דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פיאט פנדה חשמלית בדרך, אבל המקורית לא נעלמת

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • הדור הנוכחי של הפנדה הוצגה ב-2012, ימשיך עד 2026
  • הדור הבא יהיה גדול משמעותית ויציע גרסה חשמלית
  • מחירה צפוי להיות אטרקטיבי ובאזור ה-20 אלף אירו

הדור הנוכחי והשלישי של פיאט פנדה מתגלגל עימנו כבר מ-2012, נצח במושגי עולם הרכב. מכונית שהוצגה אגב לראשונה אי שם ב-1980 והפכה לחביבת הקהל עם ממדים זעירים וכישורים עירוניים יוצאי דופן, ואפילחו קצת יכולת שטח. אבל במציאות בה הקטגוריה מצטמקת במהירות, לא ממש מפתיע לגלות שפנדה הנושנה עדיין איתנו, וגם ממשיכה להוביל.

בעשרת החודשים הראשונים של השנה נמכרו ממנה יותר מ-100 אלף יחידות. אמנם ירידה קלה של 1.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אבל עבור מכונית כה עתיקה זו לגמרי מחמאה. אגב, היא מכרה כ-10% יותר מפיאט 500 הסופר-מודרנית, כ-50% יותר מטויוטה אייגו X העדכנית.

אז מחד, כמובן שהגיע הזמן להחליף. מאידך, למה להתאמץ ולהשקיע סכומי עתק אם אפשר להמשיך ולסחוט את הלימון המניב הזה? ויש כמובן גם אפשרות שלישית - להכין דור חדש ומדרני, אבל להמשיך ולשווק את הנוכחי לצדו עד 2026. ואולי אף יותר, תלוי בכניסתן השנויה במחלוקת של תקנות יורו 7.

וזה בדיוק מה שפיאט בחרה לעשות. לפי האוטומוטיב ניוז, הדור הנוכחי ימשיך להתגלגל מפס הייצור במפעל בנאפולי, בעוד דור חדש יייוצר במפעל קונצרן סטלנטיס שבסרביה. פס ייצור שהוסב לדגמים חשמליים בהשקעה של 190 מיליון אירו, השקעה בה לקחה חלק גם ממשלת סרביה המחזיקה ב-33% מהבעלות על המפעל.

הדור הרביעי של פיאט פנדה יושק בקיץ הבא ויבוסס על פלטפורמה חשמלית חדשה שנקראת 'סמארט קאר', הממוצבת מתחת לפלטפורמת 'STLA קטנה' המודולרית של סטלנטיס, הצפויה לשרת דגמי סופר-מיני עד משפחתיות-קומפקטיות, כולל גרסאות פנאי באותו הגודל.

על בסיסה תציג סטלנטיס לא פחות משבע מכוניות קטנות חשמליות ובעיקר זולות, כתשובה אירופאית לשיטפון הדגמים הזולים שמגיע מסין וכתשובה מוכנה לדגמים מקבילים שיגיעו ממגוון מותגי פולקסווגן. הפלטפורמה פותחה בשיתוף טאטא ההודית עבור השוק ההודי, אך בהמשך סטלנטיס המשיכה בפיתוח הפלטפורמה עבור שווקי אירופה ואחרים.

ראשונה להשתמש בפלטפורמה החדשה היא סיטרואן e-C3 החשמלית שגרסתה ההודית נמכרת ממרץ השנה. הגרסה האירופית של C3 נחשפה לפני חודש ושיווקה יחל רק ברבעון השני של השנה, ועדיין לא ידוע אם תגיע לישראל.

פנדה החדשה צפויה להציג ממדים דומים לאלה של C3 עם אורך של כ-400 ס"מ, רוחב של 176 ס"מ וגובה של 157 ס"מ. אלה ממדים גדולים משמעותית ביחס לפנדה המוחלפת: תוספת של 30 ס"מ לאורך ו-10 ס"מ לרוחב (הגובה דומה).

פיאט לא מוסרת מידע על יחידות הכוח שנמצא בפנדה הבאה, אבל סביר להניח שאלה לא יהיו שונות מהמסתתרות מתחת למעטפת ה-C3: בין היתר מנוע חשמלי-קדמי, 113 כ"ס, עם סוללת LFP (לראשונה בקונצרן סטלנטיס) בקיבולת של 44 קוט"ש וטווח נסיעה של 320 ק"מ.

מה אנחנו חושבים: קונצרן סטלנטיס מארגן מחדש את שלל מותגיו ומציב את סיטרואן ואת פיאט כמותגים הנגישים של הקבוצה. פנדה הנוכחית עם מנוע בנזין נמכרת באיטליה ב-15.5 אלף אירו, סיטרואן C3 החשמלית נמכרת בגרמניה ב-23 אלף אירו, כאשר בעוד שנתיים תצטרף גרסה עם סוללה מוקטנת וטווח של 200 ק"מ בלבד ובמחיר נחשק של 20 אלף יורו.

אם פיאט תצליח לשמר את אותם מחירים נמוכים של דגמים חשמליים מבלי להתפשר על רמת הבטיחות, אבזור ויכולות ניהוג, עתיד המותג הוותיק צפוי להיות מאוד מסקרן.

למאמר זה התפרסמו 11 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה