דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קרב הישרדות: אירופה מנסה להדוף את יצרניות הרכב הסיניות

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • האיחוד האירופי מזהיר את ג'ילי, BYD וסאיק מהסתרת מידע
  • בצרפת מעלים את יעדי החשמול, עם הטיה לטובת התוצרת המקומית
  • בתגובה, סין מאיימת לפגוע בקוניאק הצרפתי

הקרב על הסוללה: יחסי אירופה-סין התדרדרו בתקופה האחרונה לשפל חסר תקדים והנה תקציר האירועים: לאחר שהאיחוד האירופאי איים בהטלת מכסים על יצרניות הרכב הסיניות, אלו בתגובה הצהירו על כוונתן להקים מפעלים על אדמת אירופה. האיחוד האירופי לא נשאר חייב ופתח בחקירת הסובסידיות שמעניקה ממשלת סין ליצרני המכוניות החשמליות, בחשד ל"תחרות שאינה הוגנת".

כעת מסלים העימות כאשר האיחוד האירופי טוען כי ג'ילי, BYD וסאיק, מהיצרניות הגדולות בסין, לא משתפות פעולה באופן מספק ולא מעבירות את מלוא המידע הדרוש לחקירה. האיחוד האירופי מזהיר כי אם לא יסופק המידע הדרוש, יתבצע שימוש "בראיות אחרות" על מנת לחשב את גובה הסובסידיות שמעניקה ממשלת סין ליצרניות - מהלך שעשוי לנפח את הסכומים.

מנגד, לשכת המסחר של סין טוענת כי מדובר בהאשמות מוגזמות שאינן מבוססות, וכי היצרניות השתתפו במספר תשאולים - וכעת נדרשות לספק מסמכים מפורטים בלוחות זמנים צפופים, כמו גם מידע רגיש בנוגע לספקים חיצוניים. בסאיק (בעלת הבית של MG) טענו כי "החברה שיתפה פעולה עם החקירה באופן מלא בהתאם לכללי ארגון הסחר העולמי והאיחוד האירופי", אך גם ציינו כי "נתונים רגישים מבחינה מסחרית - כמו נוסחאות היצור של הסוללות - לא אמורים להיכלל בחקירה שכזו". ג'ילי ו-BYD לא השיבו לטענות באופן פומבי.

צרפת יוצאת למערכה: במקביל למאמצים של האיחוד האירופי להגנה על התוצרת המקומית, סיכמה ממשלת צרפת עם יצרניות הרכב המקומיות על הגדלה משמעותית של היעדים לייצור כלי רכב חשמליים, תוך העמקת התמיכה הממשלתית בשוק המקומי. על פי הדיווחים, ההסכם קובע יעד יצור של 800 אלף כלי רכב חשמליים בשנה עד לשנת 2027, נתון גדול פי 4 מהמספר הנוכחי, בעוד יצור המסחריות החשמליות יגדל פי 6 ל-100 אלף כלי רכב בשנה.

במטרה להקשות על היצרניות הסיניות, קבעה ממשלת צרפת כי התמיכה במזומן תועבר רק לכלי רכב חשמליים אשר נהנים מ"טביעת רגל פחמנית נמוכה" כבר בשלב הייצור - כלומר, כאלה שמפחיתים את הזיהום לא רק מהאגזוז, אלא מציגים הקפדה יתרה על איכות הסביבה גם במפעלים עצמם.

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מאייר, לא ניסה להסתיר את המניעים להסכם החדש: "תעשיית הרכב עומדת בפני שינוי של פעם במאה. זהו שינוי מורכב, עם תחרות חזקה ממדינות אחרות, במיוחד מסין", אמר. "אירופה חייבת לאמץ מדיניות סחר שתגן על התעשיה שלנו. החלטתי להגביל את הבונוסים לרכבים חשמליים למדינות שמכבדות את הנורמות הסביבתיות המחמירות ביותר, פשוט כדי לשפר את הייצור שלנו ולהתמודד עם תחרות קשה יותר ויותר, שלא לומר ברוטאלית".

פרסום הדברים, שהתבצע על רקע ביקורו בצרפת של נשיא סין שי ג'ינגפינג, הוביל לתגובת נגד ראשונית - ולפרסום לפיו סין מעוניינת לבצע בדיקות מקיפות למשקאות חריפים, מהלך שעשוי לפגוע ביצרניות הקוניאק הצרפתיות.

מה אנחנו חושבים: בקרב על הישרדותה של תעשיית הרכב האירופאית, יחד עם מאות אלפי מקומות העבודה שהיא מספקת לאזרחי היבשת, מנסים האירופים לשלוף כל תכסיס אפשרי - החל מפתיחה בחקירות, דרך איומים בהטלת מכסים ועד לסובסידיות שונות ומשונות. אבל נדמה שקברניטי היבשת נוטים לשכוח את העובדה הבסיסית - לסינים יש יתרון כלכלי מוחץ בכל הנוגע ליצור מכוניות חשמליות, בשל השליטה במשאבי הטבע שמשמשים לייצור חומרי הגלם עבור הסוללות. כל עוד העובדה הזו לא תשתנה, וכל עוד אירופה תיצמד למחויבות הטוטאלית שלה להפחתת הפליטות - הסינים ימצאו את הדרך לעקוף את המגבלות ולמכור לאירופאים מכוניות חשמליות בזול.

למאמר זה התפרסמו 21 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה