דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בדרך להתייקרות: המכס האירופי על חשמליות-סיניות נכנס לתוקף

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • אירופה טוענת: ממשלת סין סבסדה יצור חשמליות
  • הטילה לכן מכסי ענק על היצרניות הגדולות
  • בתגובה עוברים הסינים לייצר באירופה

זה מתחיל: בסוף השבוע האחרון נכנסו לתוקפם המכסים האירופיים על מכוניות חשמליות מתוצרת סין, מהלך עליו דיווחנו בחודש שעבר. בשלב זה מדובר במכס זמני לארבעה חודשים, שבמהלכם יתקיימו דיונים פנימיים באירופה וגם מול ממשלת סין. בתום התקופה יוחלט האם להחיל את המכסים באופן קבוע.

בהתאם לפרסום דאז, שיעור המכס ישתנה בהתאם למידת שיתוף הפעולה שגילו היצרניות במהלך חקירת האיחוד האירופי. BYD תשלם מכס בגובה 17.4% בלבד, לעומת 20% לג'ילי ו-38.1% לסאיק, בעלת הבית של MG ומקסוס. יצרניות אחרות שלא נבדקו ישלמו 21% אם ישתפו פעולה בחקירות, או 38.1% בהיעדר שיתוף פעולה כזה.

נזכיר כי המכס החדש מצטרף למכס בגובה 10% שממילא קיים על יבוא מכוניות חשמליות, ובכל מקרה נמוך בהרבה מהמכס שהטילה ארה"ב על חשמליות סיניות, בגובה של למעלה מ-100%.

בסוף השבוע פרסמה הנציבות האירופית דו"ח בן למעלה מ-200 עמודים, ובו פורטו ממצאי החקירה שנמשכה תשעה חודשים. בדו"ח מוצג פירוט של הסובסידיות הממשלתיות שמעניקה ממשלת סין ליצרניות הרכב, סובסידיות הכוללות הלוואות מוזלות, קרקעות במחירים נמוכים ואפילו השתתפות בעלות הסוללות, במקרים של ג'ילי וסאיק שרוכשות את הסוללות. או אפשרות לרכישת ליתיום במחיר מוזל במקרה של BYD, שמייצרת את הסוללות בעצמה.

סאיק היא הנפגעת הגדולה מהמכסים החדשים, ובמקרה שלה מעריכים באיחוד האירופי כי גובה הסובסידיות הממשלתיות שהיא מקבלת מגיע ל-34% - מתוכם כ-10% בהלוואות מוזלות, 8.5% במענקים, 2.3% בתמריצים שונים למכירת מכוניות חשמליות ו-13% בסוללות מוזלות. מנגד, בסאיק טוענים כי הנציבות האירופית ביצעה טעויות בחישוב והתעלמה מחלק מהמידע שהגישה החברה במהלך החקירה.

מזהים סכנה: באיחוד האירופי לא מסתירים את המניעים להטלת המכס, וטוענים כי "הייבוא המסובסד יהווה איום מיידי על תעשיית הרכב באיחוד האירופי". לדברי מחברי הדו"ח, יצרניות הרכב בסין מחזיקות בקיבולת עודפת של 50% כמדיניות מוכוונת יצוא, ומכיוון שהשוק האמריקאי כרגע סגור בפני היצרניות הסיניות, לאחר שהנשיא ביידן הטיל עליהן מכס של 100%, השוק האירופי נותר עבורן יעד עיקרי.

עוד עולה מהדו"ח כי השליטה ההדוקה של ממשלת סין ביצרניות הרכב המקומיות מונעת מהן לפעול כשחקנים רציונליים ומאלצת אותן לשמש כזרוע של הממשלה. שלוש היצרניות שנבדקו נהנות מדירוג אשראי של AAA, הגבוה ביותר, על פי סוכנויות דירוג הנמצאות בבעלות הממשל הסיני - וכך נהנות ממימון בשיעורי ריבית נמוכים. אבל לדברי מחברי הדו"ח, יחס חוב גבוה ושימוש בהלוואות לפרעון חובות אמור להציב את היצרניות בדירוג B הנמוך בהרבה.

עוד נטען כי ממשלת סין יצרה מנגנון לניטור קבוע של מחירי הסוללות, ובעיקר של מחיר הליתיום המשמש כאחד המרכיבים היקרים ביותר בייצור הסוללות, זאת במטרה להבטיח שתעשיית הרכב הסינית תוכל להשיג סוללות במחירים זולים ובכמויות מספקות. כל אלו הביאו לכך שמחירי המכוניות החשמליות מסין היו זולים בכ-20% מתוצרת אירופית מקבילה.

התגובות: מלבד סאיק, אף אחת מיצרניות הרכב לא פרסמה תגובה רשמית - אך מרביתן העבירו תגובות שלא לייחוס לסוכנויות הידיעות האירופיות. על פי הדיווחים, MG מחזיקה במלאי זמין של מכוניות באירופה שצפוי להספיק למכירה בחודשים הקרובים, אך היא שוקלת העלאת מחירים לאחר מכן. גם טסלה, שמשווקת באירופה את המודל 3 מייצור סיני, צפויה להעלות מחירים וכך גם ניו.

אצל BYD עדיין לא התקבלה החלטה בנוגע להעלאת המחירים, ואילו צ'רי צפויה להתחמק מהמכסים לאחר שהקימה מפעל יצור בברצלונה, שצפוי לספק מכוניות עוד לפני סוף השנה, ולאחרונה החלה בחיפוש מיקום מתאים להקמת מפעל שני. בוולוו החליטו להעביר את יצור ה-EX30 מסין לבלגיה, וגם אקספנג צפויה להתחיל בייצור מכוניות באירופה.

מה אנחנו חושבים: תעשיית הרכב הסינית הפכה לאחד האיומים המשמעותיים ביותר על הכלכלות במערב, ותגובת הנגד האירופית התבשלה כבר זמן רב. אבל בזמן שבארה"ב בחרו בפתרון הפשוט והטילו מכס בלתי-עביר של 100%, בלי להידרש לנימוקים מורכבים, באירופה בחרו לפתוח בחקירות ממושכות שחשפו את עומק הסבסוד והמעורבות של ממשלת סין בנסיונות ההשתלטות על שוק הרכב העולמי.

במובן זה, המכס שהוטל על היצרניות עצמן הוא החלק הפחות חשוב כאן, וממילא יעקף בקרוב באמצעות העברת הייצור לאדמת אירופה. ובכל מקרה העימות רחוק מלהסתיים, שכן תגובת הנגד הסינית עוד תגיע.

למאמר זה התפרסמו 24 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה