בקצרה:
- טויוטה פריוויה עשוי לחזור בעוד כשנתיים
- העיצוב יהיה ייחודי, ההנעה - בסיוע החשמל
- ה-bZ4X החשמלי, שלא זוכה להצלחה, צפוי לקבל שם חדש
מופע שנות התשעים: טויוטה פריוויה, מיניוואן גדול בעיצוב ייחודי, עשוי לבצע קאמבק מפתיע עם דור חדש שיוצג בשנת 2026 - קרוב ל-30 שנה לאחר שירד מפס הייצור בפעם האחרונה. כך על פי דיווחים בתקשורת היפנית.
הפריוויה העדכני צפוי להתבסס על פלטפורמת TNGA-K, אותה אחת שמשרתת גם את הקאמרי והראב 4, ולהציע יחידת הנעה היברידית-נטענת, כאשר גם גרסה חשמלית עשויה להיות חלק מההיצע. עם מקום לשבעה נוסעים ומראה ייחודי כמחווה לעיצוב העגלגל של הפריוויה המקורי, יתכן ועל בסיס רכב הקונספט Fine Comfort Ride שהוצג ב-2017.
תקציר היסטורי: טויוטה פריוויה נמכרה בעולם בין השנים 1990 ל-2000, וניסתה להתחרות במיניוואנים האמריקאיים המצליחים של אותה תקופה, דודג' קראוון וקרייזלר טאון אנד קאנטרי. אלא שטויוטה בחרה אז בסידור ייחודי שבמסגרתו הותקן המנוע (בנזין 2.4 ליטרים) מתחת למושבים הקדמיים. בחירה זו מנעה התקנת מנוע גדול יותר ולכן נכשלו היפנים בהתמודדות מול המתחרים האמריקאיים, שהוצעו ברובם עם מנועי V6 גדולים משמעותית וחביבי הקהל.
הפלטפורמה הייחודית לא אפשרה לטויוטה לבצע בה שימוש בדגמים נוספים, מה שהוביל למחירים גבוהים למדי. בשנים שלאחר מכן ייצרה טויוטה דורות חדשים לפריוויה, אך אלו לא זכו להצלחה משמעותית - ואת מקומו תפס הסיינה, שהפך לדגם פופולרי במיוחד בארה"ב.
משנה שם - משנה מזל: מדיווחים מהקצה השני של הגלובוס, במקרה זה מקנדה, נראה כי טויוטה צפויה לשנות בשנה הבאה את שמו של רכב הפנאי החשמלי bZ4X, שגם הוא לא זכה להצלחה עד כה, ובארה"ב מכר השנה בסך הכל 13 אלף יחידות - לעומת 350 אלף יחידות שנמכרו מהראב 4.
השם הנוכחי של הדגם מורכב מראשי התיבות Beyond Zero, מעבר לאפס, סלוגן שמסמל את שאיפתה של טויוטה להפחתת פליטות מקסימלית. הספרה 4 מציינת את גודלו של הרכב, בעוד האות X מדווחת שמדובר ברכב פנאי. לאור העובדה שרכב הפנאי החשמלי החדש של טויוטה קיבל בשבועות האחרונים את השם אורבן קרוזר, נראה כי היצרנית החליטה לזנוח את שיטת השמות המסובכת ולעבור לכינויים קליטים יותר.
מה אנחנו חושבים: שני המהלכים של טויוטה, שלכאורה אין קשר ביניהם, מצביעים בכל זאת על מגמה כלשהי - פניה למורשת על חשבון החדשנות. כך עם הוויתור על שמו של ה-bZ4X, כינוי מסורבל שלא אומר דבר לאיש, וכך עם הקאמבק המסתמן של המיניוואן הגדול, שאמנם לא זכה להצלחה אך נחשב עד היום לאייקון והפך לרכב אספנות מבוקש. וגם במקרה הזה נדמה כי יצרני הרכב הוותיקים מנסים לנצל את היתרון הכמעט יחיד שנותר להם על פני המתחרים הסיניים: הנוסטלגיה.