בקצרה:
- אקספנג החלה לייצר במפעלי "מאגנה שטייר" באוסטריה
- המטרה: פטור ממכס אירופי שמוטל על חשמליות סיניות
- דגמי G6 ו-G9 ייוצרו לצד מרצדס G קלאס

סינית מתוצרת אירופה: אקספנג החלה לייצר מכוניות באוסטריה, והקדימה את BYD שצפויה להתחיל לייצר באירופה (הונגריה) בעוד מספר שבועות. אך בניגוד ל-BYD שהקימה מפעל חדש, ולצ'רי שרכשה מפעל קיים מניסאן, אקספנג תשתמש במפעלי מאגנה שטייר שבגראץ, שם מיוצרות גם מרצדס G קלאס וב.מ.וו Z4.
המפעל האירופי מאפשר לאקספנג לחסוך השקעות במפעל ייעודי, ועדיין מעניק לה אפשרות להימנע מתשלום מכס אירופי על מכוניות חשמליות מתוצרת סין. בשלב הראשון ייוצרו באוסטריה דגמי G6 ו-G9, ובהמשך עשויים להצטרף גם דגמים נוספים. היבואנית הישראלית תמשיך בינתיים לקבל את המכוניות מסין, ולא ברור אם בעתיד תעבור לייבוא מאירופה.

מה עוד צריך לדעת: למרות שאקספנג משווקת מכוניות ב-46 מדינות ברחבי העולם, מתחילת השנה היא מכרה בסך הכל 21 אלף מכוניות מחוץ לסין - מתוכן 5,000 בישראל ורק כ-8,000 באירופה כולה. היצרנית הסינית מתכננת להגביר את מאמצי החדירה לאירופה, ולשם כך פתחה לאחרונה מרכז מחקר ופיתוח במינכן במטרה להתאים את הדגמים לטעם המקומי.
השימוש של אקספנג במפעלי מאגנה שטייר מהווה חבל הצלה עבור האחרונה, לאחר שבשנה שעברה הופסק שם הייצור של פיסקר אושן ושל יגואר I-פייס, מהלך שהסב נזק של מאות מיליוני דולרים לחברה. ברשימה המכובדת של דגמים שיוצרו בעבר במפעלי מאגנה שטייר ניתן למצוא שמות כמו פולקסווגן טרנספורטר וגולף, קרייזלר גרנד וויאג'ר, ג'יפ גרנד צ'ירוקי, מרצדס E קלאס, אסטון מרטין ראפיד, מיני קאנטרימן ועוד.

מה אנחנו חושבים: יש פער די מפתיע בין ההצלחה המסחררת של אקספנג בישראל, שנמצאת כרגע במקום ה-13 והמכובד בטבלת המכירות המקומית, ומעל מותגים כמו סוזוקי, סובארו וטסלה, לבין הדשדוש באירופה. המהלך הנוכחי צפוי לאפשר ליצרנית הסינית להציג מחירים תחרותיים יותר בשוק האירופי, אבל לא בטוח שזה מה שיעזור לה באופן מיידי. דגמים שקולעים טוב יותר לטעם האירופי עשויים לגרום לשינוי חיובי.