החלטה נדירה: מרצדס תפסיק ייצור שני דגמים חשמליים חשובים
החלטה נדירה: מרצדס תפסיק ייצור שני דגמים חשמליים חשובים
אחרי ההודאה בכשלון השיווקי של ספינת הדגל החשמלית והמתוחכמת EQS, מושכת מרצדס את ידיה גם מקטגוריית הסאלון החשמלית ומבטלת סדאן ורכב פנאי חשמליים מוקדם מהצפוי. אבל יהיו מחליפות, בערך
מרצדס תודיע בקרוב על הפסקת ייצור דגמי ה-EQE (מכונית סאלון חשמלית) ו-EQE SUV (רכב פנאי חשמלי), זאת אחרי פחות מארבע ושלוש שנות שיווק בהתאמה. שני הדגמים היו אמורים להאיץ את מעבר מרצדס לעידן החשמל, עם שפת עיצוב דומה למכונית הפאר החשמלית של המותג, ה-EQS.
אלא שבדומה לאחרונה, שלא הצליחה לשכנע לקוחות של ה-S-קלאס לעבור לחשמל (ולא צברה מספיק לקוחות חדשים למותג), גם דגמי ה-EQE שהיו אמורים להעביר לקוחות E-קלאס ו-GLE להנעה לא מזהמת, נכשלו באולמות התצוגה. ובעוד בחודשים האחרונים מרצדס רומזת על כוונתה לחדש אותם עם מראה עדכני, כעת נראה שהתוכנית השתנתה: ביטול מוחלט.
ה-EQE מיוצר במפעל מרצדס בברמן, גרמניה, וה-EQE SUV בטוסקלוסה, אלבמה, ארה"ב. על-פי דיווח של אוטוקאר הבריטי, ייצור שני הדגמים יופסק בשנה הבאה מבלי שיוצגו מחליפים ישירים. במקום, מרצדס תמלא את החלל עם גרסה חשמלית של ה-C-קלאס הקטנה יותר, ואת מקום רכב הפנאי יתפוס ה-GLC החשמלי – אף הוא קטן במידה.
ה-GLC צפוי להיחשף בימים הקרובים עם הופעת בכורה בתערוכת IAA שתיערך בהמשך החודש במינכן. בשלב מאוחר יותר, ככל הנראה ב-2027, תוצג גרסה חשמלית של ה-E-קלאס, שתיכנס באופן מדויק יותר לנעלי ה-EQE.
בניגוד לדגמי ה-EQ ה"מלאים", גרסאות החשמל של משפחת הדגמים המסורתית של מרצדס יציעו עיצוב שמרני יותר, ובמילים אחרות, יהיו דומים יותר לדגמי הבנזין. זאת, לאחר שמהלך דומה מצד ב.מ.וו (ה-i5 שנראית כמו סדרה 5, ה-i7 שנראית כמו סדרה 7 וכדומה) זכה לקבלת פנים חמה יותר מצד לקוחות המותג. זאת בניגוד לדגמי מרצדס, שבחרה במראה שונה לחלוטין ומבוסס מקדם גרר נמוך של דגמיה החשמליים. מרצדס ניסתה אמנם להתאים את המראה לשפה המסורתית ב-EQS, עם חרטום שמדמה סבכה קדמית "אמיתית", אך זה היה מעט ומאוחר מדי, והלקוחות לא חזרו.
מי שנוסע יודע. זה סיבוב של רואי החשבון על מחפשי השופוני. הצליח להם עם ה cla. עם ה EQE לא. לא משנה דבר לגבי ה E ו ה S קלאס. כשכל השאר ידגדגו את האיכות הזו נשמע אתם.
לטסלה היה מותר לעשות עיצוב מיוחד משלה שמדגיש את מקדם הגרר הנמוך. זה בולט בעיקר בעיצוב פנים הרכב שבו הכל סובב סביב מסך מגע גדול. אבל זאת טסלה, והיא חדשה (יחסית) בשוק אז מותר לה להתנסות, וזה הצליח לה. חלק מהיצרניות הימרו על מותגים נפרדים או ליין שלם חשמלי, שיהיה סוג של חיקוי של טסלה - כלומר עיצוב כאילו עתידני והכל סובב סביב מסך המגע. זה לא עבד להן כי הלקוחות שלהן לא רצו את זה מהן. זה גם לא עצר את המעבר לטסלה כי מי שעבר לטסלה לא ראה בה מתחרה של מרצדס (למשל) אלא של מותגים עממיים יותר. יצרניות כמו ב.מ.וו וסטלנטיס (בחלק מהמותגים) הצליחו יותר עם הדגמים החשמליים שהיו גרסה של דגמי הבנזין הרגילים. לא הצריך שלדה חדשה, קו ייצור חדש והשקעות עתק, אבל כן העביר לקוחות בהדרגה מבנזין בלי לשלם את מחיר ה"עתידניות" שלא בהכרח משך את הלקוחות הותיקים. מרצדס ופולקסווגן למדו זאת על בשרן.
אנשים לא רוצים חשמלי. טסלה בנפילה, BYD בצניחה חופשית,
אני בעצמי מקבל לפחות פעמיים בשבוע הצעות לרכישת רכב חשמלי בהנחה של לפחות 20,000 שקלים.
אם החשמליות לא היו מקבלות יתרון ענק במיסוי כמעט אף אחד לא היה מביט בהן.