דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

גם אתם גיליתם שקשה לפתוח דלת בחניה? זו הסיבה

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • חניונים מסומנים כך שיאכלסו כמה שיותר מכוניות, כי זה רווחי
  • מאידך, ממדי המכוניות גדלים בעקביות וימשיכו בכך בעתיד
  • התוצאה: צפיפות יתר שפוגעת במכוניות ובנוסעים

לא שמישהו מאיתנו זקוק להודעה רשמית על צמיחה בממדי המכוניות, אבל שווה לתרגם את התחושה למספרים. על פי הנתונים שפורסמו לאחרונה על ידי שני גופים שונים, משרד התחבורה ואיכות הסביבה של האיחוד האירופי וארגון ג'ייטו (JATO) דיינמיקס המתמחה במידע על כלי רכב, רוחב המכונית הממוצע צומח בסנטימטר אחד מדי כמה שנים, והאורך הכללי ביחס דומה.

אמריקה אוהבת את הכול גדול. זו לא קלישאה. לפי ג'ייטו, אורך מכונית ממוצעת בארה"ב בשנת 2003 עמד על 499 ס"מ, כאורכה של מרצדס E קלאס הנוכחית. 20 שנים אחר כך הנתון הממוצע הוא 524 ס"מ, ומקביל כמעט לזה של מרצדס S קלאס הענקית כיום. גם הרוחב גדל באותה תקופה ביחס דומה, וכעת נושק ל-2 מטרים. זה בארה"ב, ומה על אירופה הקרובה אלינו יותר?

כיצד גדלו ממדי מכוניות ב 20 השנים האחרונות

הערים והדרכים באירופה שתוכננו הרבה לפני הולדת המכונית, וגם מחירי האנרגיה הגבוהים ביחס לארה"ב, הכתיבו מכוניות קטנות יותר. אבל מתברר שמגמת הצמיחה דומה. ב-2003 והרבה לפני תנופת רכבי הפנאי, אורכה הממוצע של מכונית באירופה עמד על 431 ס"מ ורוחבה על 174 ס"מ. 20 שנים אחר כך ובשני הממדים נרשם גידול של למעלה מ-5%.

שימו לב, הגידול לא נובע (רק) מהדרישה למכוניות מרווחת יותר ומהעובדה שבני האדם גבוהים כיום יותר מבעבר. כי אם בעיקר בשל דרישות הבטיחות ההולכות ומחמירות. ראו למשל את רוחב הקורה הקדמית במכונית כיום והשוו את המידה למכונית בת 20. הקורה העבה נועדה לספק יותר הגנה על תא הנוסעים, אבל כדי לשמור על אותו מרווח ליושבים במכונית היא אילצה את מתכנניה להגדיל את הממדים. מגמת הצמיחה צפויה להימשך, אם בשל דרישות הבטיחות ואם מסיבות אחרות, כך שהבעיה הזו רק תחמיר ככל שיחלפו השנים.

מה אנחנו חושבים: לממדים גדולים יש השפעה ישירה ומכרעת על המשקל ועל הבטיחות, אבל יש להם השפעות נוספות. למשל התנהלות יומיומית עם הרכב. הם מקשים למצוא חניה ברחובות כי המכוניות מתארכות, ומקשים גם בחניונים מסודרים, כשרוחב החניה הנתון לא מאפשר לנו לפתוח דלת בלי שנפגוש את הפח של הרכב שלצידנו.

מעבר לאסתטיקה ולכלוך הבגדים משפשוף המכנס בדופן הרכב, יש מקרים שבהם זה ממש מקשה על כניסה למכונית, בוודאי על חיבור סלקל או שחרור ילד ממושב בטיחות.

בקצרה, על המחוקק לתת על כך את הדעת ולדרוש ממתכנני חניות להגדיל את המרווחים כדי שיהיה מקום לכולם. גם אם זה מגיע על חשבון עוד מקום חניה ורווח כלכלי לכל שרשרת הגופים הנוגעים בדבר.

למאמר זה התפרסמו 29 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה