תרגיל ברטוב: יצרנית הצמיגים האמריקאית גודייר מפתחת צמיגים שישפרו משמעותית את יכולות הבלימה האוטונומית - מערכת בטיחות אקטיבית בה מצוידת כמעט כל מכונית מודרנית כיום. תפקידה: בלימה עצמאית במצבי סיכון במידה והנהג לא עשה זאת. מערכת זו נחשבת לאחת החשובות ששולבו אי פעם במכוניות, וככזו המקטינה משמעותית את הסיכוי לתאונה וחומרתה בעיקר במקרה של התנגשות חזית-אחור.
צפייה בתוכן מדעי הצמיג: גודייר פיתחה מערכת ניטור מצילת חיים
אולם לדברי גודייר, בניגוד לבלימה רגילה המופעלת על ידי הנהג המפעיל שיקול דעת הכולל בין היתר את תנאי הדרך המשתנים, הבלימה האוטונומית מתוכנתת לפעול באופן קבוע, על פי מקדם חיכוך גבוה בזמן נסיעה על אספלט יבש, והינה פחות אפקטיבית - נכנסת לפעולה מאוחר מדי - על כביש רטוב בעל מקדם חיכוך נמוך.
לשם כך פיתחה יצרנית הצמיגים, בשיתוף מכון המחקר ההולנדי TNO, מערכת המזהה את נתוני רמת האחיזה של הצמיגים בזמן האמת, ומתאימה כך את עיתוי ועוצמת הפעולה של הבלימה האוטונומית.
לחוש את האספלט: המערכת המכונה SightLine אוספת נתונים על תנאי הדרך מצמד מצלמות המוצבות בחלק הקדמי והאחורי של הרכב, ומשלבת גם תחזית מזג אוויר (טמפרטורה, משקעים) לפי מיקום הרכב בזמן אמת.
בנוסף היא כוללת נתונים על סוג הצמיג, שנת הייצור שלו והמרחק שצבר מאז הותקן. כך היא למעשה דוגמת באופן קבוע את מידת האחיזה הקיימת ומתאימים את העוצמה והתזמון של הבלימה האוטונומית כשהיא נדרשת לפעול במצב חירום.
לדברי גודייר, בניסויים שביצעה על כביש רטוב הוכיחה המערכת את יעילותה ויתרונה הברור על פני מערכות רגילות תוך שהיא מונעת תאונה שמערכת בלימה אוטונומית רגילה לא הצליחה למנוע.
מה אנחנו חושבים: כניסת מערכות בטיחות אקטיביות לתעשיית הרכב הביאה להפחתה משמעותית בסיכוי למעורבות בתאונות דרכים. אבל בעוד מרבית חברות הטכנולוגיה עסוקות בפיתוח יכולת הזיהוי ומהירות עיבוד הנתונים, המערכת הייחודית של גודייר מתמקדת ברכיב חשוב במיוחד ולעיתים נשכח מבחינה בטיחותית.
אחרי הכל, הצמיג הוא האחראי היחיד לקשר הפיזי והקובע בין המכונית לאספלט, וליכולת שלו לתפקד בצורה אופטימלית יש חשיבות מכרעת. עכשיו צריך רק לקוות שגודייר אכן תביא את המערכת לייצור סדרתי מהר ככל הניתן.
הייתה לה בלימה אוטונומית עד 30 קמ"ש , ניסיתי בכביש שתפעל ולא הצלחתי , אז מי שפועלת אצלו מערכת בלימה אוטונומית הוא לא נהג .
הלכתי למוסך מאזדה ואמרתי שהמערכת לא פועלת , אז הם החזיקו קרטון ואני נסעתי לעברו והמערכת פעלה ,
פיתוח מעניין, נקווה שיצרניות הרכב יתאימו את התוכנה ובצורה יעילה.
בעיה , כנראה רק בישראל: יש בעיות אספקה,בצמיגים רגילים של גודאיר. לאחרונה חיפשתי , ביותר מ-01 צמיגיות באיזור המרכז, 215*55*17, פרפורמנס, שיהיה דגם 1 או 2 ואין! לא ידוע אפילו צפי אספקה.
לפני כמה חודשים יוקוהומה היפנית רכשה את גודאיר. נראה מה יקרה.