דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

השתלטות - שניים מכל שלושה רכבים חדשים בישראל הם רכבי פנאי

Getting your Trinity Audio player ready...

נתוני המסירות שמתפרסמים באמצעות איגוד יבואני הרכב ומשרד התחבורה מציגים בפירוט רב את שמות הדגמים שנמכרו, כולל פילוח של נפחי המנוע, סוג תיבת ההילוכים ואפילו ארץ המוצא. אבל נתון אחד מעניין אין שם: קטגוריית השיוך של כל רכב.

טויוטה ראב4, פיז

הנתון הנסתר הזה יכול ללמד על המגמות בשוק המקומי יותר טוב מכל פילוח אחר שנוכל לחשוב עליו - ובאין סטטיסטיקה מסודרת, החלטנו לייצר כזו בעצמנו. והתוצאות הפתיעו אפילו אותנו.

פנאי, פנאי

ראשית, לנתון המשמעותי ביותר: רכבי הפנאי, שתפסו נתח שוק של 23% בסך הכל לפני שמונה שנים - על כל קטגוריות המשנה שלהם - מגיעים כעת לנתח שוק דמיוני של 65%. ובמילים: שתיים מכל שלוש מכוניות שנמכרו השנה בישראל, היו מקטגוריות הפנאי, כלומר SUV.

בתוך הקבוצה הזו, הקטגוריה הגדולה ביותר היא כמובן רכבי הפנאי הקומפקטיים, זו שמכילה להיטי מכירות ותיקים כמו קיה ספורטז' ומאזדה CX-5, לצד כוכבים עולים כמו BYD אטו 3 (הנמכרת ביותר בשוק הרכב ב-2023) וצ'רי טיגו 8 פרו. העליה כאן היא גם החדה ביותר, עם נתח שוק שהכפיל את עצמו פי 3.5 בתוך 8 שנים בלבד.

גם קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים (ניסאן ג'וק, טויוטה יאריס קרוס ואחרים) רשמה עליה דרמטית, ואת השנה החולפת היא סיימה בתור הקטגוריה השניה בגודלה - זו השנה השניה ברציפות.

לצפייה בגרף בגודל מלא - לחצו כאן

מחוץ לרשימת הקטגוריות העיקריות יש גם את קטגוריית רכבי הפנאי הגדולים (קיה סורנטו, פורד אקספלורר) שירדה השנה במפתיע ל-2%, בעיקר בגלל ירידה במכירות של טויוטה לנדקרוזר, שיוחלף בקרוב בדור חדש. לעומתה, קטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים התייצבה על נתח של קצת יותר מ-4%, לעומת 1.8% בלבד ב-2015.

ואם כל אלו עלו, מי בעצם ירד? כל היתר, ובעיקר המכוניות המשפחתיות. לא צריך להיות זקן במיוחד כדי לזכור שפעם המילה הנרדפת למכונית בישראל היתה טויוטה קורולה או מאזדה 3. אבל בתוך שמונה שנים בלבד התכווצה הקטגוריה הזו מ-29% ל-12%, כאשר אפילו דגם סיני חדש יחסית כמו MG4 נמכר יותר מלהיט העבר מאזדה 3.

טויוטה קורולה יונדאי אלנטרה סקודה אוקטביה

ויש גם את קטגוריית המשפחתיות הקטנות, זו שמיועדת לציי הרכב וכללה בעבר להיטים כמו יונדאי אקסנט, סקודה ראפיד, קיה ריו ואחרים. בשנת 2015 תפסה הקטגוריה הזו נתח מכובד של 8%, כיום יש בה שני דגמים בלבד (יונדאי אקסנט ודאצ'יה לוגאן) שחולקים נתח של אחוז בודד.

קטגוריית מכוניות המיני, שרשמה יציבות מפתיעה לאורך השנים, התרסקה בשנה האחרונה - בעיקר בגלל ירידה דרמטית במכירות של קיה פיקנטו, לצד הפסקת השיווק של שברולט ספארק. בקטגוריית הסופר-מיני הירידה התרחשה מוקדם יותר, כאשר נתח השוק של 14% בשנת 2015 ירד ל-8% בלבד בשנת 2023.

טויוטה יאריס פיז

קטגוריית המשפחתיות הגדולות ("מכוניות מנהלים") זוכה לעדנה מחודשת בשנים האחרונות בזכות מספר דגמים חשמליים פופולאריים - ובעיקר בזכות טסלה מודל 3, שהצליחה להזניק את נתח השוק של הקטגוריה מ-2% ל-5% לפני כשלוש שנים, אך דעכה השנה לטובת חשמליות זולות יותר - או לטובת טסלה מודל Y האופנתית.

ויש גם כמה איים של יציבות: קטגוריית המסחריות הקטנות (סיטרואן ברלינגו ושות') שומרת על נתח קבוע של כ-2%. הטנדרים (טויוטה היילקס, איסוזו די-מקס) משיגים כ-1.5%, מכוניות הסאלון והפאר (ב.מ.וו סדרה 5 ו-7, מרצדס E ו-S קלאס) מחזיקות בנתח של חצי אחוז, ואילו המיניוואנים נעלמו בשנים האחרונות מהשוק כמעט לחלוטין - אך לפני 8 שנים עוד החזיקו בנתח של 2.5%, שמאז נמחק לחלוטין לטובת רכבי הפנאי.

למאמר זה התפרסמו 22 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה