בקצרה:
- ניסאן נמצאת בקשיים פיננסיים משמעותיים
- המכירות צללו, הרווח התפעולי צנח ב-85%
- הונדה עשויה לרכוש את השליטה בחברה
להיות או לחדול: מוקדם יותר החודש דיווחנו כאן על הקשיים שחווה ענקית הרכב היפנית ניסאן, וכעת מתגלה כי המצב בפועל חמור אפילו יותר. שני בכירים בחברה העניקו ראיון אנונימי ל"פייננשל טיימס" הבריטי, ואמרו כי לחברה נותרו עוד 12 עד 14 חודשים לשרוד, אלא אם ימצא משקיע שיציל את החברה.
על פי הדיווח, החברה מחפשת משקיע לטווח ארוך, כאשר ישנה אפשרות שהמתחרה היפנית הונדה תרכוש את השליטה בניסאן, לאחר שהשתיים הכריזו מוקדם יותר השנה על שיתוף פעולה נרחב. מדובר במהלך שעשוי להתרחש במקביל לצמצום אחזקותיה של רנו בניסאן, בדרך ליצירת ברית מורחבת של שלוש היצרניות.
מהדקת את החגורה: בניסאן הודיעו לאחרונה על פיטורים של 9,000 עובדים (7% מסך כוח הייצור), במקביל לצמצום של 20% בהיקף הייצור, זאת בשל ירידה במכירות בארה"ב וביפן. בתחילה תכננו בניסאן לצמצם את הייצור רק עד לסוף חודש דצמבר, אך כעת הוארך הצמצום עד לסוף חודש מרץ.
הרווח התפעולי של החברה ירד ב-85% במהלך הרבעון השלישי של השנה, כאשר החברה מנסה לחסוך 3 מיליארד דולר באמצעות תהליכי התייעלות. "זה הולך להיות קשה, אנחנו צריכים שארה"ב ויפן ייצרו מזומנים עבור החברה", אמרו הבכירים שהתראיינו.
בנוסף מעויינת ניסאן להקטין משמעותית את אחזקותיה במיצובישי (בה היא מחזיקה 34%) במטרה להזרים לקופתה כספים. כנראה שזה לא מספיק. זה המקום לציין כי רנו, בעלת הבית של הקונצרן הצרפתי-יפני, רכשה 43% ממניות ניסאן ב-1999 כאשר זו האחרונה מצאה עצמה על סף פשיטת רגל. בינתיים צמצמו הצרפתים את אחזקותיהם לכדי 36% אך הודיעו זה מכבר כי בכוונתם להקטין זאת ל-15%.
מה אנחנו חושבים: המהפכה שעוברת על תעשיית הרכב מטלטלת גם את היצרניות הגדולות והוותיקות. שכן הן נדרשות מצד אחד להשקיע סכומי עתק במעבר להנעה חשמלית, וצריכות מהצד השני להתמודד עם תחרות גוברת מצידן של יצרניות סיניות, בעיקר בסין עצמה - אך גם באירופה ובשווקים נוספים. האם ניסאן תהיה הראשונה שתשלם את המחיר? נגלה את התשובה כבר בחודשים הקרובים.