שנת 2024 לא תיזכר כשנה משמעותית במיוחד בשוק הרכב הישראלי. מספרי המכירות לא שברו שיאים חדשים, מהפכת החשמל אמנם התעצמה אך לא נרשמה כאן טלטלה כמו בנחיתת טסלה ב-2021, וגם השחקניות הגדולות בענף שמרו על מקומן בצמרת. ועדיין, במהלך השנה החולפת נרשמו כמה אירועים שהשפיעו על השוק באופן ניכר וצפויים להותיר רושם גם בשנים הבאות.
זינוק במספר ההרוגים בכבישים
לפני האירועים שהשפיעו על שוק הרכב מבחינה צרכנית, חשוב להציג קודם כל את הגידול החד והמדאיג מאוד במספר ההרוגים בתאונות דרכים. לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לא פחות מ-434 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה, זינוק של 20% לעומת נתוני השנה שעברה. למעשה, מדובר בשיא של 18 שנה, כאשר 2024 תירשם כקטלנית ביותר מאז 2006.
לאחרונה החליטה הממשלה על הקמת (עוד) ועדה לטיפול בנושא, בראשות ראש הממשלה נתניהו ובהשתתפות שרי התחבורה, האוצר, הביטחון הלאומי, הבריאות והמשפטים. האם מה שהיה חסר כאן השנה זאת עוד ועדה? אנחנו בספק. השקעה נרחבת בחינוך, תשתיות, אכיפה נחושה וענישה מתאימה הם כנראה כלים מתאימים יותר להתמודדות עם הנושא.
ההסתערות הסינית נמשכת
מותגים סיניים כיכבו בשוק המקומי עוד לפני 2024, אבל השנה נחתו כאן כמה מותגים שביצעו כניסה מרשימה במיוחד לזירה - בראשם אקספנג וזיקר. שני המותגים הצעירים האלו נוסדו בעשור האחרון ומתמקדים בדגמים חשמליים בלבד. אך בעוד זיקר שייכת ליצרן ותיק וגדול (ג'ילי), אקספנג היא סטארט אפ עצמאי (פולקסווגן מחזיקה באחוזים מועטים בו).
שניהם הגיעו ארצה בתחילת 2024, לצד מותגים אחרים שנחתו כאן השנה, אבל ההצלחה שלהם היתה יוצאת דופן. עם קרוב ל-5,000 מסירות של אקספנג (מחציתן מדגם G6 שהגיע ארצה רק ביולי) ועוד 2,600 מסירות של זיקר. מי אמר שהלקוחות הישראליים שמרניים?
סין גם הפכה השנה לארץ המקור המובילה בייבוא כלי רכב לישראל, עם נתח של 23% מהשוק המקומי ועליה של קרוב ל-30% לעומת השנה שעברה. זאת על אף המצור החות'י על נתיבי השיט בים האדום, שהקשה על יבוא מכוניות מהמזרח.
טורקיה מטילה חרם
בתחילת חודש מאי הודיע נשיא טורקיה ארדואן על הטלת חרם מסחר עם ישראל, חרם שפגע בענפים רבים במשק הישראלי - ובתוכם ענף הרכב. רשימת הדגמים שיובאו לישראל מטורקיה אינה ארוכה, אך היא כוללת כמה רבי מכר: טויוטה קורולה ו-C-HR, יונדאי i10, יונדאי i20 ובאיון, רנו מגאן וקליאו ודגמי פורד טרנזיט ומשאיות פורד.
למרות שחלק מהדגמים האלו מיוצרים גם במדינות נוספות, עד כה אף אחת מהיבואנית לא הצליחה לקבל הקצאה מתאימה ולייבא את המכוניות במסלול עוקף טורקיה. החרם של ארדואן הוא גם אחת הסיבות להיחלשות של יונדאי בשוק המקומי, אך יש לציין שזו החלה עוד לפני ההכרזה על החרם.
מובילה חדשה לשוק הישראלי
אחרי הובלה ארוכת שנים של יונדאי, נרשמו השנה חילופי שלטון כאשר טויוטה התמקמה בצמרת של השוק המקומי, עם קרוב ל-32 אלף מסירות עד לסוף חודש נובמבר (עלייה של 4%) לעומת 28 אלף מסירות של יונדאי (ירידה של 32%). מדובר בפעם השניה בלבד שבה יונדאי מאבדת את הבכורה ב-14 השנים האחרונות, כאשר הפעם הקודמת הייתה לטובתה של האחות קיה ב-2015.
ומדוע אי אפשר לתרץ את הירידה של יונדאי בחרם הטורקי? ראשית, מכיוון שיונדאי מכרה השנה 13,600 מכוניות פחות מאשר בשנה שעברה, כאשר השלישיה הטורקית שלה איבדה רק 7,500 מסירות מתוך זה. שנית, מכיוון שגם טויוטה משווקת שני דגמים משמעותיים מתוצרת טורקיה, שהמכירות שלהם ירדו השנה ב-2,200 יחידות - אך למרות זאת המותג הצליח להגדיל את היקף המכירות הכולל.
ההצלחה של טויוטה בולטת במיוחד לאור העובדה שמסירות הדגם החשמלי היחיד שלה (bZ4X) עמדו על 4% בלבד מסך מסירות המותג, זאת לעומת ביקוש של כ-24% למכוניות חשמליות בשוק כולו.
הריכוזיות רק מתגברת
לפני שלוש-ארבע שנים היה נדמה שהמעבר להנעה חשמלית עשוי לשנות את כללי המשחק בשוק הרכב הישראלי, ולאפשר ליבואנים חדשים להתמודד מול היבואנים הגדולים והוותיקים ששולטים בשוק כבר עשרות שנים. ואכן, ב-2021 נחתו כאן שישה מותגים חדשים שהתמקדו בחשמל (טסלה, איווייז, סרס, ג'ילי, מקסוס וסקייוול) - ארבעה מתוכם שווקו על ידי יבואנים חדשים ורק שניים באמצעות יבואנים מוכרים. בשורות נהדרות בכל מה שנוגע לתחרות על הצרכן, אבל רק לזמן קצר.
זאת מכיוון שב-2023 הגיעו ארצה עוד שישה מותגים חדשים (ניו, אורה, Wey, לינק אנד קו, EV-איזי ו-וויה), חמישה מתוכם הגיעו לידיהם של היבואנים הוותיקים. ב-2024 נחתו כאן חמישה מותגי חשמליות נוספים (אקספנג, זיקר, סמארט, פורת'ינג, דונגפנג), הפעם ארבעה מתוכם אצל היבואנים הוותיקים.
ואם זה לא מספיק, אז דונגפנג ו-וויה, שני המותגים שנחתו בשנתיים האחרונות אצל מטרו מוטור (יבואנית דו-גלגלי ותיקה אך שחקנית חדשה בתחום הרכב), יעברו בקרוב לידיה של דלק מוטורס הוותיקה, וגם המותגים הסיניים שלא ממוקדים בדגמים חשמליים, צ'רי וג'אקו, נמצאים בידיהן של כלמוביל ופריסבי המוכרות. בינתיים, המותגים שכן הגיעו לידיהן של יבואניות חדשות (איוייז, נטע, WM, JAC ועוד) לא ממש מצליחים להתרומם. ואלה לא בשורות טובות לכל מי שרואה חשיבות בתחרות.