דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

עוד מכה למהפיכת החשמל: הרץ מתפכחת וחוזרת לבנזין

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • הרץ מודיעה כי תמכור 20 אלף מכוניות חשמליות טרם זמנן
  • הסיבה לטענתה: גרמו לחברה נזק של כרבע מיליארד דולר
  • בארה"ב ניתן יהיה לרכוש טסלה מהרץ בפחות מ-20 אלף דולר

תיקון טעות: לאחר שחתמה על הסכמי ענק - מתוקשרים היטב ובעלי השפעה מיידית על מניות החברות הרלוונטיות - להזמנת מאות אלפי רכבים חשמליים מטסלה, פולסטאר ו-GM, מבצעת ענקית ההשכרה פניית פרסה.

כעת היא מודיעה על מכירת 20 אלף רכבים חשמליים בתוך שלושה חודשים - כשליש מהרכבים החשמליים בצי ההשכרה שלה. בכסף שיביא עימו מסע המכירה העצום, צפויה הרץ להזמין מכוניות חדשות - עם מנועי בנזין.

רכבי טסלה

נזכיר כי הרץ הכריזה בעבר כי עד לסוף שנת 2024 יכלול צי הרכבים שברשותה סך של 25% דגמים חשמליים. אלא שעד כה רק 11% מהצי עבר לחשמל, רובו המוחלט מדגמי טסלה. וכעת המספר הזה צפוי להצטמצם משמעותית.

יש תאונות, אין חלפים: לטענת גורמים בחברה, מכוניות חשמליות סובלות מירידת ערך גבוהה מהצפוי, בין היתר בשל המהלך שביצעה טסלה להורדת מחירים. בנוסף טוענים בהרץ כי טסלה לא מחזיקה במלאי גדול מספיק של חלפים זמינים ולא מעסיקה אנשי מקצוע מיומנים די הצורך, ובכך אחראית לזמני תיקון ארוכים מהמקובל ולעלויות גבוהות יותר עבור חברת ההשכרה, עד כפליים בהשוואה לרכבים עם מנועי בעירה פנימית.

עוד טוענים בהרץ כי הביצועים הגבוהים של חלק מדגמי טסלה מובילים לשיעור גבוה מהרגיל של תאונות, ואף החלו בעבודה מול יצרנית הרכב האמריקאית במטרה להפחית את כוח המנוע בצי רכבי ההשכרה.

מציאון המשומשות: במסגרת צמצום צי הרכבים החשמליים, הוציאה הרץ למכירה דגמים רבים, בעיקר בארה"ב - מה שמאפשר למצוא טסלה מודל 3 משנת יצור 2021, עם קילומטראז' גבוה במעט מהממוצע, במחירים של 18-20 אלף דולר - כמחצית מהמחיר של רכב זהה חדש. גם דגמי שברולט בולט נמכרים במחיר דומה, בעוד ב.מ.וו i3 ניתן להשיג גם ב-17 אלף דולר.

במקביל, חברת ההשכרה האירופאית סיקסט לא רכשה דגמי טסלה מאז שנת 2022, וגם היא מצמצמת את צי החשמליות שברשותה - אך עדיין מצהירה כי עד לשנת 2030 תחשמל לפחות 70% מצי רכבי ההשכרה שברשותה.

לאחר שמניית הרץ ירדה ב-4% בעקבות המהלך ומניית טסלה ירדה ב-3%, מבקשים אנליסטים בארה"ב להנמיך את הציפיות הגבוהות שנוצרו מהרכבים החשמליים.

מה אנחנו חושבים: המהפכה החשמלית תקרה במוקדם או במאוחר, בכך כל העולם בטוח. אבל לאחרונה מתגלים יותר ויותר סימנים המעידים על כך שהמהפכה תקרה בצעדים איטיים יותר מכפי שהעריכו גורמים רבים בתעשיה.

שמירת הערך היתה ונותרה עניין לא ברור סביב הרכב החשמלי, וכל עוד טסלה היא השחקן הבולט ביותר בתחום - נראה כי התעשיה כולה תהיה נתונה לגחמותיו של אילון מאסק. ביום שבו יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות יוכלו לייצר רכבים חשמליים בהיקפים גדולים ובמחירים תחרותיים, סביר להניח שנראה שוק יציב ומאוזן יותר.

למאמר זה התפרסמו 39 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה