"יש לנו פוטנציאל להפוך להצלחה ענקית, חברה מובילה בתחום התחבורה. (שכן) ב-2030 נדרש לכל הכוח הארטילרי כדי להתמודד בשדה הקרב. ולכן אנחנו מתחילים (כבר) היום". כך אמר טושיהירו מיבה, העומד בראש יצרנית הרכב הונדה במסיבת עיתונאים שכינס יחד עם בכירי ניסאן ומיצובישי.
במסיבת העיתונאים הובהר כי ההסכם בין החברות לשיתוף פעולה, עליו דיווחנו לפני מספר ימים, הוא פחות או יותר עובדה מוגמרת, כך סוכנויות הידיעות.
כדי להדגיש מי מגיעה למעמד החגיגי הזה מעמדה של כוח, עמד מיבה במרכז ומקביליו משתי החברות המוזכרות ניצבו לצידו. בשיחות רקע וגם באופן גלוי הוסבר כי הונדה תוביל את הפעילות, וגם תהיה זו שתקבע את זהות נשיא חברת האחזקות המשותפת ואת מרבית הדרג הניהולי בה.
מה שעדיין לא נקבע, בין היתר, הוא שמה של החברה החדשה, שתכיל את היצרניות מספר 2 ו-3 בתעשיית הרכב היפנית. לוח הזמנים של חברת האחזקות המשותפת, למעשה קונצרן רכב חדש, כולל סגירת כל הקצוות עד חודש יוני 2025 והזנקת הקונצרן באוגוסט 2026.
בין השלוש, מיצובישי - שניסאן מחזיקה בחלק ממניותיה - היא היחידה שעדיין לא קיבלה החלטה חיובית על שותפות באיחוד, וצפויה לעשות זאת עד סוף ינואר 2025. לאור מצבה העגום כיום, יש להניח כי ההחלטה תהיה חיובית.
מיבה הודה כי שיתוף הפעולה אינו אמור לאפשר ליצרניות - כל השלוש - לשפר מיידית את ביצועיהן. פירות ראשונים לשת"פ צפויים רק לקראת סוף העשור הנוכחי ואילו הרווח העיקרי אמור להגיע רק בתחילת העשור הבא. עוד העריך כי הפעילות המשותפת של שתי היצרניות הגדולות עשויה להניב רווח תפעולי שנתי של כ-20 מיליארד דולר.
בתשובה לשאלה האם החברה החדשה תהיה למעשה חבל ההצלה של ניסאן, המצויה בקשיים עם הערכות על הפסקת פעילות תוך כשנה, אמר מיבה כי זו בפירוש אינה הכוונה. "הונדה וניסאן נדרשות לייצב את פעילותן (בשפה פשוטה, לקצץ בעלויות, לפטר עובדים ולשפר רווחים, ה.פ) לפני תחילת פעילות הקונצרן החדש.
נזכיר כי ניסאן שהודיעה כי היא מפטרת עוד 9,000 עובדים במפעליה מסביב לעולם, מתמודדת עם צניחה חדה וארוכה במכירות, חובות נערמים ורווח מצומק, והודיעה בחודש שעבר כי היא מתכננת רפורמה מקיפה בכל הפעילות. "סגירת העסקה מחייבת שניסאן תארגן ראשית את שורותיה", אמר מיבה.