בקצרה:
- הגיל הממוצע של מכונית בארה"ב שבר שיא, 12.6 שנים
- עומד על 12.6 שנים, גיל ממוצע לחשמלית: 3.5 שנים
- יש מי שירוויח מכך, אבל רמת הבטיחות נפגעת
הצי מזדקן: הגיל הממוצע של מכוניות באמריקה ממשיך לעלות, ורושם שיא חדש של 12 שנים וחצי, עלייה נוספת - של חודשיים - בהשוואה לנתוני 2023. בחלוקה בין מכוניות נוסעים לרכבי פנאי וטנדרים, הגיל הממוצע של מכוניות נוסעים עומד על 14 שנים, 11 שנים ותשעה חודשים במקרה של כלי הרכב הגדולים והפופולריים יותר.
זו שנה שביעית ברציפות שגיל הממוצע של מכונית בארה"ב עולה, ויחד עמו גם גדל אחוז המכוניות המזדקנות. אם לפני 5 שנים מכוניות צעירות יחסית בנות שש תפסו 35% מהשוק, כיום הן תופסות 30% (כ-88 מיליון מכוניות). להערכת אנשי המקצוע, היחס הזה צפוי להישאר בחמש השנים הקרובות ואינו מבשר טובות שכן מכוניות צעירות מציעות רמת בטיחות גבוהה יותר.
גיל החשמליות: אימוץ הרכב החשמלי בארה"ב עולה בהתמדה, רק לא בקצב שהעריכו תחילה. בסוף 2023 צי החשמליות בארה"ב עמד על 3.2 מיליון מכוניות, ועל אף שהגיל הממוצע שלהן עדיין יחסית צעיר, וגם יציב לאורך השנים האחרות עם ממוצע גיל של 3.5 שנים, ההערכה שעם המשך המעבר לרכב חשמלי גם יעלה גילן הממוצע.
יותר פנאי וטנדרים: בסך הכל נעות על כבישי אמריקה 286 מיליון מכוניות – עלייה של כ-2 מיליון ביחס ל-2023, ואת השנוי בטעמי הצרכן אפשר לראות בנתוני הרישוי לצד נתוני הגריטה. מאז 2020 יותר מכוניות נוסעים נגרטו מאשר נוספו למצבת כלי הרכב (יותר מ-27 מיליון מכוניות נוסעים נגרטו לעומת 13 מיליון שנוספו).
לעומת זאת, בקטגוריות רכבי פנאי וטנדרים נגרטו 26 מיליון מכוניות לאורך התקופה, כשבמקביל נוספו 45 מיליון אשר הגדילו את צי הרכב האמריקני באופן כללי.
ומה בישראל: הגיל הממוצע של רכב בישראל נמוך משמעותית מזה האמריקני, אבל גם כאן נרשמת אותה מגמת הזדקנות. בשנת 2023 עמד הגיל הממוצע על 7.6 שנים, לעומת 7.4 שנים ב-2022 ו-7.1 ב-2021.
ברכב מסחרי ישנו פער גדול בגילאים, כאשר מסחריות במשקל שנמוך מ-3.5 טונות הן בגיל ממוצע של 11.5 שנים – עליה מ-11.4 שנים בשלוש שנים, בעוד משאיות כבדות יותר הן בגיל ממוצע של 6.5 שנים – עליה מ-6.3 שנים.
בחלוקה אחרת של הצי אפשר לומר שגיל כשליש מכלי הרכב בישראל הוא עד 4 שנים, שליש הם בני 5-9 שנים, ושליש בני 10 שנים או יותר.
מה אנחנו חושבים: העלייה בגיל הממוצע של הצי האמריקאי מיוחסת למספר גורמים ובהן ההשפעה המתמשכת של מגפת קורונה והשפעותיה על שרשרת הייצור, ההתייקרות המתמשכת במחירי מכוניות חדשות, הביקוש הנמוך מהצפוי למכוניות חשמליות, וגם ההאטה הכלכלית שמרחיקה אותם מביקושי השיא של השנים 2015-2019.
לאור הנתונים הכלכליים בארה"ב, וההתייקרות המתמשכת של מוצרים - ממחירי מזון מהיר ועד דירות – מגמת ההזדקנות של צי הרכב צפויה להמשך. ואת ההשפעה של הזדקנות זו על רמת הבטיחות שמעניקה מכונית ממוצעת, אנחנו עשויים לראות בנתוני תאונות.
כמובן שלא כולם סובלים מכך. המשמעות של צי מזדקן היא יותר טיפולים, יותר שירותי דרך ויותר חלפים. ואלה חדשות טובות לשרשרת האחזקה. פחות לצרכן.