דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הלכה הדיאטה: מכסי טראמפ יגרמו לזינוק במשקל המכוניות

Getting your Trinity Audio player ready...

הנה עוד אפקט שלילי של המכסים הגבוהים שהטיל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על תעשיית הרכב. בניסיון להחזיר את ייצור חלקי הברזל והאלומיניום לארה"ב, טראמפ הטיל מכסים גבוהים על ייבוא רכיבים אלו – המשמשים לא רק למרכב המכונית, אלא לרכיבים נסתרים רבים בתוכה. כעת מסתמן שבמטרה לצמצם את עלויות הייצור המאמירות, יצרניות הרכב יוותרו על חלקים קלים לטובת מרכבי ברזל "כמו פעם". ובמילים אחרות, כבדים יותר.

לפי ה"אוטומוטיב ניוז", המכסים המוטלים על תעשיית הרכב צפויים לעלות 188 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות, או כ-4,600 דולר למכונית החל מ-2027. כתוצאה מכך, יצרניות רכב מחפשות דרכים מקוריות לצמצום בעלויות הייצור בכדי לספוג לפחות חלק מעליות המחיר, שעשויות להבריח לקוחות.

הקורבן התורן: הפחתת משקל המכוניות, שמושג באמצעות שימוש בחומרים קלים ויקרים יותר, ונועד לסייע בצמצום תצרוכת הדלק של המכוניות ואיתה בהפחתת פליטת המזהמים התורמים לתחלואת בני אדם ולהתחממות כדור הארץ.

העלייה בעלויות הייצור חוברת לחוק התקציב החדש שנחתם לאחרונה על-ידי טראמפ, במסגרתו בוטלו קנסות ליצרניות רכב שמכוניותיהן מזהמות מעל שיעור מסוים. תקנות אלו קבעו קנסות שעודדו ייצור מכוניות חסכוניות יותר, כאשר יצרניות יכלו לבחור אם לשלם קנס או לרכוש "נקודות זכות" מיצרניות של מכוניות ידידותיות לסביבה, למשל יצרנית חשמליות בלבד כמו טסלה.

קנסות אלו נחשבו לאחד מהזרזים העיקריים של המעבר למכוניות חשמליות, היברידיות וחסכוניות בדלק, וביטולם צפוי לגרום לחזרתם של דגמים מזהמים ובזבזניים בדלק.

ייצור מכוניות קלות משקל היה אחד האתגרים המרכזיים של תעשיית הרכב בשנים האחרונות. נוכח תקני בטיחות מחמירים שדורשים מרכבים מתוחכמים הסופגים את אנרגיית הבלימה ושפע מערכות בטיחות המוסיפות משקל, בתעשייה נדרשו למצוא דרכים לעשות דיאטה באמצעות רכיבי מרכב ואחרים קלים מחומרים מתקדמים, כמו אלומיניום, מגנזיום וחומרים מרוכבים אחרים.

הפחתת משקל של 10% במשקל הרכב מתורגמת לשיפור של 8-6 אחוזים בתצרוכת הדלק ובפליטת פחמן דו-חמצני, שקשור להתחממות הגלובלית, כך על-פי מחקר של המעבדה הלאומית לאנרגיה מתחדשת ומשרד האנרגיה האמריקאי.

המעבר לחלקים כבדים וזולים יותר, צפוי ליצור בעיית תחרותיות ליצרניות האמריקאיות מול התעשייה הסינית והאירופית. בעוד תקנות הזיהום באמריקה בוטלו ועלויות הייצור עולות, במדינות אחרות בעולם לא חלו שינויים כאלו ותקינת הזיהום ממשיכה להיות מחמירה יותר.

היצרניות האמריקאיות סובלות גם מתקנה נוספת בחוק התקציב, שביטלה את הטבת המס לרכישת חשמליות (הנחה של עד 7,500 דולר), ושצפויה להפוך חשמליות רבות ללא כלכליות או לפגוע קשות בביקוש בהן. כתוצאה מכך תעשיית הרכב האמריקאית תאבד חלק מכושר התחרות בתחום החשמליות, שכן ייצורן לא יהיה כדאי והידע שנצבר בפיתוחן ייאבד.

אנליסטים מעריכים כי אפקט דומה עשוי לגרום נזק לתעשייה האמריקאית גם בתחום הפחתת המשקל. בעוד הממשל הנוכחי מקל את דרישות הזיהום, הבא עשוי להחזיר תקנות מחמירות והתעשייה המקומית תמצא את עצמה עם מכוניות מזהמות, לא תחרותיות ותידרש שוב לפתח טכנולוגיות מתאימות – הפעם בעלויות גבוהות יותר מכפי שאם הפיתוח היה מבוצע באופן ליניארי ללא הפסקה.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

  • 1. משקל 
    מתחזה לדני טורונטו , 28-09-2025

    טראמפ צודק בכל מה שהוא עושה! תשאלו אפילו את דני מטורונטו שהוא איש שיודע מה הוא מדבר!

    תמיד מביאים תחזיות הזויות כדי להכפיש את טראמפ שאגב הוא מאד עוזר למדינת ישראל! אני מת לפגוש אותו ולהגיד לו תודה!

    אגב, אני מזכיר שביום שלישי 30/09 אני אתן הודעה דרמטית. נא לעקוב!

    סגור תגובה

  • 2. הלכה הדיאטה: מכסי טראמפ יגרמו לזינוק במשקל המכוניות 
    DANY_FROM_TORONTO, 28-09-2025

    טראמפ מאוד חכם כי הוא מקדם מכוניות בנזין קלות משקל. מכוניות אלו יצרכו פחות דלק. את שאר היתרונות תוכלו לראות במאמר.

    סגור תגובה

  • 3. 'ככל שהרכב עבד יותר הוא בטיחותי יותר 
    תלמה, 29-09-2025

    לכן יזמת טרמפ מבורכת.
    נכון - רכה היברידי או חשמלי בד"כ כבד יוצא מרכב'בנזין. אבל גן כאן אבחר את הכבד יותר.

    סגור תגובה

  • 4. טראמפ לא צפוי 
    קביבו, 29-09-2025

    בזכותו של טראמפ תיתכן שינוי במפה הפוליטית בישראל.

    סגור תגובה

  • 5. בסוף טראמפ עלול לגרום למוות של יותר אנשים מאשר סטלין והצורר ביחד.  
    מציאותי , 29-09-2025

    משבר האקלים עלול להרוג מאות מליוני אנשים ואולי מיליארדים

    סגור תגובה

  • 6. יש כאן סתירה מסויימת 
    אישימוטו המקורי, 29-09-2025

    כדאי להבחין בין כמה מגמות: יותר מס על פלדה ואלומיניום, מייקר כל רכב ובעיקר רכב כבד. יש קנסות על צריכת דלק ממוצעת גבוהה מהיעד. ויש דרישות בטיחות ופליטה מינימליות כדי לשווק רכב בארה"ב (שמשתנות ממדינה למדינה אבל התקן המקובל הוא זה של קליפורניה).
    מה שיכול תאורטית להוזיל את הייצור זה שימוש במנועים מיושנים יותר, והסרה של חלק מאיבזור הבטיחות וצמצום הפליטה - למרות שגם זה לא פשוט לביצוע. כל מנוע מתוכנן לעבוד עם אביזרים מסויימים כגון EGR שמצריכים אלקטרוניקה, קירור מים, צנרת, ושינוי הרכב גזי הפליטה ישפיע על טמפרטורת הפעולה, כלמור גם החומרים והתכנון של ראש המנוע, כמות הפיח שמצטבר בראש המנוע ובמערכת הפליטה, הקטליזטור, תדירות התחזוקה של המנוע, ואמינותו לאורך זמן. מנוע כזה גם אי אפשר לייצא לאירופה ולשאר המדינות שעדיין מאמינות בשינויי אקלים. ושינוי דרמטי במשקל הרכב ובחלוקה שלו קדימה-אחורה מחייב תכנון מחדש של מערכת המתלים, הבלמים ועוד חלקים ועלול לפגוע בכושר התמרון, התאוצה וההעמסה.
    אז למי זה כן טוב? ליצרן כמו ראם שיש לו על המדף מנועים מהדור הקודם ויוכל להמשיך למכור אותם עוד כמה שנים. זה גם טוב ליצרנים כמו וב.מ.וו שמשלמים כיום קנסות על צריכת דלק גבוהה. אבל שום יצרן יפני או קוריאני לא יתחיל כעת לפתח מנוע ורכב חדש רק כדי שיוכלו להגדיל את משקלם ולצרוך יותר דלק.

    סגור תגובה

  • 7. ברצינות 
    היגיון, 29-09-2025

    אם מכוניות אחרות ישתמשו בברזל ומכוניות אמריקאיות באלומיניום, למי יהיה יתרון בשוק? זאת בדיוק מטרה של המכסים האלו.
    כתבה מוזרה

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה