דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תופעה עולמית: הביקוש לרכב חשמלי משומש נמוך, ערכו צונח במהירות

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • נתונים באירופה וארה"ב: הציבור חושש מרכישת רכב חשמלי משומש
  • בתוצאה מכך, ערכן של מכוניות חשמליות משומשות צונח במהירות
  • פיתוח מואץ של חשמליות חדשות וקרב מחירים משפיעים על השוק 
סוכנות סוכנויות רכב השכרת רכבים

 המעבר ממכוניות עם מנועי בעירה פנימית לחשמליות נתקל במכשול חדש: רוכשים פוטנציאליים לא רוצים לקנות רכב חשמלי משומש. ולכן נרשמת ירידת ערך מואצת יותר מזו המקובלת במכוניות עם מנועי בעירה פנימית.

על פי בלומברג, יש לכך מגוון סיבות. חלקן משותפות וקשורות למכונית כמו מרכיב אי-הוודאות בסוללה משומשת, חלקן קשורות להיעדר תמריצים כלכליים למכוניות משומשות, או הרצון להמתין לטכנולוגיה טובה יותר ומחסור מתמשך בתשתיות טעינה. ויש גם סיבות שנכונות לשווקים מסוימים בלבד. באירופה למשל, רכישת מכונית חשמלית מתבצעת בעיקר באמצעות ליסינג, ועלויות המימון הגבוהות יותר פגעו ישירות בכדאיות.

בגרמניה למשל, חשמליות משומשות ממתינות חודשים לקונים, ולכן דגמים מסוימים הופכים אף לסיכון כלכלי עבור סוכנויות. בארה"ב המצב לא שונה. חברות השכרה כמו סיסקט והרץ הפסיקו להצטייד בדגמי טסלה, שכן שמירת הערך שלהן מוכרת כנמוכה במיוחד. הפופולריות של דגמי החברה בארה"ב גורמת להשפעה על כל השוק.

ויש עוד נקודה מעניינת - מכוניות בעירה פנימית משומשות מוצאות עצמן לעיתים מיוצאות מאירופה וארה"ב למדינות עולם שלישי, בעיקר ביבשת אפריקה. מכוניות חשמליות לא יכולות לבצע את אותו מעבר - עקב חסרונה של תשתית מתאימה - ולכן עשויות "להיתקע" בשוק.

ושני תמרורי אזהרה חדשים הופיעו השנה, וצריכים להדאיג עוד יותר את היצרנים. הראשון הוא מלחמת מחירים עזה שעוררו הדגמים הסיניים החדשים, ותגובתה המהירה והחדה של טסלה שפעם אחר פעם הוזילה את דגמיה. בנוסף, הוזלות אלה הגדילו את הפער ממכוניות בעירה פנימית. מדובר אמנם בכלי רכב חדשים, אבל יש לכך השפעה מהותית וישירה גם על שוק המשומשות.

השני מתייחס למצב בסין שבה כתוצאה מתמריצים כלכליים, משתלם לזנוח מכונית חשמלית משומשת ולרכוש מיד חדשה. והמספרים שם עצומים.

מה אנחנו חושבים: אז יש האטה בביקוש לדגמים חשמליים חדשים, ויש ירידת ערך חדה לרכב חשמלי משומש. אבל הטכנולוגיה ממשיכה להתקדם בקצב מהיר וסוללות בעתיד יהיו זולות, גדולות וקלות מכפי שהן כיום, עם טווח גדול יותר וטעינה מהירה יותר.

בנוסף, יצרניות רבות מדברות על פיתוח פלטפורמות חשמליות חדשות לחלוטין לקראת אמצע העשור וחלקן, כמו סטלנטיס, פולקסווגן ורנו, מדברות גם על חשמליות זולות מתחת ל-25 אלף אירו. מה כל זה אומר? שבמוצר טכנולוגי מתקדם כמו רכב חשמלי, אין מנוס מההכרה שהאצת הפיתוח תפגע בערך של הדגם המיושן.

לא נורא, אנחנו לא דואגים ליצרניות.

למאמר זה התפרסמו 61 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה