בקצרה:
- כצפוי, המכס האירופי על חשמליות סיניות נכנס לתוקפו
- ממשלת סין הכינה מספר צעדים מכאיבים בתגובה
- ויש מי שעומדת לפנות לבית המשפט בעניין
מלחמת החשמליות: המכסים שהטילה אירופה על מכוניות חשמליות מתוצרת סין ממשיכים לטלטל את תעשיית הרכב, ואת היבשת כולה. אחרי חקירה שנמשכה שנה שלמה, השבוע יושמה ההחלטה בפועל - והוטלו מכסי עתק על מכוניות חשמליות מתוצרת סין שנמכרות באירופה.
ההחלטה הגיעה לאחר שבאיחוד האירופי טענו כי ממשלת סין מעניקה סובסידיות נרחבות ליצרניות המקומיות, וכך פוגעת בתחרות חופשית ומסכנת את תעשיית הרכב האירופית - ואת מיליוני המשרות שהיא מספקת לתושבי האיחוד.
נזכיר כי המכסים לא אחידים, והם משתנים בהתאם ליצרן לפי גובה הסבסוד שקיבל ומידת שיתוף הפעולה שגילה בחקירה. כך למשל, טסלה משלמת מכס של 7.8% בלבד, פולקסווגן וב.מ.וו ישלמו 20.7% על חשמליות שייוצרו בסין, BYD תשלם 17%, ג'ילי 18.8% וסאיק (בעלת הבית של MG ומקסוס) תשלם לא פחות מ-35.3%.
חשוב לציין גם כי ההצבעה לא התקבלה פה אחד, ויש לכך חשיבות. במהלך תמכו 10 מדינות - איטליה, צרפת, פולין, הולנד, אירלנד, לטביה, ליטא, אסטוניה, בולגריה ודנמרק. לעומתן 5 מדינות התנגדו: גרמניה, הונגריה, מלטה, סלובניה וסלובקיה. עוד 12 מדינות נמנעו בהצבעה, בהן בלגיה, ספרד, צ'כיה, שוודיה ואחרות.
התגובה הסינית: על פי דיווח ברויטרס, ממשלת סין הנחתה את יצרניות הרכב לעצור את השקעותיהן במדינות שתמכו בהטלת המכסים. מדובר בהחלטה משמעותית לאור העובדה שכמעט כולן נמצאות בשלב כזה או אחר של הקמת מפעלים ביבשת אירופה. כך למשל סאיק מחפשת בימים אלו אתר להקמת מפעל אירופי לייצור חשמליות, ומתכננת להקים מרכז לוגיסטי גדול בצרפת. גם ממשלת איטליה ניהלה בחודשים האחרונים מגעים עם יצרניות סיניות להקמת מפעל בשטחה, בהן צ'רי ודונגפנג.
בנוסף, דווח כי BYD שוקלת להעביר את המטה האירופי שלה מהולנד (שתמכה במכסים) להונגריה (שהתנגדה), ונזכיר כי BYD כבר הודיעה לאחרונה על הקמת מפעל בהונגריה. על פי אותם דיווחים, ממשלת סין דרשה מיצרניות הרכב להימנע מקיום דיונים עצמאיים עם ממשלות באירופה בנוגע להשקעות עתידיות, ודרשה לעבוד במשותף על מנת להגיע להסכמים קולקטיביים.
התביעה של סאיק: אין ספק כי הנפגעת העיקרית מהמכסים החדשים היא סאיק, שהודיעה כעת על הגשת תביעה בבית המשפט האירופי כנגד מוסדות האיחוד. לדבריה, במסגרת החקירה נחשף מידע רגיש מבחינה מסחרית, וכן בוצעו טעויות בחישוב הסובסידיות שקיבלה סאיק מממשלת סין. לדברי היצרנית, האיחוד האירופי התעלם מאלפי מסמכים וראיות כתובות אחרות שהגישה במהלך החקירה.
היצרנית הודיעה כי בתגובה לחסמי הסחר החדשים, היא תחדיר לאירופה דגמים עם מערכות הנעה שאינן חשמליות, במטרה להתחמק מתשלום המכס. עוד הודיעה סאיק על כוונתה "לשפר את עלויות האחזקה" במטרה "לגמול לצרכנים האירופאיים על האמון והתמיכה במותג".
במילים אחרות, סאיק מתכננת לפתוח חזית נוספת בכל מה שקשור לעלויות החלפים והתיקונים. סאיק גם הזכירה כי בריטניה, שמהווה שוק משמעותי עבור החברה באירופה, לא מושפעת מהחלטת האיחוד האירופי על הטלת המכסים.
מה אנחנו חושבים: האיחוד האירופי הודיע כי המכסים שהופעלו השבוע יהיו בתוקף למשך 5 שנים לפחות, אבל תרשו לנו להטיל בכך ספק. לסין יש לא מעט מנופי לחץ שהיא יכולה להפעיל מנגד, ועצירת ההשקעות במדינות האיחוד היא רק צעד ראשון בתהליך.
בנוסף, ההתנגדות של מדינות אירופאיות בולטות למהלך (ובראשן גרמניה) ולצידה ההימנעות של מספר מדינות גדול אפילו יותר ממספר התומכות, מלמדות כי אירופה לא מציבה חזית אחידה כנגד תעשיית הרכב הסינית. ומכיוון שכך, סביר להניח שבקרוב יפגשו הצדדים למשא ומתן שבסופו יגיע מתווה מיסוי מרוכך. אנחנו נמשיך לעקוב בעניין.