דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הקטנות בצרות: מכירות מכוניות המיני מתרסקות

Getting your Trinity Audio player ready...

היקף המכירות של מכוניות המיני, כמו פיאט 500 וטויוטה אייגו X, ממשיך לרדת באירופה. נתונים שמפרסמת חברת המחקר "דאטה-פורס" ושפורסמו על-ידי ה"אוטומוטיב ניוז", מגלים כי בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמכרו כמעט 25% פחות מכוניות מיני לעומת השנה שעברה, שהייתה אף היא שנת שפל בקטגוריה.

רק 204,384 לקוחות בחרו במכונית מיני בינואר-מאי, מספר עצוב עוד יותר כאשר זוכרים כי רק לפני עשור הקטגוריה עמדה על יותר ממיליון יחידות בשנה. "זה פוגע בעיקר העשיה של תעשיית הרכב האירופית – בניית מכוניות קטנות שיעניקו נגישות תחבורתית לרבים", כך על-פי יו"ר סטלנטיס ג'ון אלקן, ששוחח בכנס של האוטומוטיב ניוז בחודש שעבר. כזכור, אלקן הוסיף אז כי לדעתו הפתרון הוא הקלת הרגולציה על מכוניות קטנות עוד יותר מהמיני, דגמי קיי (Kei), שמשווקים כיום בעיקר ביפן ולא עומדים בתקינת הבטיחות האירופית.

יצרני הרכב מאשימים בקריסת המכירות של מכוניות המיני בעיקר את המחוקקים באיחוד האירופי, שמעלים מדי כמה שנים את הדרישות לבטיחות והפחתת זיהום למכוניות חדשות. הצורך לעמוד בתקנים הולכים ומחמירים מייקר את פיתוח המכוניות והופך דגמים קטנים וזולים ללא כלכליים לשיווק, עד שחלק מהיצרניות ויתרו על הקטגוריה לחלוטין ואחרות משווקות בה מכוניות מיושנות מאוד שקיצן קרב.

צפייה בתוכן הקטנות בצרות: מכירות מכוניות המיני מתרסקות

לעומת 49 דגמים שנמכרו באירופה בפחות מ-15,000 יורו בשנת 2019, כיום מוצע רק דגם אחד כזה, כך על-פי אלקן. גם בישראל, נזכיר, מצבן לא מזהיר בהרבה, כאשר בשוק נותרה למעשה רק קיה פיקנטו וטויוטה אייגו, שכבר חצו השנה את רף ה-100,000 שקל, זינוק של כ-50% במחיר לעומת לפני עשור. לצידן יש כמה אופציות חשמליות, שזוכות לפופולאריות נמוכה בהרבה.

שאריות מהעשור שעבר

מובילת הקטגוריה באירופה, לדוגמה, היא פיאט פנדה הוותיקה. מכונית המיני האיטלקית הושקה עוד בשנת 2011 ועברה מאז עדכונים קלים בלבד. מכירותיה השנה עומדות על כ-62,000 יחידות, ירידה של כ-3%, אך עדיין כמעט כפליים מהמקום השני, טויוטה אייגו, שמסרה 38,500 יחידות בקירוב. זוהי ירידה של 10% למיני היפנית, שנובעת גם מהעובדה שגרסה מחודשת, לראשונה עם הנעה היברידית, הוצגה לאחרונה אך שיווקה עדיין לא החל. יונדאי i10 וקיה פיקנטו מזנבות בצמרת עם 29,000 ו-28,000 מסירות בהתאמה, בשני המקרים עלייה קלה מהשנה שעברה.

פיאט 500, מי שהובילה את הקטגוריה לאורך שנים מהשקתה ב-2007, נמצאת בשלבי עזיבה של השוק בגלל שאינה צפויה לעמוד יותר בתקינה מחמירה שתיכנס לתוקף בקרוב. במקום זאת, בפיאט מקווים שהסבת ה-500e גם לדגם בנזין, יאפשר להחזיר אותה קרוב יותר לצמרת. זאת, כפי שדיווחנו לאחרונה, לאחר שגילו כי הביקוש לחשמליות בקטגוריה נמוך בהרבה מכפי שצפו.

מלבד ה-500 בנזין המקורית, קטגוריית המיני איבדה השנה גם את אחד מלהיטי המכירות היותר מפתיעים, סוזוקי איגניס, שנהנתה מהצלחה יפה ביבשת אך עוזבת השנה את השוק בגלל בעיות תקינה. עוד קודם לכן, פיג'ו וסיטרואן ויתרו על השותפות עם טויוטה (108, C1 ואייגו בהתאמה) ועזבו את הקטגוריה, וכך גם התאומות פולקסווגן אפ, סיאט מי, וסקודה סיטיגו; פורד קא, והתאומות סמארט (פורטו ופורפור) ורנו טווינגו.

הכתבה בשיתוף The Wheel Network

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 20 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה