"מוטב לתת לענק הסיני לישון כי כשהוא יתעורר, העולם ירעד", אמר נפוליאון ובראי ההיסטוריה חבל שלא מימש את כישוריו כנביא, במקום ככובש. את עולם המכוניות הסינים כבר כבשו, ועכשיו הגיע תור העולם הדו-גלגלי. ולפחות במקרה של יצרנית הרכב CFMoto, מדובר במוצרים שלעניות דעתנו הלא מספיק קובעת, יתנו ליצרניות האירופיות סיבה טובה מאוד לסבול מנדודי שינה.

למי שאינו מכיר, נזכיר כי מחזור המכירות השנתי של CFMoto עומד על 1.7 מיליארד דולר, היא מעסיקה כ-5,000 עובדים מהם כ-800 מהנדסים, ויש לה ארבעה מרכזי מחקר ופיתוח ברחבי העולם. החברה מחזיקה קרוב ל-1,000 פטנטים רשומים על שמה ומייצרת כמעט את כל הרכיבים והמכלולים למוצריה, שנתפסים כאיכותיים גם ביבשת הוותיקה.

"אם אתה לא יכול לנצח אותו, הצטרף אליו" אומרת הקלישאה השחוקה, וכך יצרנים ותיקים כמו ק.ט.מ, בוש, ברמבו, KYB ועוד, משתפים כיום פעולה עם היצרנית הסינית שמשווקת כיום אופנועי ספורט, כביש, אדוונצ'ר, קלאסיים, סקרמבלרים, וקטנועים.

לישראל מגיע אגב רק חלק קטן מהפורטפוליו, ונזכיר כי כלים דו-גלגליים (וגם עם ארבעה) מבית CFMoto לא בדיוק זרים לשוק המקומי. בתחילת העשור הקודם (2012) הגיעו טרקטורונים שלהם ארצה, והתקבלו כיאה לאותו עידן בחשדנות מערבית. זה לא הפריע להם להפוך תוך מספר שנים למובילי מכירות. יבואנית הרכב הדו גלגלי הוותיקה עופר אבניר הצטרפה ב-2019 והחלה לשווק כאן את ה-MT450. בתחילה ללא הצלחה גדולה, בהמשך באופן נאה, עם יותר מ-200 יחידות אשתקד.
את מסלול המרוץ בפורטימאו שבדרום פורטוגל, מכירים חובבי אופנועים בכלל ומרוצים בפרט. שכן הוא מארח בין היתר את סדרת מרוצי הסופרבייק, לצד סבבים בינלאומיים בכירים אחרים והוא נחשב לאחד המהנים והמורכבים. שם הוזמנו לרכוב על דגמי CFMoto החדשים לשנת 2025. עם זאת, לא על כולם הזדמן לנו לרכוב שכן משיקולים שונים של המארגנים הוחלט כי נרכוב על ה-700MT העדכני.

זהו אופנוע תיור רב-שימושי בנפח ביניים, שלדברי CFMoto מיועד לכבישים סלולים ואפילו להרפתקאות שטח קלות. הוא ממשיך דרכו של ה-650MT ובליבו פועם מנוע 693 סמ״ק, מקורר נוזל, עם שני צילינדרים וגל זיזים עילי כפול ומפיק 67 כ"ס. מיכל הדלק מכיל 20 ליטר.

מערכת הבלימה כוללת בלמי דיסק כפולים עם קאליפרים נגדיים מלפנים ודיסק בודד עם קאליפר חד בוכנתי מאחור, וכמובן ABS. מלפנים מוצב מזלג קדמי (43 מ"מ) הפוך עם 150 מ"מ מהלך, מאחור יש בולם מתכוונן עם 148 מ"מ של מהלך. ניתן לבחור בין גובה מושב סטנדרטי של 800 מ"מ או 840 מ"מ כאופציה לגבוהים. לוח המחוונים כולל תצוגת TFT, יציאות USB לטעינה וקישוריות אופציונלית לסמארטפון עם עדכוני תוכנה מרחוק.

זוכרים את ה-450MT שהזכרנו? ה-700 מזכיר אותו במראה גם אם הוא גדול במעט, כשה'דבשת' הקדמית של מכל הדלק תפוחה משמעותית מזו של ה-450. חישוקי 'שפיצים' בקוטר "19 ו-"17 מלפנים ומאחור בהתאמה, יחד עם סט ארגזי אלומיניום סטנדרטיים, משלימים מראה אדוונצ'ר קלאסי.

המושב רחב ונוח, כולל מעין גבנון תמיכה לגב המפריד בין הרוכב למורכב, ותנוחת הרכיבה זקופה. אי אפשר שלא להעריך - בבוקר הקפוא בו רכבנו - את חימום הידיות והמושב, אף הוא סטנדרטי. המשקף מתכוונן ידנית ולכן ניתן לכוונו בעת רכיבה, אם כי זה פחות מומלץ. ואין שום צורך לבחור במצב רכיבה, מאחר וישנו רק אחד כזה.
תחילת הדרך נעשית אמנם בשטח, אבל היא קצרה מדי ולא מאפשרת להתרשם מיכולת האופנוע מעבר לאספלט. מיד אחר כך אנחנו פונים למסלול הררי ומפותל. כאן באה לידי ביטוי גמישות המנוע הצנוע יחסית, עם זמינות כוח טובה גם בסל"ד לא גבוה. עובדה זו מאפשרת להשאר בהילוך גבוה יחסית, מבלי להתעסק יותר מדי עם התיבה. זו האחרונה עובדת בכל מקרה היטב, חלקה ושקטה וכוללת מצמד מחליק.
על אספלט רטוב מגשם מציגים צמיגי CST דו-שימושיים - 110/80 קדמי ו-150/70 אחורי - עם חיישני בקרת לחץ יכולת טובה למדי (בוודאי ביחס לייעודם). ההיגוי כבד מעט ודורש זמן כדי להתרגל אליו, אבל אחרי פרק זמן הוא מרגיש טוב יותר ונוסך ביטחון. גם כשהגשם מפסיק לרדת וברד מחליף אותו. עם 218 ק"ג 'רטובים' הוא לא בדיוק דק גזרה, ואפשר ומותר היה לצפות שבדור העדכני המשקל ירד במקצת. עדיין, מערך המתלים מטפל במאסה באופן מרשים, ותורם אף הוא לביטחון ברכיבה.
בכל מקרה, ה-MT700 הוא אופנוע שמרגיש טוב, בנוי היטב, עם רמת גימור מרשימה ואיכות חומרים גבוהה. כלי ידידותי למשתמש ומאובזר למופת, כך שתמורת 46 אלף שקלים הוא מעניק תמורה ראויה, כאופציה משובחת למחפשי אדוונצ'ר בקבוצת הנפח הבינונית.
675 SRR: זהו אופנוע סופר-ספורט בנפח 675 סמ"ק עם שלושה צילינדרים בטור, המיועד לכביש ולמסלול. עם מנוע מקורר נוזל, 12 שסתומים ו-87 כ"ס בגרסת Euro 5+. הוא בנוי סביב שלדת פלדה עם זרוע אלומיניום ושוקל 175 ק"ג (יבש). בחרטום יש מזלג הפוך של KYB בקוטר 41 מ"מ ומאחור בולם מתכוונן מאותו יצרן. שני דיסקים כפולים בקוטר 300 מ"מ עם קאליפרים רדיאליים של J.Juan מלפנים, דיסק אחורי בקוטר 240 מ"מ ו-ABS שלא ניתנת לניתוק אחראים על בלימה.

יש גם בקרת אחיזה דו-שלבית (ניתנת לניתוק) וקוויק-שיפטר כאופציה בתשלום. מיכל הדלק בנפח 15 ליטר, גובה המושב 810 מ"מ (עם אופציה למושבים גבוהים או נמוכים), יש מסך TFT בגודל "5 כולל מד הקפות, שקעי USB ומד לחץ אוויר בצמיגים.

תוספות עיצוביות כמו כונסי בלמים, כנפונים אווירודינמיים ותאורת LED מעניקים לאופנוע מראה עדכני שמזכיר קצת את המתחרים הגרמנים. המהירות המרבית עומדת על 220 קמ"ש והיבואנית מעריכה שהוא יגיע ארצה לקראת סוף הרבעון השלישי. המחיר טרם נקבע. ל-SRR יש גם גרסת נייקד בשם 675NK, עם מכלולים מכאניים זהים. זו צפויה להגיע עוד מוקדם יותר, כנראה במחצית השנייה של השנה וגם במקרה שלה המחיר טרם נקבע.
800MT-X: זהו אופנוע אדוונצ'ר נוסף, אף הוא מיועד לקטגוריית הביניים עם מנוע טווין מקבילי מקורר נוזל בנפח 799 סמ"ק ו-93.9 כ"ס. הוא כולל שני גלי איזון להפחתת רעידות ומצערת חשמלית (Ride-by-Wire) שמשלבת בין מערכות אלקטרוניות מתקדמות ומצבי רכיבה.

מערכת Bosch עם חיישן IMU בעל שישה צירים מפעילה ABS ובקרת אחיזה כולל במצבי הטיה. יש גם קוויק-שיפטר להעלאה והורדה של הילוכים עם שלושה מצבי כוח ובקרת שיוט, מזלג 48 מ"מ הפוך ובולם אחורי, שניהם מתכווננים עם מהלך נאה של 230 מ"מ. הוא מתגלגל על חישוקי שפיצים - "21 מלפנים, "18 מאחור - עם צמיגים המתאימים לשטח ומערכת בלימה כוללת קליפרים רדיאליים של J.Juan. גובה המושב מתכוונן בין 830 ל-870 מ"מ.
יש מסך TFT בגודל "7 עם אפליקציה לניווט, מיכל דלק בנפח 22.5 ליטר ומשקף מתכוונן. ניתן להוסיף מיכל עזר בנפח 8 ליטר והמשקל עומד על 220 ק"ג 'רטובים'. המחיר: 60 אלף שקלים.
הכותב היה אורח חברת CFMoto