דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בצל החרם הטורקי: יונדאי צוללת, אבל עדיין מובילה את השוק

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מתחילת השנה רושם שוק הרכב ירידה של כ-14%
  • כצפוי, נתח השוק של הסיניות בעליה תלולה
  • מותגי יונדאי וקיה רושמים ירידות חדות

ממשיך בהתאוששות: שוק הרכב המקומי חווה השנה ירידה משמעותית בהיקפי המכירות, בעיקר בשל המלחמה שמשפיעה על הגעת אוניות מהמזרח ובשל החרם הטורקי המונע את הגעתם של כמה מהדגמים הפופולאריים בשוק. עם זאת, מגמת ההאטה במכירות התמתנה בחודשים האחרונים, והיא פחות קיצונית מחודשי השנה הראשונים.

מתחילת השנה עלו על כבישי ישראל 129 אלף כלי רכב חדשים - ירידה של 14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לעומת ירידה כוללת של כ-17% ברבעון הראשון של השנה. נזכיר כי הנתונים לא כוללים כלי רכב דו-גלגליים, אוטובוסים, משאיות ומכוניות שהגיעו ארצה ביבוא אישי או מקביל.

ולמרות ירידה דרמטית של 39% במסירות, יונדאי שמובילה את השוק כבר שנים ארוכות מדי חודש כמעט ללא יוצא מהכלל, ממשיכה להוביל את השוק המקומי עם כ-15 אלף מכוניות מתוצרתה שעלו על הכביש מתחילת השנה. הירידה נובעת בין היתר מעצירת היבוא של יונדאי i10, באיון ו-i20, שמיוצרים שלושתם בטורקיה.

במקום השני נמצאת טויוטה, שעלתה ב-2%, למרות שגם היא סובלת מעצירת היבוא של הדגמים הטורקיים (קורולה ו-C-HR). קיה שבמקום השלישי ירדה ב-25%.

עוד ברשימת היורדות הבולטות נמצאות מאזדה (30%-), צ'רי (35%-), סיטרואן (33%-), ג'ילי (41%-), פיג'ו (49%-), מרצדס (27%-), סובארו (39%-) ואודי (33%-). מנגד, מותגים לא מעטים רשמו עליות, ובהם סקודה (18%+), אמ.ג'י (57%+), רנו (21%+), פולקסווגן (20%+) ולקסוס (35%+).

אחת מארבע: נתח השוק של הדגמים החשמליים נותר יציב מתחילת השנה ועומד על 25% - נתון גבוה גם בהשוואה למרבית השווקים בעולם. המותג המוביל בחשמל הוא BYD שרשם 9,000 מסירות ואחראי על 28% ממסירות הדגמים החשמליים בישראל.

אחריו MG עם 3,200 מסירות של דגמים חשמליים, ג'ילי עם 2,400 וטסלה עם 2,200. במקום החמישי נמצאת קיה עם כ-1,900 חשמליות, ואחריה צ'רי, יונדאי, זיקר, סרס ואקספנג, כולן עם 1,000 עד 1,400 מסירות של דגמים חשמליים.

למרות המצור החות'י על נתיבי השיט בים האדום, נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין זינק השנה מ-17% ל-22%, עם פער גדול על פני דרום קוריאה שבמקום השני (18%, ירידה של 2%). המכוניות היפניות במקום השלישי עם נתח שוק של 15% (2%+) ובסך הכל תופסת התוצרת האסיאתית (סין, יפן, קוריאה ותאילנד) נתח שוק של קרוב ל-60%.

במקום הרביעי נמצאת צ'כיה עם 9% מסך כלי הרכב שנמכרו בישראל, טורקיה אחריה עם 8%, ולאחר מכן ספרד, תאילנד, גרמניה, צרפת וסלובקיה. רק 1,600 מכוניות מתוצרת ארה"ב עלו השנה על כבישי ישראל, והן תופסות נתח של אחוז בודד מהשוק.

מה אנחנו חושבים: רוחות של שינוי מנשבות בשוק הרכב הישראלי. ואחרי שבשנתיים האחרונות גדל בעקביות חלקן של החשמליות הסיניות בשוק הרכב המקומי, כעת מגיעה ירידה בכוחן של שתיים מהיצרניות המובילות בישראל - יונדאי וקיה. במקרה של הראשונה הירידה נובעת בין היתר מעצירת המשלוחים מטורקיה, אם כי היא החלה עוד קודם לכן; אצל קיה הסיבות כנראה אחרות, אך בכל מקרה הטלטלה מורגשת.

ואחרי למעלה מעשור של הובלת השוק על ידי הקונצרן הקוריאני, חלה השנה ירידה משמעותית בכוחו בשוק המקומי. האם מדובר בסטיית תקן זמנית שתתוקן בקרוב, או שמא אלו תהליכי עומק של שינוי? ימים יגידו.

למאמר זה התפרסמו 38 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה