דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בגלל המכסים והחזרה לבנזין: הפסדי עתק לסטלנטיס

Getting your Trinity Audio player ready...

יצרנית הרכב הבינלאומית סטלנטיס, חיבור בין פיג'ו (צרפת), פיאט (איטליה) וקרייזלר (ארה"ב), רשמה הפסד עתק במחצית הראשונה של השנה: 2.3 מיליארד יורו, כך עולה מהודעת היצרנית. זאת בהשוואה לרווח של 5.6 מיליארד יורו בתקופה המקבילה אשתקד.

על-פי היצרנית, הסיבה להפסדים נעוצה בעלויות גבוהות של תוכנית הארגון מחדש שהיצרנית מבצעת, שכוללת מלבד פיטורי עובדים והתאמת פסי ייצור לביקוש משתנה, גם חזרה לייצור מכוניות בנזין והיברידיות על חשבון חשמליות. כך למשל פיאט התאימה את פלטפורמת ה-500 החדשה למנוע בנזין למרות שתוכננה מראש להנעה חשמלית בלבד, זאת בעקבות ביקוש נמוך במיוחד לדגם שהיה בעבר הנמכר מסוגו באירופה.

להפסדים תרמה גם מלחמת הסחר עליה הכריז נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, במסגרתה יבואניות מכוניות לארה"ב נדרשות לשלם מס בגובה עשרות אחוזים. מס זה תקף גם בייצור מכוניות בארה"ב, אם המכוניות מורכבות מחלקים המיובאים מחוץ למדינה. למלחמת הסחר הייתה השפעה משמעותית על היקף המכירות ומגוון הדגמים שניתן לשווק בארה"ב, שכן מכוניות רבות, בראשן מכוניות עממיות זולות יחסית, הפכו ללא רווחיות לשיווק.

על-פי סטלנטיס, ירידה בפעילות חברות השילוח, שצמצמו משלוחים באמצעות אוניות לארה"ב בשל חשש לירידה בביקוש למוצרים מיובאים, הובילה אף היא לייקור שיווק מכוניות. סעיף זה בלבד הוביל לקפיצה של 300 מיליון יורו (1.2 מיליארד שקל) בעלויות השיווק בארה"ב עבור סטלנטיס.

לירידה ברווחים אחראית גם ירידה בביקוש למכוניות באירופה, בעיקר לכלי רכב מסחריים – תחום בו סטלנטיס מתמחה ושנחשב לרווחי מאוד. מותגי סיטרואן ופיאט, בעיקר, הם מהמובילים בתחום באירופה, יחד עם הגרסאות התאומות של המסחריות הקומפקטיות שמשווקות ברישיון על-ידי אופל, ווקסהול, פיג'ו, טויוטה ואיווקו.

על-פי סטלנטיס, היצרנית ספגה הוצאה חד-פעמית בגובה 3.3 מיליארד יורו (12.9 מיליארד שקל) בגין ביטול תוכניות ייצור לדגמים שונים, בהם גרסאות חשמליות ומשפחת דגמי מסחריות מתודלקות במימן, שפיתוחן כמעט והושלם ושכבר יצאו לדרך בייצור מוגבל לניסוי ציבורי טרום שיווק סדרתי. במקביל, היצרנית נדרשה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיברידיים לשווקי ארה"ב ואירופה, בהם נרשמה עלייה בביקוש למכוניות מזהמות על חשבון דגמים חשמליים.

בארה"ב בפרט, הביקוש לדגמי בנזין צפוי להערכת סטלנטיס ויצרניות אחרות לגבור משמעותית בתקופה הקרובה, זאת בעקבות ביטול תקנות הפחתת הזיהום על-ידי נשיא ארה"ב. כפי שדיווחנו לאחרונה, בחוק התקציב עליו חתם טראמפ בתחילת החודש, נכלל ביטול של קנסות ליצרניות המשווקות מכוניות מזהמות. כתוצאה מכך יצרניות לא נדרשות לעמוד במכסות ייצור של כלי רכב חשמליים או לרכוש "זיכוי חשמלי", שמבטל את הקנס, מיצרניות שיש להן עודפי ייצור רכב חשמלי.

הכתבה בשיתוף The Wheel Network

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה