יצרנית הרכב BYD ערכה ניסוי אמפיבי לרכב השטח יאנגוואנג U8. היכולת לא לגמרי ברורה, אבל תופתעו לשמוע כמה נוסעי רכב סינים יכולים היו להיעזר בזה בכל שנה. הווידאו בפנים
יודע גם לשחות: יצרנית הרכב הסינית BYD ערכה ניסוי מסקרן למערכת ציפה חדשה, הנכנסת לפעולה באופן עצמאי במקרה חירום ומאפשרת לפי היצרנית לשרוד במים למשך חצי שעה לפחות. בבדיקה הופל הרכב למים כשהוא נוסע במהירות של 50 קמ"ש, ממשטח בגובה 60 ס"מ.
מערכת הציפה של רכב השטח יאנגוואנג U8 נכנסה לפעולה בתוך 5 שניות מרגע הפגיעה במים, וביצעה באופן אוטומטי מספר פעולות - בהן חיוג אוטומטי למוקדי החירום, הפעלת המאותתים על מנת להקל על זיהוי הרכב בידי המחלצים בחשיכה, פתיחה של החלונות (האחוריים בלבד) כדי לאפשר מילוט מהרכב והפעלה של מערכת ראיית לילה מבוססת אינפרא אדום, על מנת לאפשר ראות גם בתוך המים.
מה עוד צריך לדעת: מיד עם הנפילה למים, התנפצה השמשה הקדמית והציפה את תא הנוסעים, מה שלא מנע ממערכות הרכב לתפקד באופן רגיל. במצב זה הגלגלים הופכים למדחפים שמאפשרים שיוט במהירות 2.5 קשר למשך כחצי שעה, על אף שהיציאה מהמים ארכה בניסוי רק 3 דקות.
מערכת הציפה האוטומטית עדיין לא זמינה בפועל, אך לא תופתעו לשמוע כי היא תוצע במהלך השנה הבאה באמצעות עדכוני OTA - אך כבר עכשיו יכולים נהגי ה-U8 להפעיל מצב ציפה באופן ידני. בסין רואים חשיבות בנושא שרידות כלי הרכב במים, לאור העובדה שבמדינה מתרחשים מעל 300 אירועים בשנה של טביעת כלי רכב, כאשר שיעור ההישרדות במקרים כאלו נמוך מ-10%.
מה אנחנו חושבים: יצרני הרכב הסינים לא מפסיקים להפתיע, עם מערכות ורעיונות חדשים שתעשיית הרכב המסורתית לא חשבה עליהם כלל. בלא מעט מקרים מדובר בניסיון לייחודיות שלא תמיד עולה יפה, בחלק אחר של המקרים אלו מערכות שנועדו בעיקר להוכיח כי תעשיית הרכב הסינית אינה נופלת ואף עולה על המערבית, ולעיתים אלו פשוט רעיונות חכמים. ולא, אנחנו לא יודעים לומר מה תהיה התועלת הבטיחותית האמיתית של כושר הציפה ביאנגוואנג U8, והאם זו מערכת שעשויה להגיע לדגמים אחרים. בדבר אחד אנחנו משוכנעים: הסרטון מצוין.
יש ל-U8 סוללה של 49 קוט"ש, כמעט כמו סוללה של רכבים חשמליים טהורים, למרות שהוא היברידי (טווח משולב: 1000 ק"מ). הבעיה שהוא גם שוקל 3.5 טון. לכן הטווח החשמלי המכסימלי שלו הוא רק 180 ק"מ, שזה טוב יחסית לרכב היברידי, אבל עדיין צריך לטעון פעמיים בשבוע לפחות. הבעיה האמיתית היא, כמובן, העלות והעובדה שעוד מעט ייכנסו סוללות טובות יותר ומי שיקנה אותו יחפש איפה לקבור את עצמו.. למכור אי אפשר יהיה. רכב שיעלה בישראל לפחות חצי מיליון שקל ושלא תקבלו עליו יותר ממאה אלף יד שניה, אחרי שיכנסו רכבים עם סוללות מצב מוצק בעוד כשנתיים.
בכל זאת, עם כל הגימיקים שה-U8 נותן, אני משער שאם היה נמכר בישראל, הוא היה להיט מכירות, למרות המחיר, רק בגלל המחשבה ש"עם כזה רכב, שטפונות בנגב לא מפחידים אותי" וכו'. יכול להיות דווקא שימושי, לצוותי הצלה.
על הסינים אמרו שהם מעתיקים הכל, וזה באמת היה נכון במשך שנים. הם מצידם עושים כל מאמץ כדי לנסות להיות מקוריים. גם אם התצוגה הזו הייתה מעט הזויה, ולא ברור עד כמה המערכת באמת יעילה או אם לא פוגעת בדברים אחרים - עדיין עצם זה שהסינים מנסים להציג משהו מקורי כבר צריך להזקף לזכותם. בעוד 10-15 שנים, כשכל היצרניות הקיקיוניות שם יתפוגגו, הסינים יישארו עם כמה יצרניות חזקות מאוד בכל קנה מידה.
לא נראה מאד פרקטי - בטח לא בישראל.
גם יש לי ספקות לגבי היעילות של המערכת וכמה היא תתפקד בזמן אמת.
ועדיין - עצם הרעיון הוא חדש, מעניין ומראה על חשיבה מקורית. זה תמיד טוב לאתגר ולדחוף קדימה את תעשיית הרכב.
הייתי זורק את עצמי לים .
1 אני בטוח אצוף אני איש אטום
2 יש לי 2 מצופים עם ציורי פופאי ...מצוף על כל יד
3 כולכם טועים רק אני צודק.
4 רק חשמל הלאה פוי הבנזין