דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אירופה בצרות: מכירות הרכב בירידה, היצרניות מבקשות סיוע

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מכירות הרכב באירופה צללו בחודש שעבר
  • רק אחד מכל שמונה כלי רכב הוא חשמלי
  • מנגד, האיחוד האירופי דוהר לעתיד ללא פליטות

פעמוני אזהרה: למרות שכמעט 7.2 מיליון כלי רכב חדשים כבר נמסרו באירופה מתחילת השנה הנוכחית, נתון שמשקף עליה של כאחוז אחד לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, יצרני הרכב מוטרדים מנתוני החודש החולף מול אוגוסט אשתקד - שכן השנה נרשמה ירידה תלולה של 18% במסירות. שני השווקים הגדולים ביבשת, גרמניה וצרפת, חוו ירידה של 28% ו-24% בהתאמה, בעוד השווקים באיטליה ובספרד ירדו ב-13% וב-6%.

בגזרת החשמל המצב מדאיג אפילו יותר, ולא רק בחודש אוגוסט. מתחילת השנה עלו על כבישי אירופה 93 אלף כלי רכב חשמליים, לעומת 165 אלף בשנה שעברה - ירידה של 44%. למעשה, נתח השוק של החשמליות באירופה עומד השנה על 13% בלבד, כמחצית מנתח השוק שלהן בישראל. גם כאן, שני השווקים הגדולים ביבשת מובילים את המגמה, עם צניחה של 69% במכירות החשמליות בגרמניה ו-33% בצרפת.

מנועי הבנזין מובילים את השוק האירופי עם נתח של 35% מהמכירות השנה, אחריהם המנועים ההיברידיים עם 30%, מנועי הדיזל עם נתח דומה לחשמליות (13%) בעוד הנעות היברידיות-נטענות תופסות נתח של 7%.

מבקשים הקלות: לאור נתוני המכירות העגומים, איגוד יצרני הרכב קורא לאיחוד האירופי להכריז על הקלה ביעדי הפליטות, לפני שאלו יעודכנו בתחילת השנה הקרובה. בנוסף, מבקשים באיגוד היצרנים להקדים את פרסום היעדים ל-2026 ול-2027.

לדברי איגוד היצרנים, תעשיית הרכב תומכת בהסכמי פריז וביעדי זיהום האוויר לשנת 2050 כפי שפורסמו, וביצעה בהתאם השקעה של מיליארדי אירו במעבר לתחבורה חשמלית. לטענתם, היצרניות מילאו את חלקן וכיום הזמינות שלי כלי הרכב לא מהווה את "צוואר הבקבוק" בשיפור נתוני הפליטות.

עם זאת, באיגוד טוענים כי יתר הגורמים לא ביצעו את חלקם, ובשטח ישנו מחסור בתשתיות לטעינת כלי רכב ותדלוק מימן, לצד פערים בתמריצי הרכישה והמיסוי. לדבריהם, הקנסות שינתנו על אי-עמידה ביעדי הפליטות עלולים לפגוע בהשקעה עתידית בייצור כלי רכב נטולי זיהום, וכן באובדן מקומות עבודה ביבשת.

תעשיית הרכב באירופה אחראית כיום על תעסוקה של 12.9 מיליון עובדים, המהווים 8% מכוח העבודה התעשייתי ביבשת. היצרניות מניבות מדי שנה הכנסה כוללת של 392 מיליארד אירו כתוצאה ממיסים, ואחריות על 7% מהתוצר במדינות האיחוד.

מה אנחנו חושבים: בשנה האחרונה מנהל האיחוד האירופי קרבות בלימה עזים כנגד יצרניות הרכב מסין, אך נדמה שגם אם המכסים הכבדים יצליחו לעצור את הסיניות (ספוילר, הם לא), התעשיה המקומית תתקשה לשרוד את המעבר לחשמל. זאת מכיוון שכל המהלכים שביצעו האיחוד האירופי והממשלות החברות בו - כולל קנסות ענק על יצרניות שלא יעמדו ביעדי הזיהום (והחמרה מתמדת של היעדים), הפחתת סובסידיות לרוכשי חשמליות ומכסים גבוהים ליצרניות הסיניות, משרתים כולם מטרה אחת: העשרת קופת האוצר של חברות האיחוד. ומה לגבי צמצום דרמטי של זיהום האוויר? המטרה הזאת תיאלץ לחכות.

למאמר זה התפרסמו 19 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה