דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ארה"ב חוקרת: מכוניות בולמות מעצמן וגורמות לתאונות

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מערכות בלימה אוטונומית מצילות חיים, אבל לא רק
  • על פי החשד - בלימות מיותרות גורמות לתאונות רבות
  • יצרניות הרכב: הדרישות החדשות רק יחריפו את הבעיה

בלימות פנטום: מערכות לבלימת חירום אוטונומית הן ציוד חובה כיום במכוניות חדשות במרבית מדינות המערב, ויש לכך סיבה טובה. לפי מחקרים של מכון בטיחות הדרכים של חברות הביטוח בארה"ב, המערכת יכולה להפחית תאונות חזית-אחור בשיעור של 40% ולהציל חיים של 362 אמריקאים מדי שנה.

אלא שכעת עולות לא מעט תלונות בנוגע לתאונות שנגרמו בשל הפעלות שווא של המערכת. ב-NHTSA, הרשות הפדרלית לבטיחות בדרכים, חוקרים בימים אלו לא פחות מ-2,876 תלונות שהתקבלו מנהגי הונדה CR-V והונדה אקורד משנות הייצור 2017-2022, בנוגע לבלימה אוטונומית שהופעלה שלא לצורך - כאשר ב-47 מקרים ההפעלה המיותרת גרמה לתאונה. היקף הבדיקה מגיע ל-3 מיליון כלי רכב.

מוקדם יותר השנה ביצעה ג'נרל מוטורס קריאה לתיקון (ריקול) ל-56 אלף טנדרים בשל ארבע תאונות שנגרמו עקב בלימת שווא, וכך גם אצל מאזדה שביצעה ריקול ל-10,000 מכוניות מדגמי CX-90, טסלה שביצעה ריקול לחלק מסדרות הייצור של הדגמים הפופולריים ופיסקר אושן - שבינתיים ירד מפס הייצור - אך נחשד ב-8 תקריות דומות שהובילו לתאונה אחת עם נפגעים. בשנים האחרונות דווח על תקלות דומות גם בפולקסווגן אטלס עם תאונות שגרמו ל-5 נפגעים, וכן על ניסאן רוג עם 14 תאונות שדווחו.

הבעיה עלולה להחמיר: יצרני הרכב שנחקרו בשנים האחרונות טענו כי פריטים מסוימים הנמצאים בצידי הדרכים, כמו סוגים מסוימים של מעברי רכבת, מבנים נמוכים או השתקפויות של כלי רכב על חלונות זכוכית או קירות מתכתיים, עלולים להתפרש בטעות כאובייקט הנמצא בנתיב הנסיעה ולגרום להפעלת שווא של בלימת החירום האוטונומית.

מספר יצרניות, ובהן הונדה, ניסאן, פולקסווגן ומותגי קונצרן סטלנטיס, יצאו בהצהרה משותפת כנגד תקני הבטיחות החדשים - שדורשים הפעלה של הבלימה האוטונומית במהירויות גבוהות יותר - וטענו כי הדרישות החדשות לא ריאליות וכי הן עלולות לגרום לתאונות בגלל בלימה שלא לצורך.

נציין כי מערכות לבלימה אוטונומית, המבוססות לרוב על מצלמות, רדארים או על שילוב ביניהם, עשויות להיות מושפעות ממגוון תנאים סביבתיים כמו נפח התנועה, מצב התאורה, מזג האוויר, מהירות ושיפוע הנסיעה ואף מלחצי האוויר בצמיגים. מערכות המבוססות על חיישני לידאר (רדאר-לייזר) נחשבות למדויקות יותר, אך עולות מאות ואף אלפי דולרים ליחידה ולכן נדירות בהרבה בתעשיית הרכב.

לדברי היצרניות, האתגר הופך מורכב במיוחד עם הדרישה לזיהוי הולכי רגל, שכיום מתבצעת ברמת דיוק של 60-70% בלבד, לעומת דיוק של 95% בזיהוי כלי רכב.

מה אנחנו חושבים: מי שדמיין חזון אוטופי שבמסגרתו מכוניות מסוגלות לנתח את תנאי הדרך ולהימנע באופן מוחלט מתאונות דרכים, ודאי מאוכזב כיום מקצב ההתפתחות הטכנולוגית. הבהיר זאת היטב פרופסור בראיינט ווקר סמית מאוניברסיטת דרום קרוליינה, שעוסק בחקר מדיניות עבור פיתוחים טכנולוגיים בתחום הרכב. לדבריו, "אנחנו בסך הכל מחליפים סט אחד של בעיות בסט חדש של בעיות אחרות, מתוך תקווה שסט הבעיות החדש יהיה קטן יותר". וכאשר זה המצב, הדרך לרכב האוטונומי נראית רחוקה יותר מתמיד.

למאמר זה התפרסמו 25 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה