בקצרה:
- היברידיים-נטענים מזהמים כמעט כמו רכבי בנזין ודיזל
- היצרניות התחמקו מקנסות ענק, שלא בצדק
- תקני המדידה צפויים להשתנות כבר בשנה הבאה
לא באמת ירוק: הסוכנות לאיכות הסביבה (EEA) של האיחוד האירופי מפרסמת מחקר החושף את הפערים בין צריכת הדלק וזיהום האוויר כפי שהם מוצגים בנתוני היצרן הרשמיים, לבין הנתונים שנמדדו בתנאי אמת. מדובר במדידת אמת שהתבצעה באמצעות מידע שנאסף ממכשירי ניטור שהותקנו ב-600 אלף כלי רכב ברחבי היבשת, בעלי מנועי בנזין, דיזל והיברידיים נטענים.
מתוצאות המחקר עולה כי כלי רכב היברידיים-נטענים הציגו פער עצום בין נתוני פליטת המזהמים כפי שהם מוצגים בנתוני היצרן הרשמים לבין הפליטה בפועל שהייתה גבוה פי 3.5. במספרים מוחלטים: רכבים היברידיים-נטענים פולטים בממוצע 40 גרם של CO2 לכל ק"מ נסיעה על פי נתוני היצרן, אך במחקר נמדדה פליטה ממוצעת של 139 גרם - כמעט כמו דגמים שאינם נעזרים בסיוע חשמלי.
במחקר נבדקו גם דגמים עם מנועים בנזין ודיזל שהציגו צריכת דלק ופליטת מזהמים בשיעור גבוה ב-24% וב-18% בהתאמה מנתוני היצרן. אלו פערים שתאמו את הערכת החוקרים, ונחשבים לפער סביר בין תנאי אמת לנתוני המעבדה שבהם נמדדים נתוני היצרן.
התוצאות הממחישות את הפערים הגדולים הובילו את נציגי האיחוד האירופי לחשוב מחדש על שיטת המדידה - והחל מהשנה הבאה יפורסם תקן חדש למדידת צריכת דלק וזיהום אוויר בכלי רכב היברידיים-נטענים, שיהיה קרוב בהרבה לנתוני האמת.
לא מתחברים לשקע: נתוני היצרן, שנמדדים על פי תקן WLTP שנכנס לתוקפו ב-2018, העריכו כי כלי רכב היברידיים-נטענים ייסעו בכוח החשמל למשך פרק זמן של 70-85% מתוך כלל הנסיעות, אך בפועל התגלה כי רבים מהנהגים כלל לא טוענים את הסוללה. במצב זה על ההנעה אחראי מנוע הבנזין שנאלץ כעת להתמודד על משקל גבוה משמעותית שמביאות הסוללות הגדולות והמכבידות ולכן צריכת הדלק ופליטת המזהמים גבוה משמעותית.
שווה לציין כי על בסיס אותם נתונים רשמיים, הצליחו יצרניות הרכב לעמוד ברף הפליטות המאתגר שקבע האיחוד האירופי - וכך התחמקו במשך השנים מתשלום קנסות. הנהנות העיקריות היו יצרניות היוקרה, שנדרשו לצמצם באופן משמעותי את הזיהום של מנועי הבעירה הפנימית הגדולים והחזקים ועשו זאת באמצעות דגמים היברידיים-נטענים. למעשה, מאז תחילת השנה הנוכחית, 7 מתוך 10 הדגמים ההיברידיים-נטענים הנמכרים ביותר באירופה משתייכים למותגי היוקרה.
הנתונים שנאספו במחקר חושפים כי דווקא היצרניות הגרמניות הציגו נתונים שהיו גבוהים עוד יותר מממוצע המחקר הכולל. באודי וב.מ.וו רמת הזיהום בפועל היתה גבוהה פי 4.3 מהנתונים עליהם הצהירו היצרניות, במרצדס הם היו גבוהים פי 4. גם בוולוו הנתונים היו גבוהים מהבטחות היצרנית, אבל "רק" פי 3, נתון נמוך מממוצע כלל הנבדקים.
מה אנחנו חושבים: במשך שנים ארוכות נחשבו נתוני היצרן של צריכת הדלק ופליטת המזהמים ככלי פרסומי בלבד, שמנותק מנתוני המציאות. תקן WLTP, שנכנס לתוקף לפני 6 שנים, הבטיח לתקן את העיוות אבל הוא הצליח בכך חלקית, בעיקר עבור מנועי בנזין ודיזל. בכל הקשור למערכות הנעה ההיברידית-נטענת נראה התקן העדכני אינו משקף את המציאות.
אלא שלא מדובר בעניין חדש ממש, שכן זה נושא העולה בכל מבחן דרכים למכונית היברידית נטענת. וכבר לפני ארבע שנים מחקר של ארגון הארגון הבלגי "תחבורה וסביבה" חשף את הפערים האלו. חבל שרק כעת מכיר האיחוד האירופאי בכך ומתפנה לטפל בהם. שכן היעדים לצמצום זיהום האוויר ושיפור בריאות הציבור לא הושגו בפועל וקנסות בגובה מיליארדי יורו לא הוטלו על יצרניות רכב שבמציאות לא עמדו בהם. את מחיר הטעות הזו נשלם כולנו.
פורסם לראשונה ב- 14.04.24
למאמר זה התפרסמו 27 תגובות