מכוניות היבירידיות נטענות, שאמורות לגשר על הפער בין מכוניות בנזין והיברידיות רגילות לבין העידן החשמלי, מתגלות שוב כבעייתיות. אל מול הבטחות נוצצות לתצרוכות דלק מרשימות וחיסכון גדול בזיהום האוויר, במציאות התמונה מרשימה הרבה פחות, כך על-פי מחקר של T&E.

נזכיר כי לפני כשנה וחצי פרסמנו את תוצאות מחקר של הסוכנות לאיכות הסביבה (EEA) באיחוד האירופי , שבו נבדקו נתוני צריכת דלק וזיהום אוויר בתנאי אמת. במחקר בו השתתפו יותר מ-600 אלף כלי רכב התגלה כי מכוניות היברידיות-נטענות פולטות פי 3.5 יותר מזהמים מהבטחות יצרניות הרכב. במקום 40 גרם של CO2 בממוצע לכל ק"מ נסיעה על פי נתוני היצרן, 139 גרם בממוצע שכמעט שווים לדגמים שאינם נעזרים בסיוע חשמלי.
כבר לפני כחמש שנים פרסמנו מחקר מוקדם נוסף שהתבצע על ידי הארגון הבלגי "תחבורה וסביבה", שעוסק ברגולציה הנוגעת לזיהום ממכוניות. גם במבחן זה התגלה כי מנועים היברידיים-נטענים פולטים זיהום גבוה באופן ניכר מנתוני צריכת הדלק ופליטת המזהמים שעליהם מצהירות היצרניות. בבדיקה התגלה כי כאשר הסוללה ריקה - מצב שכיח בכלי רכב היברידיים-נטענים, הזיהום גבוה פי 3 עד פי 12 מכפי שהוצהר.
ולמחקר העדכני. זה מצא כי לא רק שהיברידיות-נטענות אינן חסכוניות בדלק וזיהום כפי שהיצרניות טוענות, אלא שלמרות ההתקדמות הטכנולוגית בשנים האחרונות, הפער רק הולך וגדל. וכך מצאו בחברת המחקר כי הפער, שעמד בשנת 2021 על פי 3.5 בין נתוני הקטלוג הממוצעים לנתוני אמת, גדל ב-2023 לפי 5. לפי המחקר, יצרניות רכב מצהירות על נתון ממוצע של 28 גרם פחמן דו-חמצני ל-100 ק"מ, אך בפועל הן פולטות 139 גרם.
גם באיחוד האירופי שמו לב לפער, ומתכננים לשנות את אופן הדירוג של המכוניות, כך שדירוג ה-WLTP (נתון המעבדה לתצרוכת דלק) ישקף בצורה קרובה יותר את הצריכה בפועל. השינויים אמורים להיכנס לתוקף בהדרגה עד 2028, ובאיחוד מקווים שהפער האדיר שנחשף יצומצם.
המחקר של T&E מבוסס על נתוני אמת שאספה הסוכנות האירופית לסביבה (EEA) מאז 2021. נתוני 2023 כוללים 806 אלף היברידיות-נטענות מכל המותגים המשווקים באירופה (מקומיים וזרים). ניתוח הנתונים מצא שהפער נובע בין היתר מהנחות שגויות, שלפיהן נתח הנסיעה החשמלי הממוצע גבוה יותר בתנאי אמת.
כתוצאה מכך, מבחני התקינה מבוצעים במצב חשמלי למרחק גדול מכפי שנוסעים הנהגים בתנאי אמת. הפער נובע, בין היתר, גם מכך שנהגים בוחרים להטעין בתנאי אמת את המצברים פחות מכפי שצפו המחוקקים, ונסמכים יותר על יכולת הנסיעה על בנזין.
החוקרים מזהירים, עם זאת, כי אפילו אם יתוקנו תקני הבחינה של ה-WLTP, מכוניות היברידיות-נטענות עדיין יצרכו בנזין ויזהמו בשיעור של קרוב ל-20% יותר, גם אם יתוקנו התקנים.