דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

עושים סדר בשוק: אלה המכוניות הכי נמכרות בישראל

Getting your Trinity Audio player ready...

אפשר לסכם את אירועי שוק הרכב המקומי די בקצרה, כפי שעלה מנתוני איגוד יבואני הרכב אותם כבר הצגנו כאן. שכן תמונת המצב הנוכחית היא שהמותגים הוותיקים והגדולים (יונדאי, קיה, טויוטה) מצאו עצמם במגמת היחלשות, כשאת מקומם תופסים כמה יצרני רכב סיניים - בעיקר כאלו שמשווקים דגמים חשמליים, אבל לא רק.

וכעת הגיע הזמן לניתוח עמוק יותר, עם מעבר בין הקטגוריות השונות ואיתור המרוויחים והמפסידים של 2023. ובשורה התחתונה - למרות שנתון המכירות הכללי (270 אלף מכוניות חדשות) נותר דומה לזה של 2022, גילינו כי מתחת לפני השטח חלו טלטלות של ממש בענף. מתחילים.

מכוניות מיני

  • מסירות ב-2023: 15,767
  • שינוי לעומת 2022: 39%-

המכוניות הזולות ביותר, שבתחילת דרכן נמכרו כאן - בגרסאות צנועות במיוחד - במחירי כניסה שנעו סביב ה-60 אלף שקלים, חוצות כיום בקלות את רף 90 אלף השקלים.

ושלא במפתיע, בסכום הזה יש להן פחות ביקוש, כפי שמראים המספרים. קיה פיקנטו הנצחית עדיין מובילה את השוק אמנם עם נתון שהופך אותה עדיין לאחת המכוניות הפופולריות על הכביש, אך גם היא איבדה לא פחות ממחצית מכוחה. לצידה, גם הקטנות של מיצובישי וטויוטה התרסקו.

שברולט הפסיקה למכור כאן את הספארק כבר בתחילת השנה, ולכן נעלמה כמעט לחלוטין מהמפה בקטגוריה זו. יש גם חשמליות מבית ליפמוטור (עם מכירות נאות למותג הלא מוכר) ופיאט, אך הן יקרות משמעותית ממתחרותיהן המזהמות, ולכן לא יכולות להתחרות בצמרת.

 יונדאי i10 קיה פיקנטו מיצובישי ספייס סטאר

מכוניות סופר-מיני

  • מסירות ב-2023: 22,105
  • שינוי לעומת 2022: 0.4%+

ההתייקרות הדרמטית של הדגמים המשפחתיים הפכה את מכוניות הסופר-מיני לעסקה הגיונית למדי - בעיקר כשמדובר בלהיטים ותיקים שנמכרים לציי הרכב בהנחות משמעותיות. מאזדה 2 הקשישה (תחגוג עשור בשנה הבאה) אמנם איבדה רבע ממכירותיה, אך עדיין מובילה את הסגמנט עם מספר מכירות מאוד נאה.

קיה ריו ביצעה קאמבק באמצעות צה"ל וציי הרכב, ואילו טויוטה יאריס נחלשה בעיקר בשל מלאי מוגבל. לכאן אגב עדיין לא הגיע החשמל, לא במספרים משמעותיים לפחות.

מכוניות משפחתיות

  • מסירות ב-2023: 31,731
  • שינוי לעומת 2022: 9%-

בעבר מלכת הקטגוריות ואלופת הליסינג, היום פחות. זו לא רק הירידה העקבית בנתח השוק אלא גם זהות המובילות שעברה מהפכה: טויוטה קורולה הנצחית? המכירות נחתכו בחצי וההובלה עברה ליונדאי אלנטרה; MG4 הסינית-חשמלית השתלבה בחמישייה המובילה וחלפה על פניה של מאזדה 3, ואפילו אורה פאנקי-קאט האנונימית מכרה יותר מפולקסווגן גולף. וזה עוד בשנה שבה הגולף הכפילה את מכירותיה. כך מתחילה מהפיכה.

 טויוטה קורולה יונדאי אלנטרה סקודה אוקטביה

משפחתיות גדולות

  • מסירות ב-2023: 7,440
  • שינוי לעומת 2022: 36%-

זה לא חדש שהקטגוריה הזו, בעבר עם ההגדרה העתיקה "מנהלים 2.0 ליטר אוטומטית", סופגת מהלומות, האחת אחר האחרת. בתחילה היו אלה רכבי הפנאי שחתכו בה ללא רחם, אחר כך הגיעו החשמליות.

טסלה מודל 3, שבשנה שעברה היתה אחראית על קרוב ל-40% מהמכירות בקטגוריה, איבדה השנה מחצית ממכירותיה - בעיקר לטובת מודל Y, אבל גם לטובת מתחרות חדשות כמו יונדאי איוניק 6. הדגמים הוותיקים? שם נרשמו ירידות חדות. בין היתר ביונדאי סונטה, מאזדה 6, טויוטה קאמרי ואחרים. הקהל פשוט לא רוצה אותן יותר.

רכבי פנאי קטנים

  • מסירות ב-2023: 42,926
  • שינוי לעומת 2022: 9%+

זוהי אחת הקטגוריות הצפופות ביותר בשוק הרכב הישראלי. דגמים חדשים בולטים אמנם לא הגיעו השנה לקטגוריה הזו, אבל הכוכבים המוכרים המשיכו להימכר כמו לחמניות חמות. והקהל הסתער בהמוניו גם על דגמים ותיקים ומיושנים, העיקר לשבת על הגובה.

 אופל מוקה טויוטה יאריס קרוס פולקסווגן T-קרוס

רכבי פנאי קומפקטיים

  • מסירות ב-2023: 114,530
  • שינוי לעומת 2022: 24%+

זוהי הקטגוריה הרחבה והמשמעותית ביותר של שוק הרכב הישראלי, שמשתרעת מקיה סלטוס וג'ילי גיאומטרי C, דרך טויוטה ראב 4 וטסלה מודל Y ועד סקודה קודיאק ומיצובישי אאוטלנדר. נוכחות הדגמים החשמליים בולטת כאן, עם שלושה להיטי בנזין סיניים מפתיעים מבית צ'רי.

זו גם קטגוריה שמלמדת על העתיד הצפוי לשוק הרכב המקומי, עם שלושה דגמים סיניים מתוך ארבעת המובילים, שניים מתוכם חשמליים. וכולל הובלה בפער בלתי נתפס של BYD אטו 3, הדגם הנמכר ביותר בישראל בשנת 2023.

להיטים ותיקים כמו יונדאי טוסון וקיה ספורטז' נדחקו השנה למקומות נמוכים יחסית בטבלה ואם תחפשו את להיטי העבר, תמצאו אותם הרחק בתחתית: סובארו קרוסטרק (לשעבר XV) מסתפק במקום ה-20 בלבד, ניסאן קשקאי במקום ה-34 והונדה CR-V במקום ה-50, אחד מתחת למקסוס אי-יוניק 6 החשמלי-סיני שרק מעטים מכם מכירים.

רכבי פנאי-שטח גדולים

  • מסירות ב-2023: 5,376
  • שינוי לעומת 2022: 40%-

טויוטה לנדקרוזר הוותיק, שהשנה יוחלף בדור חדש, החל בדעיכה לקראת סוף חיי הדגם. אבל הוא ממש לא היחיד שאיבד מכוחו: כמעט כל רכבי הפנאי והשטח הגדולים עברו שנה לא פשוטה. הדגם החשמלי היחיד בקטגוריה, BYD טאנג, הוא לא הסיבה לכך - עם פחות מ-300 מסירות הוא מסתפק במקום השביעי בלבד. הקהל פשוט בוחר בדגמים קטנים יותר, באופן גורף.

מכוניות סאלון ופאר

  • מסירות ב-2023: 1,247
  • שינוי לעומת 2022: 30%-

לכאן הסיניים עדיין לא הגיעו, אבל כנראה שזה רק עניין של זמן. מרצדס שולטת כמעט כרגיל בטריטוריה של החצי-מיליון שקל ו(הרבה) יותר, בזמן שלקסוס וג'נסיס מצליחות להתגנב לחמישייה עם דגמים זולים יחסית. את הירידה המשמעותית יחסית במסירות ניתן אולי לייחס לעלייה בריבית - שכן לקוחות היוקרה אוהבים לרכוש מכוניות חדשות בעסקאות מימון.

רכבי פנאי-יוקרה קטנים

  • מסירות ב-2023: 4,980
  • שינוי לעומת 2022: 5%+

הצמד המוביל בקטגוריה הזו, לבית וולוו ואודי, לא זז ממקומו כבר הרבה שנים. השלישייה הבאה כוללת כבר שני דגמים חשמליים ואחד עם גרסה חשמלית, ונראה שהקטגוריה הזו עשויה לעבור את תהליכי החשמול שלה מהר יותר מכל קטגוריית יוקרה אחרת.

 אודי Q3 וולוו XC40 מרצדס GLA

רכבי פנאי-יוקרה בגודל בינוני

  • מסירות ב-2023: 3,890
  • שינוי לעומת 2022: 1%-

כמות המסירות בקטגוריה הזו כמעט ולא השתנתה, וכך גם לגבי זהיות הצמד המוביל. אבל בתוך העשירייה השתלבו שני דגמים סיניים חדשים - האחד היברידי-נטען (WEY קופי 01) והשני חשמלי לחלוטין (וויה פרי). המשותף לשניהם, וגם לנציגים רבים אחרים של התעשייה הסינית, זו העובדה שהם מציעים מפרט כמעט חסר תחרות של אבזור, במחיר אטרקטיבי באופן יחסי.

רכבי פנאי-יוקרה גדולים

  • מסירות ב-2023: 2,889
  • שינוי לעומת 2022: 24%-

את הירידה במכירות של הקטגוריה הזו צריך לייחס לדגם אחד - ג'יפ גרנד צ'ירוקי, שמכר בדור הקודם שלו למעלה מ-1,000 יחידות בשנה, אך עם החלפת הדגם (ועליית המחיר) ירד בכמעט 70%. טסלה מודל X, שכמעט ולא נמכרה כאן ב-2022, רשמה מספרים מפתיעים בשנה היוצאת. השינויים הגדולים באחוזים אצל יתר הדגמים הם תוצאה של "חוק המספרים הקטנים".

מסחריות קטנות

  • מסירות ב-2023: 5,972
  • שינוי לעומת 2022: 26%+

מתוך חמשת הדגמים שנמכרים בקטגוריה הזו, ארבעה - כלומר, כולם למעט הקאדי - הם דגם אחד, או אם תרצו אחים תאומים של סיטרואן ברלינגו. מוביל הקטגוריה הנצחי התחזק מעט השנה, המתחרה מבית טויוטה כמעט הכפיל את מכירותיו אך עדיין לא התקרב למקור הצרפתי, וגם פיאט דובלו הצטרף השנה לזירה.

 אופל קומבו XL

טנדרים

  • מסירות ב-2023: 3,939
  • שינוי לעומת 2022: 28%-

תמונות הטנדרים של טויוטה ועליהם מחבלי החמאס, שנצרבו לכולנו בזיכרון מאז השבת השחורה, לא ממש השפיעו על קצב המכירות של הטנדר היפני שממשיך להוביל את הקטגוריה בבטחה. מיצובישי יצאה השנה מהקטגוריה לאחר שהטנדר שלה איבד את התקינה האירופית, והמתחרים החדשים של פולקסווגן, סאנגיונג ופורד לא צפויים לאיים על הצמרת גם בשנה הבאה.

פורסם לראשונה ב- 04.01.24

למאמר זה התפרסמו 26 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה