשבת את זמן ההגעה לתחנה ושולחת גם בקשה לשמירת חלון הזמן להחלפה. בשני הביקורים שביצענו באותו היום בתחנת ההחלפה לא נתקלנו בתור שהצריך הזמנה מראש, אבל בעתיד זה עשוי להיות שימושי.

אנחנו מגיעים לתחנה וחונים בחזית בהתאם לסימון על האספלט. באותו הרגע הרכב מבקש מאיתנו לעזוב את ההגה והדוושות, ומערכת החניה האוטומטית מכניסה את המכונית לעמדת ההחלפה בשני תמרונים מהירים.

הרובוט דוחף את הגלגלים ומיישר את המכונית לזווית המדויקת שבה היא צריכה לעמוד, ורעשים מכאנים שנשמעיים מתחתית המרכב מלמדים כי התהליך החל. כעבור כמה שניות מתרומם הרכב לגובה של כמה סנטימטרים, ולאחר זמן קצר מסתיים תהליך ההחלפה והמסך מעדכן אותנו כי ניתן לעזוב את העמדה.

כל התהליך ארך 5 דקות בדיוק (היצרנית מבטיחה 3. מילא), שבמהלכן נדרש הנהג להישאר ברכב, כאשר המיזוג ומערכת השמע פועלים כרגיל. משך זמן קצר משמעותית מההמתנה שהיינו נדרשים לה בעמדת טעינה, וזמן קרוב לזה של תדלוק מכונית בנזין. שאפו.

ליסינג לסוללה בלבד

למרות שכל מכונית של ניו מגיעה עם סוללה שניתנת להחלפה, לא כל לקוח זכאי להשתמש בשירות. למעשה, במדינות שבהן מפעילה ניו את תחנות ההחלפה, ניתן לרכוש את המכוניות באחד משני מסלולים - ברכישה רגילה, שבה משלמים את עלות הרכב ואת עלות הסוללה המלאה, או ברכישה של הרכב עם חכירה של הסוללה בתשלום חודשי צנוע. רק מי שבחר במסלול השני יוכל להשתמש בתחנות ההחלפה.

העלויות מפתות: מי שיבחר בסוללת 75 קוט"ש, עם טווחי נסיעה של עד 450 ק"מ (בהתאם לדגם), יוכל לרכוש אותה ולהוסיף לעלות הרכב 12 אלף אירו, או לחכור אותה בתשלום חודשי צנוע של 169 אירו. סוללת 100 קוט"ש (עם טווח של עד 580 ק"מ) תעלה את התמחור ל-21 אלף אירו ברכישה או 289 אירו בתשלום חודשי. בשני המקרים מדובר בפריסה של עלות הסוללה לתקופה של כ-6 שנים.

אל עלות חכירת הסוללה מצטרפת עמלה בגובה 10 אירו לכל החלפת סוללה (אך שתי החלפות בחודש ניתנות בחינם), כאשר בנוסף נדרש הלקוח לשלם גם על עלות החשמל שנכון להיום עומדת בגרמניה על 0.39 יורו לקוט"ש. ניו מקזזת מהמחיר את החשמל שנותר בסוללה המוחלפת, כך שמי שהגיע עם 40% סוללה ויצא מהתחנה עם סוללה חדשה שטעונה ל-90%, ישלם רק על חשמל בקיבולת של 50% מנפח הסוללה.

בכל מקרה, כל לקוח יכול להחליף רק לסוללה בגודל המתאים למסלול הרכישה אותו בחר, למרות שהמכוניות עצמן מותאמות לשני סוגי הסוללות. וגם מי שבחר במסלול החכירה יוכל כמובן להטעין את הרכב בעמדה הביתית או בעמדות ציבוריות. השימוש בתחנות ההחלפה הוא פשוט אופציה נוספת למקרה הצורך.

מלבד ההחלפה היעילה והחסכון בעלות הרכישה, לבחירה במסלול הסוללה החכורה יש יתרון נוסף - מכיוון שהסוללה אינה בבעלותו של הלקוח, הוא משוחרר מדאגות בנוגע לדגרגציה (הירידה בקיבולת הסוללה), מה שמעורר לא פעם חשש מפני שמירת הערך של המכוניות החשמליות. במכירה העתידית של הרכב לרוכש הבא מאפשרת ניו העברה פשוטה של המנוי החודשי.

הבשורה על פי ניו

עבור הלקוחות מדובר בפתרון משתלם, אבל ניו עצמה כרגע מפסידה כסף על הפרויקט הזה. עלות ההקמה של כל תחנת החלפה עומדת על כמיליון דולר, ועבור כל תחנה כזו צריכה ניו לרכוש עוד 21 סוללות בעלות של עשרות אלפי אירו ליחידה. בשלב הראשון, דמי השימוש החודשיים של הלקוחות לא יוכלו לכסות את ההשקעה.

אבל יש עוד כמה יתרונות חשובים לפרויקט הזה, שמצדיקים מבחינתה של ניו את העלויות הגבוהות. ראשית, מדובר בתמריץ ייחודי למכירת המכוניות, כזה שיכול להעביר לחשמל גם את מי שלא מסוגל להתקין עמדה בחניה הביתית וחושש (מסיבות מובנות) מהסתמכות בלעדית על רשת הטעינה הציבורית. סביר להניח שבמדינות שבהן יש תחנות החלפה קל הרבה יותר לניו למכור מכוניות.

בנוסף, ניו משתמשת בתחנות האלה כאמצעי לאגירת אנרגיה. את מלאי הסוללות שבתחנה יכולה ניו לטעון בשעות השפל בעלות נמוכה, ולמכור אחר כך את החשמל במחיר גבוה יותר, בין אם ללקוחות עצמם ובין אם בחזרה לרשת החשמל.

בהמשך מתכננת ניו לאפשר גם ליצרניות אחרות להשתמש בתחנות ההחלפה שלה, וכבר חתמה על חוזים עם לא מעט יצרניות סיניות, חלקן גדולות ומשמעותיות. כדי שזה יקרה, ניו תמכור להם את הפלטפורמות שיאפשרו החלפת סוללות, וכך תרוויח לא מעט משיתופי פעולה ומלקוחות חדשים שישתמשו בתחנות.

אם זה יצא לפועל, ותחנות ההחלפה יהפכו לפתרון שימושי עבור לקוחות רבים, לצד עמדות הטעינה המוכרות, מדובר בבשורה דרמטית לא רק עבור ניו - אלא גם עבור המהפכה החשמלית כולה.

למאמר זה התפרסמו 42 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה