דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כנגד ההבטחות והתועלת: סמוטריץ' מייקר קטנועים בין עירוניים

Getting your Trinity Audio player ready...

מי יכול לממן את צרכי האוצר לשנה שאחרי, הנאמדים כיום בעשרות אם לא מאות מיליארדים? תושבי ישראל כמובן, בין היתר רוכבי אופנועים וקטנועים שהחל ב-1 בינואר הקרוב יזרימו מדי שנה סכום זניח של 7 מיליון שקלים. כך לפחות החליטו במשרד האוצר לפני ימים ספורים. כיצד? על ידי העלאת מס הקנייה על קטנועים בנפח 251 עד 400 סמ"ק מ-40% ל-50%.

אופנוע אופנועים קטנוע קטנועים

באיגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי זועמים על המהלך, אליו נחשפו כשלושה שבועות בלבד לפני סיום השנה. לדברי האיגוד, מדובר בקטגוריה בה נמצאים כלים המשרתים בין היתר את "גופי השלטון, משטרה, גופי הצלה, רשויות מקומיות, עיריות ועוד.

"עמדתנו בנושא חד משמעית", אומרים באיגוד. "מדובר בפגיעה מיותרת וחסרת כל הצדקה מקצועית. אין כל מקום להרעה בקטגוריית מס זו ויש להמשיך ולקיים מדרגת מס חשובה זו".

קטגוריית 251-400 סמ"ק מהווה לפי נתוני משרד התחבורה יותר מ-40% מכלל הדו-גלגלי הנע על כבישים בין עירוניים. כלים שבניגוד לקטנועים ואופנועים קטני נפח בהם נעשה שימוש עירוני בעיקר, בעלי רלוונטיות להפחתת גודש תנועה. באיגוד מזכירים גם כי הפחתת פקקים כתוצאה מהשימוש בכלי קטן המידות מסייעת גם לצמצום זיהום האוויר.

יש לזכור כי נתונים אלה מגובים באופן רשמי. במחקר שמימן משרד התחבורה מ-2019 ובו נבחנו והושוו מספר רמות של שימוש בדו-גלגלי נקבע כי עידוד רכיבה על דו גלגלי עשוי לקצר את זמני הנסיעה בכבישים בשיעור של בין 3% ל-11%, ובאותה עת יאיץ את מהירות הנסיעה הממוצעת בשעות העומס בעד 13%. זאת הודות להקטנה דרסטית של מספר המכוניות בהן יושב נהג בלבד.

לפי אותו מחקר שהוגש למשרד התחבורה, הגדלת חלקם של הדו-גלגליים בתנועה לעד 20% מהיקפה, תפחית את כמות הקטעים הגדושים כמעט ב-20%. כל זאת ב-2019, עם כבישים פחות פקוקים מהמצב כיום, נתון ההופך את ממצאי המחקר לרלוונטיים עוד יותר.

נציין כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח כי ב-2024 לא יועלו מיסים. אך נראה כי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', רואה את הדברים קצת אחרת. והוא משוכנע כי הפיכת רכישת רכב דו-גלגלי בטוח לרכיבה בין עירונית לבעייתית יותר מבחינה פיננסית, תועיל למדינה יותר מהקטנת בעיית פקקים, חניה וזיהום. אחרי הכל, מדובר בתוספת של 7 מיליון שקלים מדי שנה.

במכתב ששלח האיגוד לפני ימים אחדים לחבר הכנסת משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, אומרים חברי האיגוד כי "אנו מתנגדים נחרצות לצעד המפתיע והמיותר של העלאת המס בנפחים 251-400 סמ"ק. איננו מוצאים כל הצדקה מקצועית ועניינית להרעת תנאי המיסוי לקטגוריית הרכב הדו גלגלי בנפחים שבין 251-400 סמ"ק. ייקור המס לקטגוריה זו מנוגד לסיכומים קודמים ולחשיבות הקטגוריה ליעדים תחבורתיים ולאומיים.

"בכל מקרה ונוכח הצהרת שר האוצר כי אין להעלות מס בתקופה זו, בעת מלחמה, אנו מבקשים כי לכל הפחות תוארך גם הוראת השעה הנוגעת לקטגוריה זו עד לסוף שנת 2026 ללא כל ייקור בשיעור מס הקנייה", כך האיגוד.

למאמר זה התפרסמו 31 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה