בקצרה:
- בפעם הראשונה, מכונית שרירים אמריקאית עוברת לחשמל
- הביצועים מרשימים, אך לא שוברי שיאים
- היבואנית "נמצאת בדיאלוג" עם היצרן לקראת שיווק מקומי
זה התבקש: דודג' צ'ארג'ר היא אייקון הספורט האמריקאי הראשון שעובר להנעה חשמלית, אחרי כמעט 60 שנה של שריפת בנזין (והרבה ממנו). בכך מקדימה דודג' את פורד ושברולט, שסביר להניח כי יציגו גרסאות כול-חשמל למוסטנג, קמארו וקורבט בשנים הקרובות. גרסאות בנזין עדיין ישארו כאופציה, אבל עם מנועי טורבו קטנים (יחסית) וללא אופציה ל-V8 קלאסי.
ומתי כל זה קורה? הייצור של גרסאות החשמל בתצורת הקופה צפוי להתחיל באמצע השנה הנוכחית, בעוד גרסאות ארבע דלתות ובנזין יצטרפו בתחילת 2025. היבואנית המקומית הודיעה בעבר כי היא מבררת עם היצרן אפשרות שיווק מקומי, אך עד היום זה לא קרה.
בדודג' שומרים על עיצוב הקופה הקלאסי, עם סבכה קדמית צרה שמוקפת בתאורת לד, כונסי אוויר גדולים בחלק התחתון וכמובן ללא פתחי מפלט מאחור. הצ'ארג'ר מבוססת על פלטפורמת ה-STLA Large של סטלנטיס ומציגה מימדים עצומים בכל קנה מידה, עם אורך של 525 ס"מ, רוחב של 203 ס"מ, גובה של 150 ס"מ ובסיס גלגלים של 307 ס"מ.
למרות תצורת שתי הדלתות, היצרנית האמריקאית לא מוותרת על חמישה מקומות ישיבה, תא מטען מאחור בנפח 644 ליטר ואחד נוסף מלפנים בנפח 42 ליטר.
הכוח מדבר: עם כל הכבוד לפרקטיקה, דודג' צ'ארג'ר היא מכונית שקודם כל צריכה להאיץ מהר. והיא עושה את זה עם שני מנועים חשמליים שיספקו הנעה כפולה כסטנדרט, כאשר ההספק עומד על 456 כ"ס בגרסת ה-R/T ומטפס ל-630 כ"ס בגרסת ה-Scat Pack הבכירה. בשני המקרים ניתן לקבל תוספת של 40 כ"ס למשך 15 שניות בלחיצה על כפתור ה-Power Shot על גלגל ההגה.
נתון התאוצה ל-96 קמ"ש (60 מייל-שעה) עומד על 4.7 שניות בגרסת הבסיס או 3.3 שניות בגרסה החזקה, כאשר את המיאוץ לרבע מייל תסיים הצ'ארג'ר החשמלית בתוך 13.1 או 11.5 שניות בהתאמה. נתונים מצוינים, אך לא יוצאי דופן בעידן החשמל. המהירות המירבית נושקת ל-220 קמ"ש, עם יתרון קל דווקא לגרסה החלשה יותר.
את האנרגיה תספק סוללה בקיבולת 100.5 קוט"ש (94 נטו), עם מתח עבודה של 400 וולט והבטחה לטווח נסיעה של 507 ק"מ בגרסת ה-R/T או 416 ק"מ ב- Scat Pack החזקה. טעינה מהירה בקצב של 183 קילוואט מאפשרת את מילוי הסוללות מ-5% ל-80% בתוך 32 דקות.
לצד גרסאות החשמל, תציע דודג' בהמשך הדרך גם גרסאות בנזין, אך ללא V8 מסורתי אלא עם מנועי 6 צילינדרים בטור, טורבו-בנזין בנפח 3.0 ליטרים עם הספקים של 420 או 550 כ"ס.
זמן אקשן: כדי לשמר את החוויה המוכרת למרות המעבר לחשמל, תציע דודג' מערכת שמפיקה צלילי מפלט מלאכותיים, וגם בורר מצבי נהיגה מורחב - הכולל מצבי "מסלול" ו"דראג". במצב המסלול, בנוסף להקשחת בולמי הזעזועים וחידוד תגובות המצערת, תתחיל הסוללה את הפעולה בטמפרטורה נמוכה על מנת לשמור על תפוקת אנרגיה מירבית למשך זמן. במצב הדראג, לעומת זאת, הסוללה תתחמם במטרה לספק תפוקה מיטבית לזמן קצר.
כהכנה למירוץ דראג ישנו מצב "Line Lock" המאפשר לנעול את הגלגלים הקדמיים ולסחרר את האחוריים בעמידה במקום, במטרה לנקות ולחמם את הצמיגים לקראת תאוצה מירבית. וכן, גם בשביל ענני העשן הפוטוגניים. בקרת השיגור מציעה חמש עוצמות שונות לבחירה, ובנוסף ישנם גם מצבי "דונאט" שבו הרכב מניע את הציר האחורי ומסתובב במקום ללא התערבות של בקרת המשיכה, ומצב "דריפט" שבו הבולמים הקדמיים מתרככים, האחוריים מתקשחים ובקרת המשיכה מאפשרת מהירות סיבוב שונה לכל גלגל - וכן ניתן לבחור בשלוש רמות שונות של זווית ההחלקה.
וכדי לשתף את החוויה ברשתות החברתיות, ישנן גם מצלמות HD לתיעוד הנסיעה עם מיקרופון מובנה ורישום מסונכרן של נתוני הרכב והנהיגה על גבי הקובץ.
מה עוד צריך לדעת: בדודג' יציעו את הצ'לנג'ר עם לא פחות מתשעה חישוקים לבחירה, הגדולים שבהם בקוטר "20 עם צמיגים ברוחב 305 מ"מ מלפנים ו-325 מ"מ מאחור. הבלמים, מתוצרת ברמבו, יהיו הגדולים ביותר שהציעה היצרנית אי פעם, עם קוטר מירבי של 410 מ"מ, קליפר של ארבע בוכנות מלפנים ושש מאחור - שיספקו שטח חיכוך גדול ב-30% מזה של ה-SRT היוצאת. מגבר הבלם יהיה חשמלי, אך בדודג' מבטיחים כי הוא כויל במטרה לספק עוצמת בלימה נאותה לצד תחושת משוב מהדוושה, שני פרמטרים שלא תמיד נמצאים במכוניות חשמליות.
בתא הנוסעים ניתן יהיה לפגוש בלוח מחוונים דיגיטלי בגודל "10.25 או "16, לצד מסך מולטימדיה מרכזי בגודל "12.3 עם מספר אפשרויות להתאמה אישית. תצוגה עילית וגג שמש פנוראמי יוצעו כאופציה, בעוד מושבי עור הם ציוד תקני. חבילות אופציונליות נוספות כוללות מערכת שמע מתוצרת אלפין עם 18 רמקולים, תאורת אווירה אקטיבית, עוזרת קולית אמזון אלקסה וגם מפתח דיגיטלי לפתיחת הרכב באמצעות הסמארטפון.
מה אנחנו חושבים: בדודג' עשו הכל כדי שהמעבר להנעה חשמלית ירד חלק בגרון למעריצי המותג, עם שמירה על מאפייני העיצוב המוכרים, לצד הבטחה ליכולות דריפט וסחרור צמיגים ראוותני. מי שלא יסתפק בזה, יוכל (עדיין) לבחור במנוע בנזין, אבל כך או אחרת - הצ'ארג'ר תפסיד בקלות במיאוצי רמזורים למתחרות חשמליות סיניות, וגם לדגמי הקצה של טסלה.
מה זה אומר? שאם הסיפור בעשרות השנים האחרונות היה של תאוצה רועשת בקו ישר, מה שנשאר מכל זה הוא בעיקר הנוסטלגיה והפוזה.