דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אפריקה לפני שאר העולם: אתיופיה תהיה חלוצת חשמול עולמית

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • אתיופיה מתכננת לעבור לצי רכב חשמלי במהירות שיא
  • כבר היום, 97% מהאנרגיה באתיופיה היא מתחדשת
  • הבעיה ביישום התוכנית: תשתית הטעינה בחיתולים
אדיס אבבה

העולם מתקדם בצעדים מדודים וברורים לכיוון החשמל, ואיסור שימוש במנועי בעירה פנימית במרכזי ערים שונות תופס תאוצה. ניו זילנד, הודו, מרכז אמריקה, וכמה מדינות באפריקה קבעו את 2040 כשנה בה ימכרו רק כלי רכב חשמליים חדשים.

מרבית אירופה, צפון אמריקה, יפן, סינגפור וצ'ילה סימנו את 2035, וחלק מהמדינות הנורדיות מעוניינות אף להקדים (נורווגיה סיימה את שנת 2023 עם נתח חשמליות של 82.4%). אבל מסתמן שיש מדינה חדשה שיתכן ותקדים את כולן, אתיופיה.

לפי מדדים רבים, אתיופיה היא אחת המדינות הפחות מפותחות בעולם, עם הכנסה נמוכה לנפש ולמדד פיתוח האנושי, שיעור אוריינות של 49% בלבד, שיעורי עוני גבוהים, כיבוד נמוך לזכויות אדם, אפליה אתנית נרחבת ועוד.

אבל היא גם נחשבת שוק מתעורר, בין היתר בזכות הצמיחה הכלכלית המהירה ביותר מבין כל מדינות אפריקה שמדרום לסהרה, הודות להשקעות זרות ישירות בהרחבת תעשיות חקלאיות וייצור.

לפני ימים אחדים אמר שר התחבורה והלוגיסטיקה האתיופי, אלמו סימי (Sime), כי ממשלת אתיופיה פועלת להפחתת זיהום האוויר ובקרוב תעביר החלטה שתאפשר יבוא של כלי רכב חשמליים בלבד. עוד אמר כי יש תכנית נרחבת להקמת רשת עמדות טעינה, כדי שאלה יתמכו בתוכניות החשמול של ענף התחבורה. המשמעות היא חשמול מלא וזריז של צי הרכב החדש במדינה.

אדיס אבבה

לאתיופיה סיבות רבות לעבור לחשמל, ורובן ככולן כלכליות. בשנה האחרונה הוציאה כ-6 מיליארד דולר על יבוא נפט. למעלה ממחצית מהסכום הוקצה לשימוש בכלי רכב. במקביל, למדינה יש מעט מאוד מטבע חוץ לרכישת הזהב השחור, וגם כשהיא עושה זאת, נתונים כלליים שונים מעלים את שערי המטבע ומייקרים עבורה את המימון.

מצד שני, אתיופיה מתקדמת מאוד בתחום האנרגיה המתחדשת כש-97% ממנה מגיעים ממקורות מתחדשים ובראשם אנרגיה הידרואלקטרית. בקנה גם פרויקטי תשתית נרחבים בתחום המים, שמש ורוח.

מה אנחנו חושבים: צמצום זיהום האוויר העולמי מחייב מעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת, ומבחינה זו אתיופיה כבר שם, ומזמן. רק לשם השוואה, ישראל המתקדמת ממנה בהרבה מובנים, לא נמצאת בכלל בליגה מבחינת שימוש באנרגיה מתחדשת. עם נתון עגום של 10% שרחוק מהיעד שהמדינה הציבה לעצמה.

אז את הצעד הראשון אתיופיה כבר עשתה, ובכך אף הקדימה את מרבית מדינות אירופה, אבל השלב הבא של הקמת תשתית טעינה, מצריך זמן ומשאבים שלא בטוח שיש לה. יהיה מעניין לעקוב.

למאמר זה התפרסמו 30 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה