הממשל הסיני מסמן את היעד הבא לכיבוש בתחום הרכב: מכוניות אוטונומיות. בעוד בשוק הרכב הגדול בעולם יותר ממחצית מהמכוניות החדשות מצוידות לכל הפחות בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית חלקית, בארה"ב ואירופה הטכנולוגיה זוכה בינתיים לפריסה נמוכה בהרבה.
כל זה עשוי להשתנות, לפחות באירופה, אם תוכנית החדירה של הסינים תתממש. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי בעוד בארה"ב הטכנולוגיה הסינית חסומה לשיווק, בעיקר באמצעות חסמים שהטיל הממשל האמריקני, באירופה המחוקקים עדיין לא זיהו את התחום כפרוץ, והסינים מעוניינים לנצל זאת כדי לחדור כך למערב.
בסוכנות הידיעות שוחחו עם תריסר בכירים בחברות טכנולוגיה ורכב סיניות, שהסבירו כיצד בכוונתם לפרוס את טכנולוגיית המכוניות האוטונומיות ביבשת הקלאסית. "אנחנו מתמקדים באירופה לעתיד הייצוא שלנו. יש מכשולים בשוק האמריקני", כך על-פי דונג לי, מנהל טכנולוגיה ראשי בקיו-קרפט, חברת טכנולוגיה העוסקת בתחום האוטונומיה. החברה הכריזה על הקמת מרכז מחקר ופיתוח בגרמניה בתערוכת מינכן בחודש שעבר.
לפי לי, באירופה הרגולציה פחות נוקשה, ובכל זאת מערכות נהיגה אוטונומיות נדירות מאוד. למעשה, רק ב.מ.וו ומרצדס מציעות כיום אוטונומיה ברמה 3 (סיוע ללא ידיים בתנאים מסוימים, אך עדיין עם נהג מפקח). פריסת הטכנולוגיה מוגבלת והיא עדיין לא חוקית בכבישים ציבוריים במרבית יבשת אירופה.
נשיאת נציבות האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, מקדמת יוזמה אירופית לפיתוח מכוניות ללא נהג, זאת לאחר שבאיחוד זיהו פיגור בתחום מול ארה"ב, שם פועלים כיום מספר שירותי מוניות רובוטיות (וויימו, טסלה וזום) וסין, בה פועלות מספר גבוה יותר של חברות בשלל תחומי תחבורה – כולל אוטובוסים.
חברת קיו-קרפט למשל, מפעילה כבר כיום אוטובוסים אוטונומיים ברמה 4, כלומר כאלו היכולים לנסוע חלק ניכר מהזמן ללא צורך בנהג, ב-26 ערים בסין. בחברה מקווים למכור את הטכנולוגיה באירופה בתוך שנתיים.
דיפרוט, שמפתחת אף היא מערכות נהיגה ברמה 4, הצהירה על תוכניות להקמת מרכז נתונים באירופה, זאת לאחר שתחתום על עסקאות לפריסת הטכנולוגיה עם מכוניות שייוצרו על-ידי יצרניות אירופיות וסיניות.
חברת טכנולוגיה נוספת, מומנטה, שמספקת מערכות נהיגה אוטונומית בין היתר לג'נרל מוטורס וטויוטה, חברה לאובר לאחרונה ותפרוס יחד איתה מוניות רובוטיות ברמה 4 החל משנה הבאה במינכן, גרמניה. במומנטה נערכים גם לאספקת מערכות נהיגה מתקדמות למרצדס בסין, החל מה-CLA החדשה שהושקה השנה. מקורות בחברה ציינו כי מרצדס החלה לבחון את הטכנולוגיה גם באירופה.
גם ביידו, ווי-רייד ופוני צפויות להרחיב את פריסת הטכנולוגיה האוטונומית שלהן מסין לאירופה. בתעשייה הסינית רואים ביבשת מקור רווח חשוב, זאת משום שניתן לשווק בה טכנולוגיות במחיר גבוה יותר וליהנות משולי רווח עדיפים, בהשוואה לשוק הסיני הרווי בו המערכות לעיתים מוצעות ללקוחות בחינם או במחיר נמוך במיוחד.
בדומה לתגובה האירופית לפלישת המכוניות הסיניות החשמליות, שגרמה למחאות מצד יצרניות הרכב המקומיות והטלת מכסים כדי להגן עליהן, יש מי שקורא כבר למחוקקים האירופים להגן על תעשיית הטכנולוגיה האירופית. ג'ים האצ'ינסון, מנכ"ל הסטארט-אפ הבריטי פיוז'ן פרוססינג, שמפתח אוטובוסים אוטונומיים ברמה 4, קורא למחוקקים להטיל הגבלות על הטכנולוגיה – ובפרט לשים לב להשלכות שיש לפריסת מערכת סינית באירופה מבחינת בטיחות ותחרותיות.
"אם אנחנו (באירופה) רוצים לפתח את הטכנולוגיה, אנחנו צריכים תקנות מחמירות יותר וקצת התערבות (ממשלתית) לטובת תחרותיות הוגנת יותר", כך על-פי האצ'ינסון. בכך הוא מתייחס לא רק לעלויות הפיתוח והייצור הנמוכות בהרבה בסין, אלא גם לחשש שהממשל הסיני יעשה שימוש בכוח הניטור האדיר של מכוניות אוטונומיות – המצוידות בחיישני לידאר, רדאר ובשפע מצלמות – בכדי לרגל בכל מקום בו הן נפרסות.
באיחוד רוצים... אחידות
בינתיים, באיחוד האירופי עוד לא הצליחו להגיע להסכמות אפילו על תקן לפריסת הטכנולוגיה. מרבית המדינות באיחוד אוסרות עדיין על נסיעה בכביש ציבורי למכוניות ללא נהג, אפילו אם אלו דורשות עדיין נהג מפקח. גם המדינות הבודדות שמתירות נסיעה ללא ידיים על ההגה, עושות זאת בקטעי כביש מהיר מצומצמים מאוד.
נציבות האיחוד מעוניינת לאחד את החקיקה במדינות השונות לתקנה מחייבת אחת, שתאפשר גם מעבר מכוניות אוטונומיות בין מדינות שנגן. לצורך כך נכתבות בימים אלה תקנות לפיתוח הטכנולוגיה ובהמשך לפריסתה ביבשת – אם כי פיתוח בפועל של המערכת ובחינתה בפועל מבוצעות כיום בעיקר רק בבריטניה וגרמניה.
בברלין למשל, חברת הסטארט-אפ וויי מפתחת מוניות רובוטיות ואוטובוסים אוטונומיים, אך כלי הרכב שלה פועלים בינתיים רק בלאס וגאס שבנוואדה, ארה"ב. פבריציו סלסי, מייסד שותף בוויי, מסכים שעל האיחוד להציג תקנות אחידות ליבשת וקרא למעורבות ממשלתית גדולה יותר. לדבריו, בלי זה, התחרות הסינית תדחוק את השחקניות המקומיות ותיצור דומיננטיות סינית בתחום.