בקצרה:
- פורד מפתחת תיבה ידנית למכוניות חשמליות
- ללא דוושת מצמד, אבל עם תחושה טבעית מהבורר
- עדיין לא ברור מתי תגיע לייצור

חשמל בניחוח נוסטלגי: פורד הגישה בארה"ב בקשה לרישום פטנט עבור תיבת הילוכים ידנית למכוניות חשמליות, לאחר שנתיים של פיתוח. התיבה הייחודית תמוקם על קונסולה מוגבהת ברצפת הרכב, ותחובר למנועים בצורה אלקטרונית, ללא גלגלי שיניים וללא דוושת מצמד.
על פי האמור בבקשת הפטנט, התיבה תכלול שישה יחסי העברה, ובאמצעותם תנהל את זרימת האנרגיה החשמלית המתקבלת מהסוללות, ותשלוט במהירות המנועים ובמומנט שכל מנוע מייצר. מכיוון שכך, הפחתה של תפוקת המנועים תביא לפגיעה מסוימת בביצועים לעומת תמסורת ישירה המספקת כוח מרבי, אך תספק מעורבות לנהג שלא קיימת ברכב חשמלי. בנוסף, ניתן יהיה לוותר על החלפת ההילוכים ולבחור במצב אוטומטי.
מה עוד צריך לדעת: כדי למקסם את התחושות, יותקנו בבסיס ידית ההילוכים מנועים חשמליים זעירים שירעידו את הידית בדומה לתחושה המתקבלת במנועי V8, וגם יספקו משוב עם התנגדות בעת החלפה. בפורד עדיין לא מדווחים באיזה דגם תוצע התיבה - אם בכלל - אך סביר להניח שמדובר ברעיון שישולב במוסטנג חשמלית שתיחשף בעתיד.
נציין כי פורד אינה הראשונה שחשבה על הרעיון. גם יונדאי הטמיעה מערכת להחלפות הילוכים מדומות באיוניק 5N, באמצעות מנופים מגלגל ההגה, בעוד טויוטה פיתחה תיבה ידנית של ממש - כולל דוושת מצמד - וכבר הטמיעה אותה בדגמי לקסוס UX, אך אלה לא הגיעו לייצור סדרתי.

מה אנחנו חושבים: למרות שהדור הצעיר מתעניין הרבה יותר בגודל המסך מאשר בחוויית הנהיגה, יצרניות הרכב הוותיקות מחפשות דרכים לפנות אל הרגש גם בעידן החשמלי, במטרה להשיג יתרון מסוים על פני מתחרות צעירות מהמזרח. וסביר להניח שבסתר ליבם מקווים בכירי פורד להשתמש בתיבה הידנית כתשובה לזעזוע על "חילול הקודש" שישמע כשתוצג מוסטנג (קופה) חשמלית. האם זה ירגיע את הטהרנים? כנראה שלא. אבל כל עוד זה ישדרג את חוויית הנהיגה, אנחנו לגמרי בעד.